مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام رتاپ برگزار شد / به ازای هر سهم ۲۶۰ ریال سود تقسیم شد

​​مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (سهامی عام) مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1398، با حضور ۷۸ درصد از سهامداران صبح روز پنجشنبه یکم خرداد ماه ۹۹ در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی بانک پارسیان برگزار شد و به ازای هر سهم 260 ریال سود تقسیم شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ​​ در این مجمع که با حضور سید رضا علیخانی نماینده سازمان بورس برگزار شد، دکتر علیرضا خداکرمی به‌عنوان رئیس مجمع، حمیدرضا حسنی و بابک محبوبی به‌عنوان ناظران و زین‌العابدین گندمکار به‌عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

با توجه به شرایط خاص کشور به خاطر فراگیر شدن ویروس کرونا و استناد به مصوبه ستاد ملی مباره با کرونا و دستور سازمان بورس مبنی بر عدم تجمع بیشتر از 15 نفر در مجامع شرکت‌های بورسی، سهامداران رتاپ با وارد کردن کد بورسی و کد ملی خود به صورت الکترونیکی از طریق وب‌سایت شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در این مجمع حضور پیدا کردند.

7 چالش تجارت الکترونیک پارسیان در سال 1398

در ابتدای جلسه مجمع عمومی عادی سالانه، دکتر احمد جعفری مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان گزارشی مفصل از عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 98 در سه بخش «چالش‌ها و فرصت‌های شرکت در صنعت پرداخت»، «عملکرد و جایگاه شرکت در صنعت پرداخت» و «عملکرد مالی شرکت» ارائه داد.

جعفری صحبت‌هایش را با چالش‌های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 98 شروع کرد و به طور کلی 7 چالش که روی عملکرد این شرکت در سال 98 تاثیر داشتند را تشریح کرد؛ چالش اول بحث «استمرار شرایط تحریم و عدم امکان تامین به‌موقع ارز» بود که باعث تحمیل هزینه‌های مالی و زمانی بالا برای تامین به موقع و اقتصادی تجهیزات مورد نیاز شده بود. چالش دوم «ناکارآمدی مدل درآمدی در نظام پرداخت کشور» بود که باعث ایجاد اصطکاک و بعضا تقابل بین شرکت و مشتریان شد؛ از همین رو اقتصادی کردن فعالیت‌ها و انجام سرمایه‌گذاری برای جایگزینی پرداخت‌های مجازی بیش از پیش اهمیت یافت.

چالش سوم «توجه بیش از پیش بانک‌ها به کاهش هزینه‌های مرتبط با پرداخت» بود باعث شد بانک‌ها به سمت حذف پذیرندگان پرتراکنش با حجم مبالغ پایین بروند یا در صورت عدم حذف، هزینه‌های مربوطه را به شرکت‌های PSP تحمیل کردند که نه‌تنها باعث حذف بخشی از درآمد شرکت‌های PSP شده است بلکه هزینه‌ای را نیز به هزینه‌هایشان اضافه کرده است.

چالشی بعدی که مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به آن اشاره کرد بحث «شکل‌گیری همکاری‌های چندجانبه بین حاضرین در اکوسیستم پرداخت» بود که باعث تمایل بانک‌ها به همکاری با استارت‌آپ‌های فین‌تکی و در نهایت شکل‌گیری شبکه‌های پرداخت کوچک شده است که به نوعی در موازات با فعالیت شرکت‌های PSP است؛ البته جعفری این مورد را در عین اینکه یک چالش دانست، یک فرصت نیز برشمرد که می‌تواند مسیرها و مدل‌های درآمدی جدیدی را نیز برای شرکت‌های PSP به ارمغان بیاورد.

چالش پنجم به گفته جعفری «رشد کلاهبرداری در حوزه پرداخت توسط کلاهبرداران» بود که با رشد حجم تراکنش‌ها در صنعت پرداخت، توجه کلاهبرداران به این صنعت نیز بیشتر شده است و شرکت‌های PSP برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها با مجبور به صرف هزینه‌های کلان و هنگفت برای جبران خسارت‌ها و توسعه زیرساخت‌های امنیتی شدند.

چالش دیگر که تقریبا تمام صنایع کشور به آن مبتلا شدند، فراگیری ویروس کرونا و به عبارت دیگر «شرایط بحرانی حاکم بر نظام سلامت از بهمن ماه سال 98» بود که باعث افت شدید تراکنش‌های شبکه پذیرندگی در بسیاری از کسب‌وکارها و ایجاد پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی در ارائه خدمات پشتیبانی و پرستاری دستگاه‌های کارتخوان در سطح کشور برای شرکت‌های PSP شد.

