داستان مرد شکمو و عاشق بیت کوین که نامش در تاریخ ثبت گردید

روز پیتزای بیت کوین مبارک

از زمان اولین مبادله‌ی بیت‌کوین و کالا، علاقه‌مندان ارز‌های رمزنگاری‌شده در سراسر جهان «روز پیتزای بیت‌کوینی» را جشن می‌گیرند. البته نه به این دلیل که این کار لازلوی شکمو را که ۱۰ هزار بیت‌کوین برای دو عدد پیتزا پرداخت به بوته‌ی طنز بکشند؛ بلکه به این دلیل که آن معامله نقطه‌ی عطفی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اولین تراکنش بیت‌کوین درقبال یک کالا، 10 سال پیش و پس از آن اتفاق افتاد که مردی فلوریدایی ۱۰ هزار بیت‌کوین (BTC) فقط برای دو عدد پیتزا پرداخت کرد.

امروزه، خرید پیتزا با پرداخت بیت‌کوین موضوع عجیبی نیست؛ اما در آن روزگار که هیچ فروشنده‌ای بیت‌کوین را به‌عنوان پرداختی قبول نمی‌کرد، آن معامله بسیار مهم تلقی می‌شد.

برای تازه‌واردان و دیوانگان بیت کوین، خواندن صفحات قدیمی انجمن جهانی بیت کوین (BitcoinTalk.org) حس فوق‌العاده جذابی دارد و گویی که در حال خواندن مکالمات مشاهیر بزرگ تاریخ هستید.

لازلو هانیچ، کسی که برای دو پیتزا، ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت کرد

در ۲۲مه۲۰۱۰، لازلو هانیکز (Laszlo Hanyecz)، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی بیت‌کوین، به یکی از کاربران تالار گفت‌وگوی مربوط‌به بیت‌کوین، یعنی جایی که اکثر بیت‌کوینرها در آنجا حضور داشتند، ۱۰ هزار بیت‌کوین درعوض دو عدد پیتزای پاپاجان (Papa John) پرداخت کرد. در آن زمان، بیت‌کوین تقریبا یک‌ساله بود و ۱۰ هزار بیت‌کوین تقریبا معادل ۴۰ دلار می‌شد.

هانیکز در پستی نوشته بود:

        من ۱۰ هزار بیت‌کوین برای دو عدد پیتزا پرداخت می‌کنم؛ دو عدد پیتزای بزرگ که مقداری از آن برای روزهای بعد بماند. من گاززدن پیتزای مانده را دوست دارم. خودتان می‌توانید درستش کنید یا از رستورانی سفارش دهید؛ اما آنچه می‌خواهم دریافت پیتزا در ازای بیت‌کوین است تا خودم مجبور به سفارش یا درست‌کردنش نشوم؛ مثل سفارش صبحانه در هتل یا چیزی شبیه به آن که تنها تحویلتان می‌دهند و شما می‌خورید و خوشحال هستید.

تنها پس از ۹ ماه از این خرید، قیمت هر بیت‌کوین با یک دلار برابر شد و آن دو عدد پیتزا به ارزش ۱۰ هزار دلار رسیدند. در پنجمین سالگرد روز پیتزای بیت‌کوینی، ارزش آن دو عدد پیتزا به عدد شگفت‌انگیز ۲.۴ میلیون دلار رسیده بود.

بیت‌کوین همچنان تلاش می‌کند جریان اصلی ارزهای دیجیتال را دراختیار بگیرد؛ اما باتوجه‌به اخبار ناخوشایندی که هرروز اعتبار ارزهای رمزنگاری‌شده را خدشه‌دار می‌کنند، به‌نظر می‌رسد دلیلی برای جشن‌گرفتن روز پیتزای بیت‌کوینی وجود ندارد.

بااین‌حال، هرچه باشد ما درباره‌ی پیتزا و بیت‌کوین صحبت می‌کنیم. چه کسی این دو را دوست ندارد؟

هر سال باشکوه‌تر

هر سال هواداران بیت کوین روز پیتزا را جشن می‌گیرند و با افزایش آگاهی مردم درباره بیت کوین طی دو سال گذشته شاهد شکوهمند شدن این جشن و رشد افراد شرکت کننده بوده‌ایم.

معمولا بیت کوینرها در این روز، پیتزاهایی با نماد بیت کوین درست می‌کنند یا به صورت نمادین با بیت کوین پیتزا می‌خرند. خیلی‌ها این روز را به عنوان روزی که اولین تراکنش واقعی و روزمره بیت کوین انجام شد، به عنوان روز تولد واقعی بیت کوین قلمداد در نظر می‌گیرند.

شما چه فکر می‌کنید؟ امروز می‌توان با چند هزارم از یک بیت کوین، پیتزا خرید. آیا روزی می‌رسد که همین چند هزارم هم ارزش میلیون دلاری پیدا کند و حسرت به دل کسانی که بیت کوین‌هایشان را فروختند، بگذارد؟

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  30