سوء استفاده مجرمان سایبری از نام و برند سلبریتی ها

پلیس فتا هشدار داد؛

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: یکی از مشکلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای افراد مشهور و کاربران فضای مجازی، سوء استفاده مجرمان از صفحات جعلی منتسب به دیگران برای سرقت اطلاعات، کلاهبرداری، شایعه سازی و هتک حیثیت دیگران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا : سرهنگ دوم "علی‌محمد رجبی " رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت: هر ساله شاهد تشکیل پرونده‌های مختلف کلاهبرداری، سرقت اطلاعات، شایعه سازی، هتک حیثیت و… با شکایت افراد مشهور و پرطرفدار فضای مجازی و کسب و کارهای معتبر و خوشنام در شبکه‌های اجتماعی هستیم، که در پی سوءاستفاده مجرمان سایبری در شبکه‌های اجتماعی از نام و برند آنها صورت گرفته است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی راهکارهایی برای جلوگیری از این دست سوءاستفاده‌ها از نام اشخاص حقیقی و حقوقی دارند، افزود: متاسفانه عدم توجه این افراد به رعایت نکات ایمنی یکی از دلایل گرفتار شدن دنبال کنندگان و مخاطبانشان در دام مجرمان سایبری است.

سرهنگ رجبی در ادامه پیشنهاد کرد: افراد و کسب و کارهایی که در فضای مجازی فعالیت گسترده ای را دنبال می کنند راهکارهای زیر را برای پیشگیری از این اتفاقات دنبال کنند:

– راه اندازی سایت رسمی برای خود و معرفی صفحات مجازی اصلی در آن.

– دریافت تیک آبی ( verify tick )  برای صفحه اصلی خود در شبکه های اجتماعی.

– با توجه به اینکه دریافت تیک آبی در شبکه های اجتماعی خارجی فرآیند طولانی و پیچیده ای دارد یکی از راهکارهای کاربردی ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی داخلی و دریافت تیک آبی برای آن و معرفی آن به مخاطبان است.

– صفحات جعلی از طریق سازوکارهای پیش بینی شده در شبکه های اجتماعی گزارش شود.

وی گفت: فعالیت افراد مشهور و پرطرفدار فضای مجازی و کسب و کارهای معتبر در شبکه‌های اجتماعی بدون رعایت نکات امنیتی لازم برای اصالت بخشی به حساب کاربری زمینه ساز انتساب مطالب خلاف واقع به آنها، کلاهبرداری و سرقت اطلاعات از علاقه مندان آنها و یا سوء استفاده از اعتبار آنها می شود و خودشان و دنبال کنندگانشان را با چالش های حقوقی و قضائی مواجه می کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه گفت: از منظر هویت چهار نوع صفحه یا حساب کاربری در شبکه های اجتماعی وجود دارد که عبارتند از صفحات افراد حقیقی ، صفحات افراد حقوقی ( سازمان ها، شرکت ها، کسب و کارها و…)، صفحات هواداری و صفحات جعلی که از سوی علاقه مندان تشکیل می شود.

سرهنگ رجبی عمده گرفتاری ها را متعلق به صفحات جعلی دانست و بیان داشت: بیشتر شکایت های این حوزه از صفحاتی هستند که به نام و هویت یکی از افراد شناخته شده و پرمخاطب در شبکه های اجتماعی ایجاد شده اند. این صفحات یا حساب های کاربری با جا زدن خود به جای صفحه اصلی سعی می کنند از این روش برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود استفاده کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: انگیزه هایی مانند تخریب شخصیت صاحب اصلی حساب، انتشار شایعه از زبان فرد اصلی، کلاهبرداری از دنبال کنندگانی که به اشتباه افتاده اند، درآمدزایی از تبلیغات و یا حتی موضوع گیری های سیاسی از مواردی هستند که مجرمان را به این سو هدایت می کند.

وی به دنبال کنندگان این صفحات نیز توصیه کرد قبل از اعتماد به صفحه یا حساب کاربری با دقت در موارد زیر از هویت ادعایی صفحه مطمئن شوند:

– بررسی تعداد دنبال کنندگان.

– بررسی دنبال کنندگان معتبر صفحه.

– تاریخ تشکیل صفحه.

– بررسی اطلاعات معرفی صفحه.

-بررسی آدرس صفحه و نام کاربری.

– اصالت سنجی صفحه با صفحات معرفی شده در وب سایت شخصی یا سایر صفحات دارای تیک آبی در بسترهای دیگر.
– بررسی نوع پست های بارگذاری شده.

-بررسی نوع پاسخ دهی به مخاطبان و دنبال‌کنندگان.

-عدم قید جمله این صفحه توسط هواداران یا ادمین مدیریت می‌شودو کاملا به جای فرد قرار دادن خود.

سرهنگ رجبی پایبندی و مسئولیت پذیری اجتماعی افراد مشهور و پرطرفدار فضای مجازی و کسب و کارهای معتبر در شبکه‌های اجتماعی برای مشارکت در حذف و گزارش صفحات جعلی را بسیار مهم دانست و از همه کاربران شبکه های اجتماعی خواست تا با گزارش صفحات مجرمانه و جعلی از طریق سازوکارهای موجود در شبکه اجتماعی مختلف در سالم سازی فضای مجازی مشارکت کنند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  18