چگونه می‌توان کسب‌وکار خود را در مقابل تلاطم‌های آینده بیمه کرد؟

چند توصیه برای داشتن کسب‌وکار پایدار

در دورانی قرار داریم که شروع یک کسب‌وکار، هم هیجان‌انگیز است و هم چالش‌آفرین. از آنجا هیجان‌انگیز است که امکانات امروز بسیار بیشتر از گذشته است و شرکت‌ها به طیف بسیار گسترده‌ای از ابزارها برای بازاریابی، برندسازی، حسابداری و … دسترسی دارند. از طرف دیگر، از آن جهت چالشی است که فعالیت به شیوه سنتی چندان امکان‌پذیر نیست و موفقیت هیچ شرکت و کسب‌وکاری تضمین‌شده نیست؛ حتی موفق‌ترین‌های امروز. اکنون شرکت‌هایی که مورد قبول جامعه باشند، با تصاحب سهم بازار دیگران، آنها را به حاشیه می‌رانند.

هیچ‌کس از اشتباه مصون نیست اما با غلبه بر اشتباهات کوچک و بزرگ خود و درس گرفتن از آنها، می‌توانید آینده قابل اتکاتری برای کسب‌وکارتان رقم بزنید. اشتباهات گذشته، مانند سنگ‌های بزرگ و نتراشیده‌ای هستند که در هنگام بنای یک ساختمان، ظاهر می‌شوند. در چنین حالتی می‌توان ساخت بنا را متوقف کرد یا آنکه با توجه به سنگ بزرگ ظاهر شده، به فعالیت ادامه داد. این سنگ و دشواری پدید آمده، می‌تواند شالوده‌ای محکم برای بنایی بلندمرتبه باشد. گاهی هم ممکن است بتوان با توجه به ویژگی‌های آن، ساخت بنا را ادامه داد و از آن به عنوان یک ستون یا حتی دیوار استفاده کرد. در هر صورت، قرار نیست مشکلات و حتی شکست‌هایی که به یک کسب‌وکار تحمیل می‌شود، باعث توقف فعالیت‌های آن و رها کردن ادامه مسیر باشد.

در بدترین حالت، هر شکست، درسی ارزشمند در خود نهفته دارد. به همین دلیل است که برخی از شرکت‌های امروز، حتی جایزه به عنوان «بهترین شکست سال» در نظر گرفته‌اند تا کارکنانشان شکست‌ها و اشتباهات خود را با دیگران در میان بگذارند. در این صورت، می‌توان مطمئن شد درسی که مبالغ سنگینی صرف آن شده است و مانند یک دوره آموزشی گرانقیمت است، به گوش همه کارکنان رسیده است. درس گرفتن از مشکلات و شکست‌های گذشته و موشکافی درباره دلایل وقوع این مشکلات، می‌تواند شما را خردمندتر کرده و در مقابل مسائل جدید توانمندتر سازد. با چنین کاری، می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای کسب‌وکار، پیش‌بینی بهتری برای فروش و حداقل‌سازی ریسک‌های مالی و سازمانی داشته باشید.

 تعیین ریسک‌ها و مدیریت آنها

شما نمی‌توانید کسب‌وکار خود را از هر اتفاقی که ممکن است رخ دهد، مصون کنید. با این حال، می‌توانید با شناسایی ریسک‌های بالقوه، خطراتی را که متوجه شرکت است، کاهش دهید. چگونه؟

