گزینه های برتر برای کاهش رد پای کربنی

گروهی از دانشمندان با بررسی بیش از هفت هزار تحقیق، به این نتیجه رسیده‌اند که هنوز برای مقابله با گرم شدن کره زمین فرصت هست به شرط آنکه شیوه زندگی مردم تغییر اساسی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نویسندگان این گزارش لیستی از بهترین راه‌های کاهش ردپای کربنی را تهیه کرده و می‌گویند واکنش به بحران کرونا نشان می‌دهد اگر لازم باشد، مردم تغییر‎های اساسی را می‌پذیرند.

نویسندگان گزارش همچنین از دولت‌ها خواسته‌اند اولویت‌هایشان را تغییر دهند و اولین وظیفه تصمیم‌گیرندگان،محافظت از کره زمین باشد.

آنها از مردم هم خواسته‌اند با کاستن از ردپای کربنی که بجا می‌گذارند به مقابله با گرم شدن زمین کمک کنند.

در صدر این لیست، زندگی بدون خودرو است که هر فرد سالانه به طور میانگین می‌تواند ۲.۰۴ تن دی اکسید کربن کمتر تولید کند. گزینه بعدی خودروهای الکتریکی هستند که هر فرد می‌تواند سالانه ۱.۹۵ تن دی اکسید کربن کمتر تولید کند. اگر افراد سالانه یکبار کمتر برای سفر از هواپیما استفاده کنند، هر فرد می‌تواند ۱.۶۸ تن دی اکسید کربن کمتری تولید کند.

بر اساس این تحقیق، تغییر رژیم غذایی به گیاهخواری مطلق (وگانیسم) هم می‌تواند کمک کند ولی تاثیر آن کمتر از تغییر شیوه رفت و آمد یا حمل و نقل است.

در مقابل، این گزارش می‌گوید کارهایی مانند بازیافت در تولید گازهای گل‌خانه‌ای تاثیر چندانی ندارند هرچند این کار را مفید می‌داند.

تغییر ذهنیت

دکتر دایانا ایوانوا استاد دانشگاه لیدز که نویسنده اصلی این تحقیق است، گفت:

"ذهنیت‌ها باید کاملا تغییر کنند. ابتدا باید مشخص کنیم در محدوده‌ای که برای کره زمین قابل تحمل باشد، هر کدام ما چقدر می‌توانیم کربن تولید کنیم. اکنون ده گزینه اصلی پیش روی ما هستند که نیازی به فناوری‌های جدید و گران و بحث برانگیز ندارند."

دکتر ایوانوا می‌گوید محدودیت و تعطیلی‌های کرونا نشان داد اگر امکانات حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه‌سواری بهتر شوند، بسیاری می‌توانند بدون استفاده از ماشین زندگی کنند.

یک قضیه اخلاقی

در این گزارش آمده که ثروتمندان بیشتر مسافرت می‌روند، ماشین‌های بزرگتری سوار می‌شوند و بیشتر از همه مصرف می‌کنند.

دکتر ایوانوا می‌گوید با اینکه تغییرات اقلیمی بر تمام دنیا تاثیر منفی دارد اما "این مردم عادی نیستند که مرتب سوار هواپیما می‌شوند، بلکه گروه کوچکی هستند. صنعت هواپیمایی، مالیات کمی هم می‌دهد. این یک مسئله اخلاقی است."

در این جدول، انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از حمل و نقل عمومی در رتبه چهارم و پنجم قرار دارند. عایق‌بندی منزل در رده ششم جدول است که باعث کاهش معادل ۰.۸۹۵ تن دی اکسید کربن می‌شود. در رده هفتم، گیاه‌خواری مطلق قرار دارد که تولید دی اکسید کربن را کمتر می‌کند.

اقدامات مهم دیگر استفاده از پمپ‌های حرارتی، جایگزین کردن پخت با هیزم و زغال سنگ (در کشورهای در حال توسعه) با روش‌های بهتر و گرم کردن ساختمان‌ها با انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

دکتر ایوانوا می‌گوید اگر افراد این روش‌ها را بکار گیرند، سالانه هر فردمعادل حدود ۹ تن دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند. در حال حاضر تولید سالانه هر خانوار در بریتانیا حدود ۱۰ تن و در آمریکا ۱۷ تن است.

تحقیق ارزشمند

این تحقیق که بزودی در مجله پژوهش‌های محیط زیست منتشر می‌شود، روش‌های زیر را مفید اما تاثیرشان بر تولید دی اکسید کربن را ناچیز دانسته است:

"بام سبز، استفاده کمتر از کاغذ، نخریدن محصولات یک بار مصرف، کم کردن درجه حرارت خانه و بازیافت."

به گفته دکتر ایوانوا این روش‌ها در سال باعث کاهش معادل حدود ۰.۰۱ تن دی اکسید کربن می‌شوند.

بعضی از این توصیه‌ها به چالش کشیده خواهند شد مثلا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند برای بعضی آب و هوای زمین به اندازه کرونا مهم است ولی کسانی هم هستند که این گونه فکر نمی‌کنند.

پرفسور تامی ویدمن از دانشگاه نیوساوث‌ویلز در استرالیا نیز می‌گوید:

"این تحقیق باارزش است ولی در آن فقط ردپای کربنی در نظر گرفته شده است، نه تاثیر عوامل دیگر مانند مصرف آب برای استخراج لیتیوم برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی."

لیبی پیک از اندیشکده "ائتلاف سبز" گفت: "مردم نباید از عادت‌های خوب مانند بازیافت دست بردارند چون هم کربن کمتری تولید هم از تولید زباله و اتلاف منابع جلوگیری می‌شود. طراحی بهتر امکان خرید کمتر با کیفیت بالاتر را می‌دهد و مردم می توانند در ساختمان‌هایی با ردپای کربنی کمتر زندگی کنند. این صرفه جویی‌ها در این تحقیق در نظر گرفته نشده‌اند."

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3