کرونا چه تاثیری بر روند رشد نسل پنجم شبکه ارتباطات می‌گذارد؟

با ظهور و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، همه چیز بسیار پیچیده‌تر از تصورات اولیه مردم جهان شد. در ابتدا تصور می‌شد ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن تنها کمی شدیدتر و خطرناک‌تر از آنفلوآنزاست و در مواردی باعث مرگ‌ومیر می‌شود. درحالی‌که این ویروس می‌تواند تا چند هفته به‌صورت پنهان کمین کند و به قربانی‌هایی از سنین مختلف حمله کند، حالا به سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. در میان کشورهای درگیر مبارزه با ویروس کرونا، آمریکا، کره جنوبی و چین در دسته اولین کشورهای جهان قرار می‌گیرند که تکنولوژی ۵G را به‌کار گرفته و شرکت‌های فعال در آنها مشغول توسعه دستگاه‌ها و شبکه‌های مبتنی بر این تکنولوژی در داخل این کشورها و حتی کشورهای دیگر هستند. این موضوع برای توسعه ۵G به چه معناست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، درست مانند بیماری کووید-۱۹، خلاصه کردن تاثیر همه‌گیری این ویروس هم چندان راحت نیست. تولیدکنندگان بزرگ موبایل‌های هوشمند و کارخانه‌های بزرگ سازنده قطعات اولیه مورد نیاز آنها به شکلی گسترده و با سرعتی قابل قبول مشغول تولید دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی ۵G بودند؛ اما حالا بعضی فرآیندهای مربوط به آزمایش و اقدامات تحقیقاتی حالا ماه‌ها عقب افتاده‌اند. در زمینه شبکه‌ها، بعضی اپراتورها و کشورها اعلام کرده‌اند که چیزی تغییر نکرده است؛ درحالی‌که بعضی دیگر دست‌کم از تاخیری در فرآیند توسعه این تکنولوژی ارتباطی خبر داده‌اند.

در ایالات متحده آمریکا که نیروهای کاری تا حد زیادی به دورکاری روی آورده‌اند و از خانه کار می‌کنند، 5G در حال تبدیل شدن به یک امکان کلیدی برای ارتباطات پرسرعت و اینترنت بی‌سیم خانگی است. با این اوصاف است که در این روزها توسعه هرچه سریع‌تر و بهتر این تکنولوژی و زیرساخت‌های مورد نیاز آن، اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است. با این اوصاف است که کارشناسان و مصرف‌کنندگان درباره روند توسعه 5G در شش ماه آینده پیش‌بینی‌های مختلفی کرده‌اند.

عرضه گوشی‌ها با تاخیر نسبی

درحال‌حاضر دو دسته اصلی برای کاربردهای 5G وجود دارد که شامل موبایل‌های هوشمند (5G در حرکت) و مودم‌های اینترنت خانگی (5G ثابت) هستند. اغلب شواهد موجود، نشان از عرضه هر دو این دستگاه‌ها بدون اختلال مهمی و تا پایان سال دارند. این در حالی است که بعضی محصولات کلیدی احتمالا با کمی تاخیر روانه بازار خواهند شد. در بخش تولید موبایل‌های هوشمند، قطعات مورد نیاز برای موبایل‌های اندرویدی مبتنی بر 5G در حال تست و تولید بودند و به نظر می‌رسد ویروس کرونا تاثیر اندکی بر روند تامین قطعات اولیه آنها گذاشته است.

شرکت سامسونگ گوشی‌های سری Galaxy S20 خودش را در همان اولین مراحل همه‌گیری این ویروس معرفی کرد و با وجود این گزارش‌ها نشان می‌دهند که فروش آنها به دلایل مختلفی به سرعت کاهش پیدا کرده است. اما هیچ شکایتی مبنی بر کمیاب بودن این سری از گوشی‌ها وجود ندارد. بسیاری دیگر از تولیدکنندگان موبایل‌های اندرویدی همچنان رویدادهای مربوط به معرفی محصولاتشان و صادرات گوشی‌های مبتنی بر 5G خودشان را متوقف کرده‌اند. این درحالی است که انتظار می‌رفت میزان صادرات موبایل‌های مبتنی بر 5G در فصل اول سال جاری میلادی بسیار بیشتر از صادرات این محصولات در کل سال 2019 باشد. در این شرایط توجه تعداد کمی از تولیدکنندگان این گوشی‌ها به سمت چین جلب شده است؛ کشوری که شبکه 5G در آن  معرفی شده و تقاضا برای خرید گوشی‌های مبتنی بر آن همچنان بالاست.