آخرین چالشی که مدیرعامل رتاپ به آن پرداخت موضوع «عدم شفافیت در نقشه راه شرکت‌های PSP توسط رگولاتور» ​​بود که باعث تعلل در تصمیم‌گیری برای ورود به عرصه‌های نوین پرداخت و تعارض بین سیستم‌های نظارتی و توسعه شده است.

​​​​5 فرصت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 1398

بعد از تشریح چالش‌هایی که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 98 با آنها دست و پنجه نرم کرده است، مدیرعامل این شرکت به تشریح فرصت‌هایی که پیش روی این شرکت به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت پرداخت ایران بوده است، پرداخت که به طور کلی این فرصت‌‌ها را در 5 دسته کلی دسته‌بندی کرد.

فرصت اول، بحث «استقبال بیش از پیش مردم به استفاده از کارت‌های بانکی در فروشگاه‌ها از بهمن ماه 98» بود که با فراگیری کرونا، اقبال عمومی به سمت حذف استفاده از اسکناس و انجام تراکنش‌ها با کارت‌های بانکی سوق پیدا کرد. هر چند فراگیری ناگهانی کرونا باعث افت شدید حجم تراکنش‌ها در بسیاری از اصناف از جمله صنایع گردشگری، پوشاک و لوازم خانگی که در پایان سال عمدتا باید افزایش داشته باشند، شد ولی با افزایش چشمگیر در اصنافی مثل سوپرمارکت‌ها مواجه بود.

دومین فرصتی که دکتر جعفری آن را برشمرد، بحث «تمایل عمومی مردم به تهیه مایحتاج خود به صورت غیرحضوری و خرید از طریق پذیرندگان مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی خرید کالا و خدمات» بود که باعث افزایش حجم تراکنش‌ها در این بخش نیز شده بود.

موضوع بعدی، بحث «پذیرش استراتژی راه‌اندازی شبکه پرداخت مبتنی بر کیف پول الکترونیکی و شبکه فروشگاهی مبتنی بر کیوآر کد توسط ذینفعان حوزه پرداخت کشور» بود که نه‌تنها امکان مقیاس‌پذیری و سرعت رشد بالایی دارد بلکه راهکاری برای مقابله با بحث نوسانات دلار و تاثیری که روی تامین قطعات سخت‌افزاری می‌گذارد، خواهد بود چرا که نیاز شرکت‌های PSP به استفاده از سخت‌افزار را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

فرصت چهارم، بحث چراغ سبز رگولاتور برای «حذف رسید کاغذی برای انجام تراکنش‌های پرداخت دستگاه‌های کارتخوان» بود که باعث کاهش قابل توجه در هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی شرکت‌های PSP در این حوزه شد.

آخرین موضوعی که مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان از آن صحبت کرد، بحث «الزام به استفاده از رمز دوم پویا برای انجام تراکنش‌های غیرحضوری» بود که باعث کاهش قابل توجه در میزان کلاهبرداری‌های صورت گرفته در حوزه پرداخت شد.

​​علمکرد و جایگاه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 1398

دکتر احمد جعفری مدیرعامل رتاپ در بخش دوم صحبت‌هایش گزارشی از ​​علمکرد و جایگاه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 1398 ارائه کرد. او با ارائه آمارهایی از تعداد و مبلغ تراکنش‌های جذب‌شده از طریق درگاه‌های این شرکت گفت: «نرخ رشد سالانه کشور در سال 98 نسبت به سال 97 در تعداد تراکنش‌های جذب شده، 22.7 درصد بود است در صورتی که نرخ رشد رتاپ در همین شاخص 30.5 درصد بوده است و عملکردی بهتر از شاخص کل صنعت داشته است. همین نسبت و مقایسه در خصوص مجموع مبلغ تراکنش‌های جذب شده عملکرد رتاپ، وضعیت رشد خیلی بهتری را برای این شرکت نشان می‌دهد به طوری که نرخ رشد سالانه کشور در مجموع مبلغ تراکنش‌های جذب شده 23.4 درصد بوده است در صورتی که نرخ رشد سالانه رتاپ در همین شاخص 42.1 درصد بوده است.

