نقل و انتقال ارز فقط با حساب الکترونیکی

حسینی خبر داد:

ارزها یا احتکار می‌شدند یا به خارج می‌رفتند، راه‌اندازی بازار آتی ارز، نقل و انتقال ارز فقط از طریق حسابهای الکترونیکی، بسته پولی بانک مرکزی بدون تاریخ و باید سریعتر وارد ماجرا می‌شدیم؛ بخشی از جدیدترین اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت درباره سونامی ارز و سکه است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از  مهر سید شمس الدین حسینی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه از روز پنجشنبه هفته گذشته بازار ارز و سکه شاهد اصلاح روند قیمتها بوده است، گفت: سیاستها و اقدامات انجام شده در این بازارها موثر واقع شده که با تکمیل آن آثار بیشتر هویدا می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بر اساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، نظام ارزی کشور شناور مدیریت شده است، یعنی نرخ ارز را عرضه و تقاضا مشخص می کند ولی ناظر پولی یعنی بانک مرکزی آن را در یک دامنه 2 ، 3 درصد بالا یا پایین تر مدیریت می کند.

وی ادامه داد: تا نیمه سال 89 اجرای این سیاست موفق بود ولی از آن زمان به بعد بین نرخ بانک مرکزی و بازار آزاد فاصله ایجاد شد و این دو نرخی شدن به نوعی فاصله گرفتن از نظام ارزی شناور مدیریت شده بود که تبعاتی را در برداشت.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در مهر و آبان ماه سال 89 محدودیت تبدیل برخی اسعار در برخی کشورها برای ما ایجاد شد که بانک مرکزی آن را مدیریت کرد و محدودیت تبدیل اسعار از بین رفت و با مداخله بانک مرکزی فاصله قیمتها کاهش یافت اما از نیمه سال 90 این شکاف ارزی بیشتر شد.

وزیر اموراقتصادی و دارایی افزود: گر چه بانک مرکزی ارز زیادی به بازار عرضه کرد ولی نتوانست بر این شکاف ارزی قائق آید، بنابراین پیشنهاد کرد که نیاز اصلی کشور را پشتیبانی کند با نرخ 1400 تومان نرخ را در بازار کنترل کند ولی این سیاست در ماهها و هفته های اخیر از دست رفت.

تشکیل کارگروه ویژه ارزی

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: بر این اساس، تقاضای زیاد ولی کاذب برای ارز ایجاد شد و در دو هفته اخیر با توجه به درخواست بانک مرکزی از دولت، دولت به بانک مرکزی کمک کرد. بر این اساس از نیمه دوم دی ماه سال جاری کارگروه ویژه ای با حضور رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی ، وزرای اقتصادی و سایر وزرا تشکیل شد و با توجه به مجموع مطالعاتی که سال گذشته در بازار ارز به دلیل تشابه اتفاقات صورت گرفته انجام شد، سریعا به جمع بندی رسیدیم و سیاستهای لازم را اتخاذ کردیم.

الگوهای تجارت و ارزی با هم انطباق ندارند

وی با بیان اینکه الگوی تجارت و الگوی ارزی کشور با هم انطابق لازم را ندارند، تصریح کرد: در کمیته ای با مدیریت بانک مرکزی و عضویت وزارت صنعت و گمرک قرار شد که چرخه تجاری و ارزی با یکدیگر منطبق شوند.

وی با تاکید بر اینکه ارز به اندازه کافی در کشور وجود داشت، افزود: بانک مرکزی برای اولین بار امسال بیش از واردات ارز عرضه کرد، تقاضا واقعی بود ولی نرخ ارز کنترل نمی شد.

ارزها یا احتکار می‌شدند یا به خارج می‌رفتند

حسینی خاطر نشان کرد: بر این اساس، متوجه شدیم که برخی از ارزها یا از کشور خارج شده اند یا احتکار ارز در کشور صورت گرفته است. بنابراین راهکاری برای آن اتخاذ شد؛ بر این اساس که بانک مرکزی میزان ارزی که به بانکها ارائه می کرد را می داند و همچنین بانکها میزان ارزی که به صرافی ها و به بازار اصلی  و فرعی ارائه می شد را ارزیابی می کردند، بنابراین میزان ارز عرضه شده قابل رصد و پیگیری است.

نقل و انتقال ارز فقط از طریق حسابهای الکترونیکی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در کمیته ای ویژه فرآیند تقاضای واقعی ارز ساماندهی می شود، تصریح کرد: از این به بعد نقل و انتقال ارز در کشور به صورت فیزیکی موضوعیت ندارد و این کار باید از طریق حسابهای الکترونیکی انجام شود تا در ورود و خروج ارز کنترلهای لازم صورت گیرد. مجموع این اقدامات منجر به این خواهد شد که تقاضای واقعی ارز پوشش داده شود.

بازار آتی ارز آمد

وی در مورد تامین ارز تقاضای احتیاطی نیز گفت: بانک مرکزی توسط بانکها قصد دارد که از این پس ارز را به ریال خریداری و نگهداری کند و در سررسید ارز را به نرخ روز پوشش دهد که البته باید حتما نیاز ارزی در این زمینه وجود داشته باشد، بنابراین تمام نگرانی ها از بابت پوشش نوسانات نرخ ارز از بین می رود، یعنی بازار آتی ارز به صورت محدود برای پوشش نوسانات ارزی توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است.