اپل بزرگ‌ترین شرکت عقب‌افتاده از این قافله است که انتظار می‌رفت اولین آی‌فون مبتنی بر 5G خودش را در ماه سپتامبر گذشته عرضه و روانه بازار کند. گزارش‌های منتشرشده از سوی تامین‌کنندگان قطعات نشان می‌دهد که به‌خاطر دورکاری نیروها، سیستم عامل iOS آنها دو هفته از برنامه عقب است و حالا احتمالا گوشی‌های آی‌فون 5G در ماه اکتبر و قطعا تا هفته اول ماه نوامبر به بازار می‌رسند. اما چنین اتفاقی در اپل بی‌سابقه نیست؛ آی‌فون ایکس هم تا اوایل ماه نوامبر سال 2017 و بعد از بیش از یک ماه از عرضه آی‌فون 8 و آی‌فون 8 پلاس، روانه بازار شد.

در زمینه 5G ثابت، تولیدکنندگان مودم‌های اینترنت پرسرعت 5G درحال‌حاضر در انتظار رسیدن نسل آینده سیستم امواج میلی‌متری QTM527 شرکت Qualcomm هستند که امکان گسترش انتقال سریع‌ترین طیف امواج به دستگاه‌های 5G در فاصله یک مایلی را دارد. به این ترتیب اپراتورها می‌توانند با استفاده از این مودم‌ها سرعتی تا 7 گیگابیت بر ثانیه را ارائه بدهند که هفت برابر سریع‌تر از اغلب سرویس‌های اینترنتی است که این روزها بیشتر مردم استفاده می‌کنند و البته 60‌برابر سریع‌تر از متوسط سرعت اینترنت خانگی در آمریکاست. مودم‌های مجهز به QTM527 قرار است حداکثر در نیمه دوم سال جاری میلادی به‌صورت رسمی به بازار عرضه شوند و این خبر را اپراتورها قبلا اعلام کرده بودند؛ با این حال اما شرکت Verizon در این هفته اعلام کرد که این مودم‌ها در پاییز امسال به بازار می‌آیند.

اگرچه چندین کشور درحال اعطای مجوز برای بازگشایی فروشگاه‌های خرده‌فروشی هستند، تقاضا برای خرید دستگاه‌های جدید از سوی مصرف‌کنندگان رو به افزایش است و این موضوع باعث نگرانی بعضی شرکت‌های تولیدکننده و اپراتورها شده. با این حال پرسش‌های مختلفی درباره این مطرح می‌شود که آیا با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن، روال همیشگی رونق فروش در تابستان و فصل بازگشت به مدرسه همچنان وجود خواهد داشت یا خیر. با این حال اما تردید کمی وجود دارد که شرکت‌ها تمام تلاش خودشان را برای عرضه محصولات جدید در فصل تعطیلات بعدی بکنند.

تلاش اپراتورها برای رشد بدون وابستگی به دولت‌ها

به‌طور کلی می‌توان گفت شیوع ویروس کرونا تاثیرات مختلفی بر شرکت‌ها و کشورهای مختلف گذاشته است. از دیدگاه مثبت به نظر نمی‌رسد که اپراتورها به اندازه بسیاری از شرکت‌های دیگر از شیوع بیماری کووید-19 ضرر مالی چشمگیری دیده باشند. حتی بعضی اپراتورها گزارش کرده‌اند که روند نصب تاسیسات 5G آنها در فضای باز به سرعت در حال پیشرفت است. در آمریکا اما جریان ارائه و توسعه شبکه‌های 5G با روندی نسبتا کند دنبال می‌شود. شرکت T-Mobile اعلام کرده است که به زودی سرویس‌ها و محصولات مبتنی بر 5G خودش را عرضه می‌کند؛ درحالی‌که دولت محلی اجازه تاخیر کمی را به آنها داده است. شرکت AT&T هم موارد مشابهی را گزارش کرده است.

این شرکت با وجود آنکه همچنان با چالش‌هایی برای استخدام افراد متخصص در نصب برج‌های 5G روبه‌رو است، اما متعهد شده که در تابستان امسال سرویس‌های 5G خودش را به‌صورت گسترده در سراسر آمریکا عرضه کند. شرکت Verizon تاکید کرده است که سرویس‌های 5G خودش را تا پایان سال و در بعضی از 60 شهر آمریکا عرضه خواهد کرد و برای توسعه سیستم‌های ثابت 5G خودش منتظر عرضه مودم‌های QTM527 شرکت Qualcomm است. با تمام اینها اپراتورهای آمریکایی اعلام کرده‌اند که فروش آنها به‌خاطر بسته شدن فروشگاه‌ها تا حدی تحت‌تاثیر قرار گرفته و همچنین بعضی از آنها به‌دلیل فشارهای اقتصادی ناچار به تعدیل نیروهایشان شده‌اند.

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  78  =  81