استفاده از ماسک از ۱۵تیرماه اجباری می‌شود

با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام و تاکید کرد که استفاده از ماسک در همه محل‌های تجمع که همگی قرمز هستند الزامی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «استفاده از ماسک، از نیمه تیرماه اجباری می‌شود»؛ این خبری است که روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام و تاکید کرد که «استفاده از ماسک در همه محل‌های تجمع- که همگی قرمز هستند – الزامی است.» روحانی گرچه زمان این اقدام را پایان تیرماه اعلام کرد اما احتمال تمدید این تصمیم را نیز رد نکرد و گفت که «اگر تا آخر تیرماه لازم باشد»، اجرای این سیاست را «دومرتبه تمدید می‌کنیم.»

«استفاده از ماسک»، در چند هفته گذشته که ابتلا و فوت ناشی از کرونا روندی نسبتا صعودی داشته، یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های وزارت بهداشت به مردم بوده است؛ موضوعی که روز گذشته نیز برخی مقامات این وزارتخانه از جمله سخنگو و همچنین معاون وزیر بر آن تاکید و اعلام کردند که ماسک تا ۸۰ درصد از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند. وزارت بهداشت رسما از مردم خواسته تا «استفاده از ماسک را جدی بگیرند». مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز «تنها و موثرترین راه پیشگیری از کرونا» را «استفاده از ماسک» اعلام کرده است.

بستری ۵۶ درصد مبتلایان

بررسی آخرین گزارش وزارت بهداشت از آمار رسمی ابتلا به کرونا در ایران نشان می‌دهد که در بازه ۲۴ ساعته شنبه تا یکشنبه، بیش از ۵۶ درصد از مبتلایان جدید، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. بنابر آمار رسمی اعلامی، در همین بازه زمانی ۲ هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان، یک هزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند. به این ترتیب، ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفرتاکنون در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. همچنین کرونا از روز شنبه تا یکشنبه در ایران ۱۴۴ قربانی گرفت و بر اساس این آمار که وزارت بهداشت اعلام کرده، مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسیده است. بررسی آمارهای رسمی اعلامی از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که کرونا در ایران تاکنون ۷/ ۴ درصد مبتلایان را به کام مرگ کشانده است.

بازگشت استانی محدودیت‌ها

وضعیت ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن در ایران سبب شده که موضوع بازگشت محدودیت‌ها، همواره گزینه‌ای محتمل برای دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد. این موضوعی است که روز گذشته رئیس جمهوری نیز به آن اشاره کرده است.

روحانی در جلسه دیروز ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به مصوبه‌ای در این ستاد اعلام کرد: «هر شهرستانی که به وضعیت قرمز می‌رسد، ستاد استانی می‌تواند برای محدودیت یک هفته‌ای به وزیران بهداشت و کشور پیشنهاد بدهد تا در نهایت با تصویب رئیس جمهور برای یک هفته به مرحله اجرا گذاشته شود و اگر لازم بود، دوباره تمدید شود.» پیش از این، مقامات وزارت بهداشت از درخواست هشت استاندار برای اعمال دوباره محدودیت‌ها در استان‌های تحت مدیریت‌شان خبر داده بودند.

استان‌های قرمز

بنابر آخرین گزارش وزارت بهداشت پنج استان کشور همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند؛ استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه ازجمله مناطقی هستند که وضعیت آنها از منظر ابتلا به کرونا، قرمز است. همچنین استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت هم روز گذشته از وضعیت قرمز ۱۱ شهر استان آذربایجان غربی خبر داد.

وضعیت ناپایدار خوزستان

با این همه خوزستان که از دو ماه پیش در وضعیت قرمز قرار گرفت، بنابر اظهارات مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در روزهای اخیر نیز افزایش تعداد مبتلایان را به ثبت رسانده است. رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات و همچنین افزایش بیماریابی ازجمله‌دلایل افزایش مبتلایان در این استان است. به گفته فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطابق برآوردها و در نتیجه بررسی نرخ موارد بستری مبتلایان به کرونا تا ۳۰ خرداد ۹۹ شهرهای آبادان، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان در وضعیت قرمز قرار دارند.از سوی دیگر علیرضا افشار نماینده ویژه وزیر بهداشت در خوزستان با تاکید بر ناپایدار بودن وضعیت این استان از نظر شیوع بیماری کرونا، از شهروندان خوزستانی خواست توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا روند ابتلا به این بیماری مرگبار کاهش یابد.

درگیری همه بیمارستان‌های تهران

خبرها از استان تهران هم حاکی از آن است که اغلب بیمارستان‌ها درگیر کرونا هستند. نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی به‌ویژه بیمارستان‌ها و مراکز پرتجمع الزامی دانست و اعلام کرد: هیچ بیمارستان سفیدی نداریم و همه بیمارستان‌ها از لحاظ کرونا درگیر هستند.استاندار تهران نیز هشدار داد که در صورت ادامه افزایش ابتلا به کرونا، تصمیمات جدیدی در خصوص اعمال محدودیت‌های جدید اتخاذ خواهد شد. انوشیروان محسنی بندپی روز گذشته با بیان اینکه بی‌تردید باید ارتقای فاصله‌گذاری و رعایت آن توسط مردم که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد است به بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، گفت: اگر همین شیب افزایش ابتلا ادامه پیدا کند قطعا تصمیمات جدیدی را اتخاذ می‌کنیم. او البته احتمال تعطیلی دوباره مشاغل را بعید دانست.

او همچنین از رایزنی‌ها برای تعویق برگزاری نماز جمعه خبر داد و گفت که در محیط‌های شلوغ و برخی مراکز از جمله بازار تهران، پاساژ علاءالدین و…، اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، در ادامه فعالیت آنها تجدید نظر می‌شود.

زنگ خطر شیوع دوباره در قم

از سوی دیگر زنگ خطر شیوع دوباره کرونا در قم نیز به صدا درآمده است؛ دیروز محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که تست مثبت مراجعات سرپایی در قم از ۱۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش‌یافته است. به گفته قدیر، یکی از علل افزایش بیماران کرونایی در قم برپایی همایش و آیین‌های عزا و عروسی است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین هشدار داد که احتمالا تا دو هفته آینده با اوج‌گیری دیگری از این ویروس مواجه خواهیم شد.
موج سنگین کرونا

با این همه، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است که ایران هم‌اکنون در موج سنگین بیماری کرونا به سر می‌برد. محمدمهدی گویا با هشدار درباره افزایش ابتلا به این بیماری در ایران تاکید کرد: نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری‌ای مانند آنفلوآنزا همزمان شود و چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد، این موارد از نگرانی‌های وزارت بهداشت است. از سوی دیگر علی آقا محمدی رئیس کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا روز گذشته با تاکید بر اینکه «موج دوم شیوع این بیماری قطعی است»، اعلام کرد که «ما در حال حاضر در مرحله‌ پایانی موج اول هستیم و استان‌هایی که موج شیوع این بیماری در آنها بیشتر  رخ داده، امروز شاهد افزایش ابتلا هستند.»

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  40