نقش دلالان در بازار ارز

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد شکاف بین نرخها و تاثیر دلالان در این وضعیت، گفت: عده ای به دنبال این هستند که با بازارسازی ارز را به قیمت پایین خریداری و به نرخ بالا بفروشند، بنابراین گام اول خرید و جمع آوری ارز تا زمان فروش توسط دلالان است. دلال یا سوداگر تا زمانی که موفق شود در این روند زمانی یکسری آدم غیر حرفه ای را جذب بازار  کند، موفق شده است. متاسفانه شبکه دلالی این بار به یک فضاسازی از بیرون متکی شد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیا کسی که دغدغه اطلاع رسانی دارد در یک روز تعطیل از طریق شبکه پیامک برای اعلام نرخ متعارف ارز استفاده می کند؟ این در حالی است که این اتفاق در یک روز تعطیل و روز شهادت که هیچکس معامله ای انجام نمی دهد، صورت گرفت.

برخی از سایتها ذینفعانی در حوزه پولی و ارزی دارند

وی با طرح این سئوال که در دو سه هفته گذشته هر گونه اخبار شبکه های مجهول الهویه خارجی به چه چیزی اختصاص داشته است؟ تصریح کرد: البته اسناد و مدارک لازم را ندارم که بگویم برخی رسانه های داخلی راه رسانه های خارجی را طی می‌کنند؛ اینها نادانسته آب به آسیاب دیگران می ریزند. برخی از سایتها ذینفعانی در حوزه پولی و ارزی دارند، البته این مشمول خبرگزاریها نیست و پشتیبانی این سایتها توسط گروه هایی درون همین حوزه رقم می خورد.

باید سریعتر وارد ماجرای ارز و سکه می شدیم

ماجرای ارز و سکه وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قبول دارم که ما باید در ماجرای بازار ارز و سکه سریعتر وارد می شدیم اما فرضا بانک مرکزی یا سخنگوی اقتصادی دولت دیر اقدام کند آیا باید یک سایت دارای نفع این خبر کذب را بزند و آیا یک خبرگزاری نسبتا رسمی این خبر را منتشر کند؟ ، باید فضای کشور را درک کنیم.

حسینی ادامه داد: صرافی ها از طریق سیستم بانکی نیاز ارزی را تامین می کنند زیرا بانک مرکزی ذخایر ارزی مناسبی دارد بر این اساس بر روی بازار ارز متمرکز شدیم و سیاست عرضه ارز با عرضه فراوان برای کنترل نرخ کاذب را کنار گذاشتیم. بنابراین عرضه مدیریت و دست دلالان قطع شد.

ماموریت جدید ارزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

وی خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول شد که در مرحله اول مراقب باشد که بیش برآوردی از ارز مورد نیاز برای صادرات و واردات صورت نگیرد و البته این کار با همکاری گمرک و سازمان توسعه تجارت انجام می شود.

وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته متوسط ارز فروخته شده با نرخ دلار 1033 تومان در گمرک سند خورد و امسال این نرخ 1074 تومان بود، یعنی 40 تومان بالاتر بوده است. به عبارت دیگر، تمام واردات با این نرخ صورت گرفته است و این ادعا که تجارت با نرخ ارز بالا صورت گرفته، ادعایی واهی و بیهوده و از موارد اخلال در بازار ارز است.

ارز دولتی گرفتند اما کالایی وارد نشد

حسینی عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد که این ظن قوی است که عده ای در دو سه ماه اخیر ارز دولتی دریافت کرده اند اما کالا وارد کشور نکرده اند، بنابراین تیمی به دستور رئیس جمهور این موضوع را رسیدگی می کند و این افراد باید این ارز را پس دهند. در عین حال، ما از ابزارهای اقتصادی مثل ابزار مالیات برای کنترل این ارز استفاده می کنیم.

وی گفت: ما به دنبال این نیستیم که مردم را در تنگنا قرار دهیم، در عین حال به هیچ وجه در مضیقه نیستیم ولی به دنبال یک طرح منطقی هستیم.

بسته بانک مرکزی بدون تاریخ

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای پول و اعتبار تصویب کرده است که نباید بسته سیاستی نظارتی نظام بانکی دارای تاریخ باشد و متغیرهای پولی و نرخها بسته به کارکرد در مدت زمانی اعمال می شوند.

حسینی گفت: بانکهای خصوصی ، کانون بانکهای خصوصی و شورای هماهنگی بانکها در تعیین نرخ سود سپرده های بانکهای خصوصی به توافق رسیده اند که بر اساس آن، نرخ سود روزشمار 7 درصد، یکساله 17 درصد و 5 ساله 20 درصد شده است.

نرخ واقعی سکه تمام کمتر از 750 هزار تومان است

وی با بیان اینکه نرخ سکه تمام طرح جدید کمتر از 750 هزار تومان است، افزود: بانک مرکزی سیاست پیش فروش سکه را ادامه می دهد و به دلیل نگرانی هایی که نسبت به ارز تقلبی نیز وجود دارد، بهتر است که متقاضیان نیازهای خود را از مبادی رسمی خریداری کنند .

افزایش قیمت ارز برای جبران کسری بودجه صحت ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت نسبت به این موضوع که برخی ها عنوان می کردند دولت می خواهد با افزایش قیمت ارز کسری بودجه را جبران کند، انتقاد کرد و گفت: درآمد دولت از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 87 هزار  میلیارد تومان بوده که این رقم معادل بودجه کل سال گذشته است. در عین حال، بانک مرکزی پولی که به خزانه واریز کرده است با نرخ دلار 1062 تومان بوده در حالیکه نرخ دلار بودجه 1050 تومان در نظر گرفته شده است.

حسینی خاطر نشان کرد: اینکه دولت بودجه را از طریق سکه و ارز تامین کند واقعیت ندارد و دولت هیچ کیسه ای ندوخته است. وی همچنین از برگزاری جلسه امروز یکشنبه در مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز خبر داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  84