آیا بزرگان صنعت بیمه در سال۹۹ می‌توانند روند سوآوری خود را تداوم بخشند؟

بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه بالای 2000میلیارد تومان دارایی(بخش دوم)

بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت بیمه نیز همچون صنعت بانکداری (در سطح خفیف‌تر) از معضلی به نام دارایی‌های غیرمولد رنج می‌برد.ماهیت عملیات بیمه بر این اساس است که شرکت، حق بیمه‌های دریافتی را سرمایه‌گذاری کرده و از محل بازده حاصل از این سرمایه‌گذاری خسارت‌های احتمالی، سایر هزینه‌ها و در نهایت سود خود را تامین کند.بدیهی است در صورت عدم وصول حق بیمه به صورت نقدی و ثبت آن به عنوان حساب دریافتنی، سرمایه‌گذاری با تاخیر انجام پذیرفته و بازدهی ناشی از آن دیرتر حاصل خواهد شد لذا شرکت بیمه در تامین هزینه‌های خود به مشکل خواهد خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بیمه داری نوین، بورس در سال99 یک اتفاق نیست، یک نقطه عطف در اقتصاد ایران به شمار می‌آید که به دلیل ماهیت صنعت بیمه هم از بعد پولی و هم مالی می‌تواند این صنعت را به یکی از پیش‌ران‌ها بدل کند.

در بخش اول این گزارش عملکرد چند شرکت بزرگ بیمه‌ای (به صورت قراردادی شرکت‌هایی که مانده دارایی آنها در پایان سال 98 از 20 هزار میلیارد ریال بیشتر است) مورد بررسی قرار گرفت.


 

بخش دوم این گزارش جذاب را با هم می‌خوانیم:

بیمه کارآفرین: این شرکت با نرخ حدود 7 درصدی، یکی از کمترین حق بیمه اتکایی واگذاری را در میان شرکت‌های مورد بررسی به خود اختصاص داده است. با این همه سهم بیمه‌گران اتکایی از ذخایر فنی در سبد دارایی‌های این شرکت بیش از 34 درصد است که نسبت به دیگر شرکت‌های بیمه وزن بسیار بالایی به شمار می‌رود. هر چند رشد 12 درصدی حق بیمه دریافتی در کنار کاهش حدود 8 درصدی خسارت‌های پرداختی در نگاه نخست کارنامه‌ای قابل قبول از شرکت به تصویر کشیده اما سایر هزینه‌های بیمه باعث شده عملکرد شرکت در زمینه بیمه‌گری همچون سال 97 زیانبار بوده و بیمه کارآفرین ضعیف‌ترین نسبت حاشیه سود عملیات بیمه‌ای را در میان شرکت‌ها گروه به ثبت رساند. با این وجود عملکرد شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها این زیان‌دهی را تا حدودی جبران نموده و موجبات رشد بیش از 5 برابری سود خالص شرکت نسبت به سال قبل را فراهم کرده است.


بیمه کوثر: برخلاف بسیاری از شرکت‌های همگروه عملکرد بیمه کوثر در در بخش عملیات بیمه نسبت به سال قبل بهبود یافته است. بر این اساس، حق بیمه دریافتی شرکت با رشد 58 درصد همراه شده این در حالی است که افزایش در خسارت پرداختی 48 درصد بوده است. این موضوعات باعث شد تا عملیات بیمه‌ای در بیمه کوثر از زیان خارج شده و سود 1049 میلیارد ریالی را به ثبت رساند. بالا بودن وزن مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان در سبد دارایی‌ها، در این شرکت نیز از مشکلات عمده به شمار می‌رود. در بخش سرمایه‌گذاری‌ها سود شرکت با رشد 6 درصدی همراه شده که نرخ رشد بسیار پایینی نسبت به دیگر شرکت‌های هم گروه به شمار می‌رود. در مجموع سال نیز سود خالص بیمه کوثر با رشد 49 درصدی همراه می‌شود.


بیمه حکمت صبا: رشد 234 درصدی حق بیمه دریافتی از سوی این شرکت در سال 98 نسبت به سال 97، باعث شده تا بیمه حکمت بیشترین نرخ رشد افزایش حق بیمه را در بین کل شرکت‌های به خود اختصاص دهد. با این حال رشد حدود 200 درصد حق بیمه پرداختی موجب شده تا سود شرکت از محل عملیاتی بیمه‌ای تنها 43 درصد رشد کند. هر چند نسبت خسارت شرکت حدود 40 درصد بوده که یکی از پایین‌ترین نسبت‌ها در صنعت است اما با وجود موفقیت در بخش عملیات بیمه‌ای، بیمه حکمت در حوزه سرمایه‌گذاری در مقایسه با دیگر شرکت‌ها توفق چندانی نداشته که این موضوع در کنار رشد سنگین هزینه‌های عمومی و اداری موجب شده حاصل عملکرد این شرکت در سال 98 زیان حدود 59 میلیارد ریالی باشد. در هر حال، بیمه حکمت صبا نیز در پایان سال 98 وارد ناحیه زیان انباشته شده تا سهامداران خطر شمول ماده 141 قانون تجارت را احساس کنند.


