بلاک چین، فراتر از ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی

بسیاری از افراد زمانی که نام بلاک چین (blockchain) را می‌شنوند، به یاد بیت کوین و ارز‌های دیجیتال می‌افتند. این افراد فکر می‌کنند که بلاک چین تنها در این امور کاربرد دارد؛ این در حالی است که کاربرد‌های این فناوری فرای حیطه مالی است و این فناوری در بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در حالی که بلاک چین و ارز دیجیتال برای بسیاری یکسان هستند، اما در واقع این چنین نیست؛ بلاک چین یک تکنولوژی است و ارز‌ دیجیتال تنها یک استفاده از این فناوری.

به بیان ساده می‌توان گفت که بلاک چین یک فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) است که رمزنگاری شده است و سوابقی غیرمتمرکز، توزیع‌شده و عمومی را پدید می‌آورد. این سوابق را نمی‌توان تغییر داد و برای همیشه ماندگار خواهند ماند.

این ویژگی‌های بلاک چین باعث شده که صنعت متمرکز و قدیمی بانکداری را متحول کند. البته همان‌طور که گفته شد، این فناوری در طیف وسیعی از صنایع دیگر نیز کاربرد دارد.

انتقال دارایی‌های ملموس و غیرملموس از طریق بلاک چین

دارایی‌های ملموس مانند خانه و اتومبیل، و دارایی‌های غیرملموس مانند حق اختراع و غیره را می‌توان از طریق بلاک چین معامله کرد. در حال حاضر، خرید خانه فرآیندی پیچیده و پرهزینه است که بلاک چین می‌تواند آن را ساده کرده و از هزینه‌ها بکاهد.

در جا‌های مختلفی از کشور هندوستان، از سیستم‌های بلاک چینی برای مبارزه با فساد استفاده می‌شود. هندوستان به شدت از مشکلاتی مانند رشوه و فساد رنج می‌برد و در سال ۲۰۱۷ به عنوان فاسد‌ترین کشور آسیا شناخته شد.

دولت هند برای مقابله با این مشکلات به دنبال راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین است. سیستم مالکیت زمین در هند یکی از سیستم‌هایی است که به شدت تحت تاثیر کلاه‌برداران قرار گرفته است. این سیستم مملو از فساد و تباهی است و گزارش‌ها حاکی از آن هستند که حدود ۷۰۰ میلیون دلار رشوه برای ثبت زمین در این کشور پرداخت شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که در کشور هند حدود ۶۶ درصد از پرونده‌های مدنی را منازعات مربوط به املاک و مستغلات تشکیل می‌دهند. دولت برای مقابله با این مشکلات متوسل به راه‌حل‌های بلاک چینی شده است. بلاک چین از دارایی‌های دیجیتالی دولت محافظت می‌کند و از مداخله افراد دیگر در این میان جلوگیری می‌کند.

ذخیره ابری ایمن با استفاده از بلاک چین

ذخیره بلاک چینی غیرمتمرکز مزایای زیادی دارد. یکی از این مزایا این است که هک کردن آن سخت‌تر است و این باعث بهبود امنیت برای شرکت‌هایی می‌شود که از این سرویس استفاده می‌کنند.

در چند سال گذشته شاهد هک‌های بزرگی در شرکت‌های مختلف بوده‌ایم و رسوایی‌های عظیمی در این میان به بار آمده است. بلاک چین باعث ذخیره غیرمتمرکز و ایمن می‌شود و این هک‌ها را تبدیل به حوادث تاریخ گذشته خواهد کرد. رمزنگاری یا کریپتوگرافی پیشرفته بر اساس فناوری‌های بلاک چین ، می‌تواند نوعی رمزنگاری اطلاعات هک نشدنی باشد.

پلتفرم‌ها می‌توانند با استفاده از بلاک چین به کرایه فضای درایو اضافی در سراسر جهان بپردازند و بنابراین نیازی به ساختن مراکز داده بزرگ نخواهند داشت. در نتیجه، هزینه این پلتفرم‌ها بسیار کاهش خواهد یافت.

