فعالیت‌های بین‌المللی صندوق ضمانت صادرات ایران/ استمرار برای تغییر

اختصاصی بانکداری الکترونیک؛

صندوق ضمانت صادرات ایران در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی خود پس از انقلاب، پیشرفت‌های بسیاری داشته است. این سازمان از سال 1999 در کلوپ پراگ (و پس از آن اتحادیه برن) عضویت رسمی دارد که نشان‌دهنده بیش از 20 سال همکاری‌های بین‌المللی سازمان با نهاد‌های بین‌المللی است. عضویت در اتحادیه امان نیز از جمله دستاورد‌های این سازمان در سطح بین‌المللی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کلوپ پراگ یک شبکه تبادل اطلاعات برای بیمه‌گران اعتبار صادراتی است که صندوق ضمانت صادرات از سال 1999 به عضویت آن درآمده است. اتحادیه بین‌المللی بیمه‌گران، اعتبارات صادراتی و سرمایه‌گذاری موسوم به اتحادیه برن نیز از 84 عضو شامل مؤسسات اعتبار صادراتی دولتی (ECA)، بیمه‌گران خصوصی و آژانس‌های چندجانبه از 73 کشور جهان تشکیل شده و نمایانگر همه جوانب صنعت بیمه در سطح بین‌المللی است. با ادغام اتحادیه برن و کلوپ پراگ در می 2016، صندوق ضمانت صادرات ایران نیز به عضویت اتحادیه برن درآمد.

در جلسات این اتحادیه برگزاری نشست مشترک با صندوق‌های ضمانت صادرات کشورهای عضو، بحث و تبادل نظر پیرامون همکاری‌های بیمه‌ای و اتکایی، بررسی آخرین وضعیت پوشش‌ها و خسارات و بازیافت مؤسسات عضو، نحوه مطالبه ضمانت‌نامه‌های دولتی، نحوه بررسی ریسک کشورها و طبقه‌بندی ریسک، توسعه محصولات، مذاکره برای ارتقاء رتبه ریسک ایران و … در برنامه نمایندگان صندوق قرار دارد.

عضویت در اتحادیه امان

اتحاديه مؤسسات اعتبار صادراتی کشورهای اسلامی موسوم به اتحادیة امان (AMAN UNION) در سال 2009 به ابتکار دو مؤسسه چند جانبه اسلامی(ICIEC)  به عنوان بازوی بیمه‌ای بانک توسعه اسلامی و مؤسسه ضمان به عنوان شرکت بیمه اعتبار صادرات کشورهای عربی و 14 مؤسسه بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری ملی یا به تعبیری ECA اسلامی از جمله صندوق ضمانت صادرات ایران، ترکیه، امارات، الجزایر، مصر، اندونزی، اردن، لبنان، مالزی، عمان، سنگال، سودان، تونس تأسيس شد.

در جلسات این اتحادیه دسترسی به اطلاعات خریداران خارجی و امکان ارائه پوشش برای صادرکنندگان ایرانی با ضریب اطمینان بالا، بررسی زمینه‌های همکاری بیمه‌ای و اتکایی با سایر اعضا در برنامة نمایندگان صندوق قرار دارد.

انعقاد تفاهم همکاری بیمه‌ای با مؤسسات همتا

در این تفاهم‌نامه‌ها طرفین در زمینه پوشش بیمه‌ای مشترک در کشور ثالث، بیمه اتکایی، تبادل اطلاعات اعتباری تجاری دو کشور، اعتبارسنجی خریداران و سایر حوزه‌های تسهیل‌کننده تجارت به توافق رسیده‌اند. از جمله تفاهم‌نامه‌های منعقده با مؤسسات همتا در سه سال اخیر می‌توان به توافقات منعقده با مؤسسات کشورهای ازبکستان، عمان، اسپانیا، لهستان، فنلاند، اسلواکی، پرتغال، اندونزی، برزیل، مجارستان، سریلانکا، سوئیس، آلمان، استرالیا، نروژ، هندف اتریش، سوئد و … اشاره کرد.

انعقاد موافقت‌نامه همکاری با نهادهای مالی و مؤسسات خارجی

اسناد یادشده در زمینه همکاری اتکایی، بیمه‌ای، گزارشات اعتبارسنجی، خدمات مشاوره‌ای و … منعقد شده‌اند.

مروری بر تاریخچه و رویدادهای مهم صندوق

عملکرد صندوق در سال‌های 98-1381

ارزیابی عملکرد صندوق در سال‌های پس از انقلاب نشان می‌دهد که میزان عملکرد این سازمان به شدت به روابط بین‌الملل وابسته است. بر اساس آمارها، صندوق ضمانت صادرات در سال 1388 و قبل از اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه کشور به اوج خود رسیده بود. مجموع پوشش‌های صندوق در آن سال به بیش از سه هزار میلیارد دلار رسید که نشان‌دهندۀ افزایش قابل توجه فعالیت‌های بین‌المللی در صادرات است؛ اما با گذشت 10 سال در سال 1398 میزان پوشش صندوق به 2600 میلیارد دلار رسید که هنوز فاصلۀ قابل توجه 400 میلیارد دلاری با سال 1388 دارد.

در سال‌های 1389 تا 94 پوشش صادرات کشور به شدت افت کرد، با این حال، پوشش‌های تضمینی و حتی پوشش خدمات فنی و مهندسی در برخی از سال‌ها رشد قابل توجهی داشت. از سال 1394 تا 98 نیز میزان پوشش صادرات کالا از 90 به بیش از 1200 میلیارد دلار رسید که نشان‌دهندۀ سرعت قابل توجه افزایش عملکرد صندوق است. بخش پوشش خدمات فنی و مهندسی نیز رشد قابل توجهی داشت و به 831 میلیارد دلار در سال 98 رسید که بخشی از افت صادرات کالا را سرشکن کرد.

احسان خدیو؛ تحلیلگر آماری

ماهنامه بانکداری آینده

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  2