بیمه معلم: تخصیص میزان بالایی از دارایی‌ها به مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان در شرکت بیمه معلم مشهود است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم این حساب از کل دارایی‌های شرکت حدود 43 درصد است. اما با وجود سهم کم مانده سرمایه‌گذاری‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بازده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در سال 98، حدود 47 درصد بوده که از این حیث شرکت را در رتبه چهارم در میان شرکت‌های همگروه قرار داده است. در حوزه بیمه‌گری نیز آمارها نشان می‌دهد میزان حق بیمه دریافتی با رشد 45 درصدی و خسارت پرداختی با افزایش 59 درصدی همراه شده است. با این حال، عملکرد شرکت در حوزه بیمه‌گری با زیان 194 میلیارد ریالی همراه بوده است. در مجموع همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های بیمه، رشد درآمد سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده عقب‌ماندگی شرکت تا حد زیاد جبران شده و سود خالص شرکت با افزایش 83 درصدی همراه شود.


بیمه ملت: هرچند صورت‌های مالی شرکت تا زمان نگارش این نوشتار منتشر نشده اما گزارشات ماهانه شرکت منتشر شده در سامانه کدال بورس نشان می‌دهد بیمه ملت در سال 98 رقمی بالغ بر 14 هزار میلیارد ریال حق بیمه دریافت کرده که این عدد نسبت به سال قبل با رشد بیش از دو برابری همراه شده است. همچنین در این سال میزان حق بیمه پرداختی شرکت حدود 8 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل با رشد حدود 56 درصدی مواجه بوده است. با این تفاسیر بیمه ملت با ثبت درصد خسارت 55 درصدی یکی از بهترین عملکرد‌ها در این میان شرکت‌های گروه به ثبت رسانده است. بررسی دیگر فاکتورهای عملکردی به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی سالانه ممکن نیست.


بیمه سامان: پراکندگی مناسب دارایی‌ها و عدم اختصاص بیش از حد یک دارایی به یک حساب خاص، مهمترین ویژگی سبد دارایی‌های بیمه سامان به شمار می‌رود. در این شرکت مطالبات از بیمه‌گران و بیمه‌گذاران که بزرگترین معضل دیگر شرکت‌های بیمه‌ای به شمار می‌رود تنها سهم 14 درصدی داشته که این موضوع بر پویایی دارایی‌های شرکت افزوده است. در حوزه بیمه‌گری هم حق بیمه دریافتی و هم خسارت پرداختی شرکت نسبت به سال 97 با رشد حدود 30 درصدی همراه شده با این حال همچون سال قبل حاصل علمکرد شرکت در این حوزه زیان بوده است. با این حال رشد حدود 63 درصدی سودآوری در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها موجب شده سود خالص شرکت با سود 110 درصدی همراه شود.


بیمه ما: اختصاص بیش از 56 درصد از دارایی‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری (47 درصد با سررسید کوتاه‌مدت و 9 درصد با سررسید بلندمدت) از جمله نقاط قوت شرکت بیمه ما به شمار می‌رود. رشد 25 درصدی حق بیمه دریافتی در کنار افزایش 57 درصدی خسارت پرداختی باعث شده تا عملکرد شرکت در زمینه بیمه‌گری همچون سالیان قبل با زیان همراه شود. با این وجود بیمه ما نیز همچون بسیاری از شرکت‌های گروه توانسته است در سال 98 خود را به لطف عملکردش در حوزه سرمایه‌گذاری سودده نگه دارد. سود خالص شرکت در سال 98 نسبت به سال 97 با رشد حدود 18 درصدی همراه شده است.

بررسی اجمالی مطالب مطرح شده برای هر شرکت و جمع‌بندی آنها نشان می‌دهد صنعت بیمه نیز همچون صنعت بانکداری (در سطح خفیف‌تر) از معضلی به نام دارایی‌های غیرمولد رنج می‌برد.

ماهیت عملیات بیمه بر این اساس است که شرکت، حق بیمه‌های دریافتی را سرمایه‌گذاری کرده و از محل بازده حاصل از این سرمایه‌گذاری خسارت‌های احتمالی، سایر هزینه‌ها و در نهایت سود خود را تامین کند.

بدیهی است در صورت عدم وصول حق بیمه به صورت نقدی و ثبت آن به عنوان حساب دریافتنی، سرمایه‌گذاری با تاخیر انجام پذیرفته و بازدهی ناشی از آن دیرتر حاصل خواهد شد لذا شرکت بیمه در تامین هزینه‌های خود به مشکل خواهد خورد.

موضوع دیگری که در سال 98 کمکی شایانی به شرکت‌های بیمه و رشد سودآوری آنها داشت رشد نرخ ارز و سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی و رشد قیمت اوراق بهادار بود که موجب شد بسیاری از شرکت‌ها از زیان‌دهی نجات یابند.

امری که احتمال تکرار آن در سال جاری بسیار زیاد است و شرکت‌ها می‌توانند از این محل بهره‌ای ببرند. با این حال باید منتظر ماند و دید بزرگان بیمه‌ای در سال 99 بدون اتکا به درآمد‌های سرشار ارزی و سرمایه‌گذاری و تنها از محل عملیات بیمه‌گری می‌توانند روند سودآوری خود را تداوم بخشند؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  2  =