نخست، با ارزیابی عواملی که چنین مشکلاتی ایجاد می‌کنند. پس از آنکه یک ریسک بالقوه را شناسایی کردید، کاری برای جلوگیری از اتفاق افتادن آن انجام دهید، سپس با استفاده از کمک کارکنان خود نیز آن ریسک را مدیریت کنید. زمانی که کارکنان خود را در پیشگیری از ریسک‌های بالقوه به یاری می‌طلبید، احساس همبستگی بین اعضای شرکت افزایش می‌یابد و باری که بر دوش شما است، سبک‌تر می‌شود. همبستگی کارکنان، همواره عامل مهمی در موفقیت است. بررسی‌ها نشان داده است حتی در زمان بحرانی که شرکت‌ها را تهدید به ورشکستگی می‌کند، کارکنان ترجیح می‌دهند همه به یک اندازه از حقوقشان کسر شود (همبستگی و اتحاد) تا آنکه حقوق عده‌ای حفظ شده و تعدادی اخراج شوند. در هر صورت، در بسیاری از مواقع می‌توان با کمک کارکنان به شناسایی و مدیریت ریسک‌های احتمالی پرداخت و پیش از بحرانی شدن شرایط، اقدامی انجام داد.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که تاکنون هیچ برنامه‌ای برای احیای شرکت پس از فجایع احتمالی تدوین نکرده‌اید. در چنین حالتی، یک بحران شدیدترین پیامدها را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال، ممکن است یک حمله سایبری کوچک به سرورهای شما، مشکلاتی جدی برایتان ایجاد کند. با شناسایی این ریسک، از یک شرکت متخصص برای افزایش امنیت شبکه خود و همچنین آموزش کارکنانتان درباره اصول امنیت سایبری کمک بگیرید.

برند خود را اعمال کنید

کسب‌وکارهای بسیاری مشاهده می‌شوند که ذهنشان را آنچنان درگیر جذب مشتری می‌کنند که اصول کار فراموششان می‌شود. آنها فراموش می‌کنند که یک برند و نشان تجاری برای خود ایجاد کنند. ایجاد یک برند، بسیار مهم است؛ چراکه هویت و شخصیت شرکت شما به حساب می‌آید. برند شما، از مولفه‌های بصری مرتبط با شرکت و همچنین (لحن و کلمات) زبانی ترکیب می‌شود که در تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنید.

اگر قصد بقا در بازار و ادامه فعالیت در محیط پررقابت آن را دارید، نمی‌توانید از برندسازی چشم‌پوشی کنید. شما باید با یک لوگوی منحصربه‌فرد و یک جمله به‌یاد ماندنی، خود را از دیگران متمایز کنید. با چنین کاری است که شرکت شما می‌تواند، به آسانی توسط بخش وسیعی از بازار شناسایی شود. از طرفی، با بهره بردن از یک برند، تلاش‌ها و فعالیت‌های ما هدر نمی‌رود و همواره بر قدرت و برجسته بودن برند شما افزوده می‌شود.

حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، فرصتی عالی برای تقویت هویت برند، ایجاد روابط تجاری و افزایش فروش است. امروزه، شرکت‌ها و متخصصان فراوانی می‌توانید پیدا کنید که در زمینه طراحی و ایده‌پردازی غرفه نمایشگاهی شما می‌توانند به کمکتان بشتابند. حتی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

 با فناوری همگام شوید

ما در عصری زندگی می‌کنیم که فناوری‌های جدید به طور مداوم ظهور می‌کنند. شرکت‌هایی که رابطه خوبی با تغییر داشته باشند (از جمله، شرکت‌هایی که از فناوری‌های جدید در سیستم سازمانی خود استفاده می‌کنند)، شرکت‌هایی هستند که می‌توانند با قدرت در رقابت بمانند.

البته شرکت‌های بزرگ و کوچک، هم‌اینک در حال پذیرفتن فناوری‌های جدید هستند. به عنوان مثال، شرکت‌های مختلفی از راهکارهای ابری استفاده می‌کنند تا به همکاری‌های تجاری یکپارچه‌ای برسند و به این صورت خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنند. علاوه بر آن، شرکت‌های زیادی در حال درک و به‌کارگیری هوش مصنوعی برای ارائه خدمات آنی به مشتریان، خدمات خودکارسازی‌ شده در بخش‌های مالی، استفاده از ابزارهای برندسازی و بازاریابی برای دستیابی بهتر به بازارهای هدف و بسیاری دیگر از فناوری‌های نوین هستند.