اینک پلتفرم‌های ابری غیرمتمرکز در حال ظاهر شدن در سراسر جهان هستند که از جمله آنها می‌توان سیاکوین (Filecoin ،(Siacoin و غیره را نام برد. ذخیره بلاک چینی معمولا ارزان‌تر از انبارش سرویس‌های ابری بزرگ است.

مبارزه با کلاه‌برداری در انتخابات از طریق بلاک چین

سیستم رای‌گیری در دنیا بسیار قدیمی است و هنوز هم با انداختن برگه رای در صندوق انجام می‌شود. این سیستم بسیار وقت‌گیر است و دارای آسیب‌پذیری‌های زیادی نیز هست. انجام این گونه انتخابات سنتی بسیار نیز گران و پرهزینه است. به عنوان مثال، در ایالات متحده سالانه حدود ۱ میلیارد دلار برای انجام انتخابات خرج می‌شود.

شرکت‌های زیادی وجود دارند که می‌خواهند روش رای‌گیری را تغییر دهند. یکی از این شرکت‌ها Follow My Vote است که هدف آن ایجاد یک پلتفرم آنلاین رای‌گیری با شفافیت بهتر است. بلاک چین ابزار اساسی این شرکت است که با استفاده از آن، انجام رای‌گیری قابل اعتماد و بدون مداخله دیگران امکان‌پذیر است.

سیستم Follow My Vote علاوه بر بلاک چین از رمزنگاری منحنی بیضوی شکل (ECC) نیز برای افزایش امنیت استفاده می‌کند. چنین سیستمی می‌تواند اعتماد مردم به دموکراسی را احیا کند و آنها را ترغیب کند که بیشتر در انتخابات شرکت کنند. در ایالات متحده، افراد کمی در انتخابات شرکت می‌کنند و دلیل این امر عدم اعتماد آنها به سیستم رای‌گیری موجود است.

سیستم رای‌گیری آنلاین باعث مشارکت افراد بیشتر در انتخابات خواهد شد و دیگر لازم نیست که افراد به پایگاه‌های رای‌گیری مراجعه کرده و در صف‌های دراز منتظر شوند. افراد با استفاده از سیستم آنلاین رای‌گیری می‌توانند برای رای دادن حتی در پرمشغله‌ترین روز خود نیز برنامه‌ریزی کنند.

کشور استونی پیشرفته‌ترین جامعه دیجیتال جهان است و مدتی طولانی است که از بلاک چین استفاده می‌کند. افراد در این کشور می‌توانند برای همه امور به صورت آنلاین با حکومت ارتباط داشته باشند. سیستم i-Voting استونی توسط بیش از ۳۰ درصد شهروندان این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایجاد شفافیت بیشتر در زنجیره تامین غذا


صنعت غذا در چند سال گذشته با رسوایی‌های زیادی مواجه شده است. سال ۲۰۱۳ در انگلستان مشخص شد که تعدادی از سوپرمارکت‌ها به جای گوشت گاو، گوشت اسب فروخته بودند و این واقعه پیچیدگی زنجیره‌های تامین غذای مدرن را آشکار می‌کرد؛ بعد از این رسوایی مشخص شد که زنجیره تامین غذای امروز بسیار پیچیده و تو در تو است و حتی مقامات نمی‌توانستند متخلفین را پیدا کرده و تحویل قانون دهند.

مصرف‌کنندگان بعد از چنین واقعه‌هایی ترجیح می‌دادند که از غذا‌های محلی استفاده کنند و غذا‌هایی را مصرف کنند که منبع آنها را بشناسند. اینک شرکت‌ها متوجه شده‌اند که مشتریان مایلند که منبع غذا را بشناسند و بدانند که آیا این غذا به صورت اخلاقی و درست بسته‌بندی و ارسال شده یا خیر.

امروزه در مورد غذا‌ها بسیار ملاحظه می‌شود و بسیاری از برند‌ها نیز ادعا‌های اخلاقی بر روی بسته‌بندی‌های خود حک کرده‌اند. امروزه افراد بیشتر و بیشتری به غذای خود اهمیت می‌دهند و می‌خواهند مطمئن شوند که غذای آنها طبق اصول اخلاقی ساخته شده است.

