۴۰درصد نفت جهان را سه کشور تولید می‌کنند/ تولید روزانه ۱.۲میلیون بشکه توسط آمریکا

مهمترین بازیگران نفت جهان به روایت بی.پی

در هفته گذشته B.P اطلاعات آماری در مورد دنیای انرژی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد که این گزارش زمینه بررسی و تحلیل بیشتر در مورد اعضای نفتی جهان را فراهم آورد.بر اساس دسته‌بندی جدید B.P ایالت متحده امریکا در سال ۲۰۱۹ با رشد ۱.۲ میلیون بشکه تولید روزانه نفت جایگاه روسیه را تصاحب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از اویل‌پرایس، نفت یک‌سوم از مصرف انرژی جهان را شامل می‌شود که بزرگ‌ترین سهم در بین دسته‌های انرژی به شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۹، جهان رکورد ۹۸.۳ میلیون بشکه‌ای مصرف نفت در روز را ثبت کرد که این میزان تقریباً ۱ میلیون بشکه در روز بیشتر از سال ۲۰۱۸ و دهمین رکورد متوالی مصرف جهانی نفت بود. در طی ۳۵ سال گذشته، مصرف جهانی نفت ۳۹ میلیون بشکه در روز (به طور میانگین هر ساله ۱.۱ میلیون بشکه) افزایش یافته است. در سال گذشته نیز افزایش مصرف نفت چیزی نزدیک به میانگین سال‌های قبل بود.

در سال‌های اخیر B.P تلاش کرده است مقیاس‌های جدیدی برای بررسی اطلاعات ارائه کند.

در طی سال‌های گذشته مصرف نفت شامل سوخت‌های زیستی نیز می‌شد، اما اکنون آنها سوخت‌های زیستی را در یک دسته جداگانه قرار داده‌اند. بنابراین میزان مصرف بالا شامل نفت و سایر مشتقات گاز طبیعی و زغال‌سنگ است.

ایالت متحده آمریکا همچنان بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان بوده است، اما چین در طی سال‌های گذشته بیشترین میزان رشد در مصرف نفت را ثبت کرده است.

مصرف‌کنندگان بزرگ نفت دنیا در سال ۲۰۱۹

در حالی که مصرف نفت در کشورهای توسعه‌یافته کاهش یافته است، در بیشتر کشورهای در حال توسعه روند افزایشی داشته است. یک استثناء قابل توجه در این زمینه کشور آلمان است. اگرچه مصرف نفت کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، حدود ۰.۶ درصد و مصرف در سراسر اروپا ۰.۳ درصد کاهش یافته است، اما آلمان روند صعودی داشته است و مصرف آن به میزان ۰.۹ درصد افزایش را نشان داده است.

بیشترین میزان افزایش مصرف نفت در جهان در کشور ایران بوده است. این کشور یازدهمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است. تقاضای مصرف نفت در ایران حدود ۱۰.۰ درصد افزایش یافت. ایران تنها کشور جهان با افزایش دو رقمی در تقاضا است.

در مقابل کاهش دو رقمی برای تقاضای نفت را در کشورهای ایسلند با ۱۲.۷- درصد و ونزوئلا با ۱۱.۶- درصد و پاکستان با ۱۰.۵- درصد، شاهد بوده‌ایم.
میزان تولید نفت ایالت متحده آمریکا در سال‌های پیشین به میزان چند میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ میزان تولید نفت ایالت متحده ۱۵.۳ میلیون بشکه در روز بوده است که مطابق با دسته‌بندی جدید، به ۱۱.۰ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

با این وجود به دلیل تجدیدنظر در سال‌های گذشته، تولید نفت آمریکا در طی سال‌های قبل از ۲۰۱۹ کمتر از دو کشور عربستان سعودی و روسیه بود. اما طبق دسته‌بندی جدید برای اولین‌بار در قرن حاضر، آمریکا بیشترین تولید نفت را در سال ۲۰۱۹ در جهان داشته است.

۴۰درصد نفت جهان را سه کشور تولید می‌کنند

تولید نفت ایالت متحده امریکا در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد داشته است و به این ترتیب جایگاه روسیه را تصاحب کرد. در مجموع سه غول نفتی عربستان سعودی، آمریکا و روسیه با یکدیگر ۴۰.۵ درصد از نفت جهان را تولید کردند. در حالی که کشورهای عضو اوپک ۳۸.۲ درصد از نفت جهان را تأمین کردند.

با این وجود اوپک ۷۰ درصد از ذخایر نفت تثبیت‌شده در جهان را دارا است و همچنین ونزوئلا نیز با ۳۰۴ میلیارد بشکه نفت، عنوان بالاترین دارنده ذخایر نفت را در اختیار دارد که بعد از آن عربستان سعودی با ۲۹۸ میلیارد بشکه در رتبه دوم قرار دارد.

در یک نگاه واقع‌بینانه بعید به نظر می‌رسد که تولید نفت ونزوئلا با توجه به شرایط بازار، اقتصادی باشد. به عبارت دیگر این کشور می‌تواند همچنان بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان باشد، اما واضح است که با توجه به قیمت‌های عمومی، تولید باید اقتصادی باشد.

در سال گذشته متأثر از تحریم‌های آمریکا، تولید نفت ونزوئلا ۳۹.۵ درصد معادل ۸۳۹ هزار بشکه در روز کاهش یافت و این اولین باری بود که از سال ۱۹۶۵ تولید نفت این کشور به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود و به نظر می‌رسد که این پایین‌ترین سطح تولید نفت ونزوئلا از دهه ۱۹۴۰ بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  73  =