هر کدام از این فناوری‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، رشد سریع فناوری‌ها، محیطی پر از تغییر و دائما در حال بهبود ایجاد کرده است که ممکن است به حذف شرکت‌های کم‌تحرک هم بینجامد. در هر صورت، فرار از بسیاری از این چالش‌ها امکان‌پذیر نیست و دست‌کم شرکت‌ها باید با رویکردی پیش‌نگرانه و فعالانه، فناوری‌ها و تحولات جدید را پیش‌بینی کرده و آماده پذیرش‌شان شوند. البته تمام فناوری‌ها و نوآوری‌ها نمی‌توانند موفق شوند و باید از مرحله آزمون بگذرند. اما شرکت‌هایی که بتوانند پیش از دیگران از فناوری‌های موفق بازار استفاده کرده، نه تنها غافلگیر نمی‌شوند، بلکه با ایجاد یک فضای جدید رقابتی، رقبای خود را مجبور به واکنش خواهند کرد.

مشتریان خود را بشناسید

نیازهای مشتریان شما ممکن است در طول زمان تغییر کند. با ظهور روندهای جدید در بازار، ممکن است مشتریان خواستار محصولات و خدمات متفاوتی شوند. حواستان باشد که مشتریان، مانند اکسیژن برای هر کسب‌وکاری هستند. بدون آنها، کسب‌وکار شما نمی‌تواند به بقایش ادامه دهد. به همین دلیل، لازم است که به بازخورد مشتریان خود گوش دهید و متوجه شوید برای تامین نیازهای در حال تغییر آنها چه کاری می‌توانید انجام دهید. شما نمی‌توانید حتی بازخوردهای منفی را نادیده بگیرید و پنبه در گوش خود فرو کنید. اتفاقا بازخوردها و واکنش‌های منفی مشتریان به شما، اهمیت بیشتری در ادامه فعالیت‌هایتان دارد و باید برای تغییر نظر این مشتریان ناراضی تلاش کنید. شاید حتی افزایش نارضایتی‌ها به دلیل تغییر خواسته‌ها و نیازهای آنها باشد.

به عنوان مثالی برای تغییر نیازها و خواسته‌های مشتریان می‌توان این موضوع را یادآوری کرد که زمانی سریال‌های تلویزیونی فقط در کانال‌های سنتی پخش می‌شدند، اما امروز، به اندازه گذشته تلویزیون‌ها کاربرد ندارند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که سریال‌های محبوب خود را با موبایل یا لپ‌تاپ ببینند؛ چرا که زمان بیشتری را با این دستگاه‌ها می‌گذرانند و بهتر می‌توانند زمانشان را مدیریت کنند. مهم‌تر آنکه، موبایل همیشه قابل استفاده است و عملا در هر مکانی می‌توانند زمان خود را به دیدن سریال بگذرانند. تولیدکنندگان تلویزیونی به سرعت خود را با این نیاز جدید همگام کرده‌اند و عملا آخرین قسمت‌های سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی آنها، برای تماشا در اپلیکیشن‌های موبایل و وب‌سایت‌هایشان هم متناسب‌سازی می‌شود. در چنین شرایطی اگر یک شرکت رسانه‌ای صرفا اصرار به پخش برنامه‌های خود در تلویزیون داشته باشد، به سرعت ورشکست خواهد شد.

در پیله خود

بازار، پیش از آنکه متوجه شوید، می‌تواند تغییر کند. یک شرکت به شدت موفق امروز، ممکن است در کمتر از چند سال ورشکست شود. این مساله به ویژه شرکت‌هایی را تهدید می‌کند که در مسائل مرتبط با کسب‌وکار خود، به اصطلاح چشم‌انداز تونلی (tunnel vision) دارند (چشم‌اندازشان بسیار محدود است و مانند فردی که در تونل حرکت می‌کند و بی‌اطلاع از جهان بیرون است، فقط نوری در دوردست مشاهده می‌کنند).

برای نگه داشتن شرکت خود در رقابت بازار، از اشتباهات گذشته‌تان درس بگیرید و ریسک‌های بالقوه را شناسایی کنید. برای حفظ جایگاه برند خود، این ریسک‌ها را مدیریت کنید. علاوه بر آن، پذیرش و استفاده از فناوری‌های جدید را بیاموزید تا به روز بمانید. در پایان، به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل، مشتریان خود را بشناسید و به نیازهای آنها که رشد شرکت‌تان را تضمین می‌کنند، توجه کنید.

 

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: European Business Review

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  12  =  21