پیگیری غذا‌ها در زنجیره تامین آنها کاری دشوار و وقت‌گیر است. بسیاری از غذا‌های موجود در فروشگاه‌ها خیلی زود تمام می‌شوند و غذا‌های دیگر جایگزین آنها می‌شوند. واضح است که برای پیگیری زنجیره تامین غذا‌ها نیاز به سیستم جدیدی است. این سیستم باید ساده، شفاف و کارآمد باشد.

شرکت‌های زیادی به نوآوری در این فضا مشغول هستند که از جمله آنها می‌توان به IBM Food Trust اشاره کرد. این شرکت در همکاری با شرکت‌های دیگر کنسرسیومی جهانی را تشکیل داده است.

پلتفرم IBM قادر است که منبع غذا‌ها را خیلی زود شناسایی کند که این برای پیگیری غذا‌های آلوده در زنجیره تامین بسیار موثر است. امروزه شرکت‌های زیادی نیز در این فضا وجود دارند که از بلاک چین برای بهبود قابلیت پیگیری غذا استفاده می‌کنند.

Provenance یکی از این شرکت‌های بلاک چینی واقع در لندن است که به مشتریان اجازه می‌دهد که بدانند که محصول آنها از کجا آمده است، آیا به سازندگان آن مزد عادلانه‌ای پرداخت شده و آیا این محصول به شیوه‌ای ایجاد شده که برای محیط زیست بی‌ضرر باشد یا نه. چنین سرویس‌هایی که به خرید اخلاقی‌تر افراد کمک می‌کنند، روز به روز در حال محبوب‌تر شدن هستند.

بلاک چین برای احراز هویت شخصی


در چند سال گذشته، خبر‌های تکان‌دهنده‌ای در مورد سازمان‌هایی چند ملیتی که قربانی هک شده‌اند، بیرون داده شده است که در نتیجه آنها، اطلاعات میلیون‌ها کاربر به مخاطره افتاده است. رمز عبور‌های بد و سیستم‌های ناایمن اغلب باعث این هک‌ها شده‌اند و اطلاعات افراد را به خطر انداخته‌اند.

روش‌های ناکارآمد زیادی برای تایید هویت وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به نام کاربری و رمز عبور، کارت شناسایی‌های فیزیکی و غیره اشاره کرد. بلاک چین در این میان، روشی را فراهم آورده که از بقیه روش‌ها متمایز است و حامیان این فناوری آینده‌ای را تصور می‌کنند که در آن هر فردی دارای یک شناسه ایمن خواهد بود.

بلاک چین می‌تواند نگهداری سوابق را متحول کند و این سوابق را قابل اعتماد‌تر کرده و دسترسی به آنها را آسان‌تر کند. ما اکنون در جهانی مرتبط زندگی می‌کنیم و دسترسی آسان به اسناد و تایید و اشتراک آنها با مقامات کشور‌های مختلف می‌تواند بسیار کمک کند.

شهر زوگ (Zug) در کشور سوئیس مشغول همکاری با uPort است و سعی دارد که یک هویت حکومتی خودمختار را ایجاد نماید. این سیستم برای این کار از اتریوم استفاده می‌کند و به شهروندان اجازه دسترسی به مجموعه‌ای از سرویس‌های الکترونیک حکومتی را به شیوه‌ای قابل اعتماد می‌دهد.

البته استونی در این زمینه پیشگام است و همه شهروندان می‌توانند به طور ایمن به احراز هویت خود بپردازند و به همه خدمات الکترونیک استونی دسترسی داشته باشند. بلاک چین زیربنای همه این سرویس‌های هویت دیجیتال در کشور استونی است.

کلام پایانی

همان طور که می‌بینیم بلاک چین تنها محدود به ارز‌های دیجیتال نیست و در صنایع زیادی کاربرد دارد. امروزه افراد شروع به اعمال برنامه‌هایی جالب و استفاده از پتانسیل کامل این فناوری کرده‌اند.

بلاک چین در آینده چیزی مانند الکتریسیته و اینترنت خواهد بود که کاملا وارد زندگی ما می‌شود و با آن عجین می‌گردد.
 

منبع: podgroup
 

میهن بلاکچین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  15