به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک پارسیان در سال 98 در بین 12 شرکت PSP دارای مجوز شاپرک، بیشترین افزایش سهم در تعداد تراکنش‌ها را داشته است که باعث ارتقا دو پله‌ای این شرکت در گزارش‎های شاپرک شده است و همینطور در بین 12 شرکت، بیشترین افزایش سهم در مبلغ تراکنش‌ها را داشته است که باعث ارتقای یک پله‌ای این شرکت شده است و در هر دو شاخص در آخرین ماه سال 98، در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

جعفری در ادامه ضمن تشریح توسعه کمی و کیفی پرداخت‌های فروشگاهی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که با ارتقای یک‌پله‌ای جایگاه شرکت در مبلغ تراکنش‌های سال 98 و تثبیت جایگاه شرکت در تعداد تراکنش‌های سال 98، به بهینه‌سازی مصرف رول کاغذ اشاره کرد که با وجود رشد 29 درصدی تعداد تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان تجارت الکترونیک پارسیان نسبت به سال 97، مقدار 18 درصد کاهش در هزینه رول مصرفی داشته است که بیش از 61 میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفته است.

او همچنین آمارهایی از تعداد و مبلغ تراکنش‌های جذب‌شده از طریق درگاه‌های مجازی این شرکت ارائه کرد و گفت: «نرخ رشد سالانه کشور در سال 98 نسبت به سال 97 در تعداد تراکنش‌های جذب شده در پایانه‌های مجازی، 27 درصد بود است در صورتی که نرخ رشد رتاپ در همین شاخص 40.5 درصد بوده است. نرخ رشد سالانه کشور در مجموع مبلغ تراکنش‌های جذب شده درگاه‌های مجازی 43.1 درصد بوده است در صورتی که نرخ رشد سالانه رتاپ در همین شاخص 65.5 درصد بوده است.

جعفری در ادامه صحبت‌هایش درخصوص عملکر شرکت، به مجموعه اقداماتی که در «توسعه و بهبود نظام‌های مدیریتی» این شرکت در سال 98 صورت گرفته است در دو سرفصل «اصلاح ساختار حاکمیتی شرکت در استان‌ها» و «اصلاح ساختار سازمانی و بهبود فرایندهای کاری» قرار می‌گیرند.

در بخش اصلاح ساختار حاکمیتی شرکت در استان‌ها به طور کلی 3 مجموعه اقدامات توسط شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 98 صورت گرفته است که جعفری ضمن معرفی هرکدام و مجموعه اقدامات صورت گرفته، چگونگی تاثیرگذاری آنها روی رشد شرکت را نیز برای سهامداران تشریح کرد. این 3 مجموعه اقدامات به طور کلی در سه بخش «تاسیس شعب و ایجاد سازوکارهای مرتبط با آن»، «استانداردسازی فعالیت نمایندگی‌ها و شعب» و «پیاده‌سازی نظام‌های حمایتی از پرسنل شعب و نمایندگی‌ها» جای می‌گرفتند.

در سرفصل اصلاح ساختار سازمانی و بهبود فرایندهای کاری نیز 3 مجموعه از اقدامات تحت عناوین «تقویت سرمایه‌های انسانی شرکت»، «بهبود ساختار سازمانی شرکت و تدوین شرح مشاغل» و «مهندسی مجدد فرآیندهای کسب‌وکار شرکت» صورت گرفته است که مدیرعامل رتاپ جزئیات اقدامات انجام شده هر یک را جلسه مجمع باز کرد و همچنین از ادامه‌دار بودن برخی از آنها در سال 99 خبر داد.

او در ادامه گزارش مفصلی از فعالیت‌های بازاریابی‌های صنفی و جشنواره‌های مختلفی که در سال 98 صورت گرفته است ارائه داد که در همین راستا می‌توان به راه‌اندازی و استقرار سامانه جامع مشتریان تاپ و راه‌اندازی باشگاه مشتریان تاپ اشاره کرد. در حال حاضر 22 بانک کشور در حال دریافت سرویس از شرکت تجارت الکترونیک پارسیان هستند.

​​جعفری همچنین با اشاره به جایگاه سوم رتاپ در فروش شارژ بین رقبا، گفت: «سهم این شرکت در سال 98 نسبت به سال 97 مقدار 4 درصد افزایش یافته است. در حوزه توسعه پرداخت‌های مجازی و توسعه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کیوآر نیز جمعاحدود ۱۸۰ هزار نقطه به این شبکه متصل شدند و در همین راستا نیز راه‌اندازی کیف پول الکترونیک «تاپ کیف​​» صورت گرفت. در حوزه کارت‌های پیش‌پرداخت نیز معتقدیم بزرگترین شبکه کارت هدیه را در اختیار داریم.»

مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان در آخرین بخش عملکرد سال 98 نیز به توسعه زیرساخت‌های​​ فنی پرداخت؛ برخی از این موارد عبارتند از «پیاده‌سازی و راه‌اندازی سامانه تاپیار»، «پیاده‌سازی و راه‌اندازی سوئیچ پذیرندگی مهرانا»، «پیاده‌سازی و راه‌اندازی سوئیچ شارژ (Topup)»، «به‌روزرسانی اتوماتیک دستگاه‌های کارتخوان»، «ایجاد پلتفرم کیف پول»، «توسعه فضای دیتاسنتر»، «ارتقا ظرفیت برق اضطراری دیتاسنتر»، «ارتقا تجهزیات دیتاسنتر»، «پروژه راه‌اندازی مانیتورینگ یکپارچه مراکز استان» و  «پروژه راه‌اندازی سیستم برق اضطراری مراکز استان».

برنامه‌های تجارت الکترونیک پارسیان برای سال 99

دکتر احمد جعفری در ادامه صحبت‌هایش به ​​برنامه‌های تجارت الکترونیک پارسیان برای سال 99 اشاره کرد و 10 سرفصل را به طور کلی در اولویت برنامه‌های این شرکت برای سال 99 دانست. این برنامه‌های به ترتیب عبارتند از «بازنگری استراتژی‌های راهبردی سازمان متناسب با الزامات و شرایط حکم بر صنعت پرداخت»، «ارتقا و بهبود نظام مدیریت و ارزیابی عملکرد در نمایندگی‌ها و شعب شرکت»، «کارسنجی در تمامی واحدهای سازمان به منظور توزیع و تخصیص بهینه نیروهای کارشناسی»، «پیاده‌سازی فرایندهای کسب‌وکار شرکت مبتنی بر مدل مرجع APQC»، «نوسازی و بهسازی شرایط فیزیکی محیط کار در ساختمان‌های اداری شرکت»، «توسعه بازاریابی صنفی و ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به این صنوف در سراسر کشور»، «توسعه باشگاه مشتریان تاپ با هدف ایجاد مزیت‌های رقابتی برای پذیرندگان طرف قرارداد»، «پیاده‌سازی سامانه جامع مشتریان به منظور ارائه خدمات متناسب‌سازی شده با هر مشتری» و «استقرار شبکه پذیرندگی شرکت در پروژه‌های پرداخت عمومی و شهری در سراسر کشور».

جعفری یازدهمین مورد را نیز که به طور مجزا تشریح کرد، بحث سرمایه‌گذاری‌های شرکت در حوزه فناوری‌های نوین و توسعه شبکه پذیرندگی بود که خود در 6 سرفصل مجزا دنبال خواهد شد؛ «توسعه و نوسازی ناوگان فروشگاهی»، «ایجاد اکوسیستم کارتخوان‌های اندرویدی»، «پیاده‌سازی کیف پول الکترونیکی»، «سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک‌ها»، «توسعه زیرساخت مرکز داده» و «ارتقا زیرساخت‌های امنیتی» مهمترین سرفصل‌های سرمایه‌گذاری تجارت الکترونیک پارسیان برای سال 99 خواهند بود.

​​ عملکرد مالی تجارت الکترونیک پارسیان در سال 1398

سومین بخش از صحبت‌های جعفری در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه مربوط به​​ عملکرد مالی تجارت الکترونیک پارسیان در سال 1398 بود. درآمدهای عملیاتی رتاپ در سال 98 با رشد 42 درصدی نسبت به سال 97، به عدد 11.515.605 میلیون ریال رسیده و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی آن نیز 9.143.429 میلیون ریال، باعث حصول سود ناخالص 2.372.176 میلیون ریالی شده است. بعد از کسر موارد قانونی و سایر کسورات، سود خالص شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال 98 مبلغ 1.894.391 میلیون ریال بوده است که نسبت به سال 97 مقدار 34 درصد رشد داشته است.

به عبارت دیگر سود حاص شده به ازای هر سهم رتاپ، در سال 98 مبلغ 520 ریال بوده است که با توجه به نیاز به منابع برای برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال 99، سود قابل تقسیم به ازای هر سهم مبلغ 260 ریال تعیین و تصویب شد.

در پایان جلسه مجمع صورت‌های مالی شرکت به تصویب سهامداران رسید و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شد. از دیگر مصوبات مجمع انتخاب موسسه دایا رهیافت به‎‌عنوان حسابرس و موسسه وانیا نیک تدبیر به عنوان علی‌البدل انتخاب شدند.

 

روابط عمومی تجارت الکترونیک پارسیان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −    =  53