رشد ۲۳ درصدی خرید آنلاین در دوران همه گیری کرونا

نقش کووید-19 در افزایش پرداخت های موبایلی

بر اساس تحقیق دانشگاه ایلینوی در دوران همه گیری کرونا، کسانی که از کیف‌پول‌های موبایلی استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که از پول نقد و کارت‌های اعتباری و نقدی استفاده می‌کنند، 23 درصد خرید بیشتر و 2.4 درصد تراکنش بیشتر دارند. این موضوع به همان دلیل استفاده بیشتر از کارت‌های اعتباری نسبت به پول نقد بوده است؛ افراد پول واقعی را لمس و حس نمی‌کردند.

به گزارش تیم ترجمه و تحقیق پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پیش از اینکه بیماری کووید‌ـ‌19 به یک پاندمی در جهان تبدیل شود، دلیل اصلی انتخاب پرداخت‌های موبایلی سهولت آن بود. با وجود اینکه آسانی در فرایند پرداخت موبایلی همچنان اهمیت دارد، اما همه‌گیری ویروس کرونا نقش آن را در امنیت، اهمیت داده‌ها و بهداشت عمومی، بیش از هر زمان دیگری به خوبی نشان داد.

زمانی که پرداخت‌های موبایلی با برنامه وفاداری مشتری ادغام شوند، می‌توانند به رستوران‌ها و خرده‌فروشان کمک کنند تا اطلاعاتی را درباره عادات خرید مشتریان جمع‌آوری کرده، و در نتیجه ارتباطات دیجیتالی نزدیک‌تری را با آنها برقرار کنند. در حقیقت، پرداخت موبایلی و وفاداری دو روی یک سکه هستند.

با وجود اینکه پول نقد همچنان برای مردم محبوب است، اما دیگر نزد آن دسته از افرادی که حتی برای خریدهای کمتر از 10 دلار نیز از کارت‌های اعتباری و نقدی استفاده می‌کنند، جذابیتی ندارد. افراد در دوران پاندمی کنونی، که یکی از راه‌های انتقال ویروس تماس با پول می‌باشد، دیگر علاقه‌ای به استفاده از پول نقد ندارند.

دراین میان، کشور آمریکا همچنان مراحل نخستین اتخاذ روش‌های مبتنی بر پرداخت‌های موبایلی را تجربه می‌کند. در مناطق دیگر، مانند آسیا و اروپا، پرداخت‌های موبایلی رواج بیشتری داشته است. این موضوع تا حدی به این دلیل است که آمریکا پلتفرم‌ها و پردازشگرهای متفاوتی را دارد که سیستم‌های مختلف را اداره می‌کنند.

از آنجا که پرداخت‌های موبایلی در چین نسبت به کشورهای دیگر جهان محبوبیت بیشتری دارد، محققان دانشگاه ایلینوی تصمیم گرفتند مصرف‌کنندگان این کشور را مورد بررسی قرار دهند. آنها نتیجه گرفتند کسانی که از کیف‌پول‌های موبایلی استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که از پول نقد و کارت‌های اعتباری و نقدی استفاده می‌کنند، 23 درصد خرید بیشتر و 2.4 درصد تراکنش بیشتر دارند. این موضوع به همان دلیل استفاده بیشتر از کارت‌های اعتباری نسبت به پول نقد بوده است؛ افراد پول واقعی را لمس و حس نمی‌کردند. با این حال، محققان پیش‌بینی می‌کنند که پرداخت‌های موبایلی سال جاری در آمریکا نیز 47 درصد رشد داشته باشد، چرا که مصرف‌کنندگان در این کشور تمایل بیشتری به استفاده از پرداخت‌های موبایلی و کیف‌پول‌های دیجیتالی پیدا کرده‌اند. البته رواج استفاده از تلفن‌های هوشمند هم در این روند بی‌تاثیر نبوده است.

موانع پیش روی پرداخت‌های موبایلی

یکی از دلایل عمده‌ای که افراد را از پرداخت‌های موبایلی دور نگه داشت این بود که بسیاری همچنان تصور می‌کردند که این روش امنیت لازم را ندارد. این در حالی است که پرداخت‌های موبایلی نسبت به کارت‌های اعتباری امنیت بیشتری دارند. پرداخت‌های موبایلی بدون انتقال اطلاعات انجام می‌شوند. برای مثال، اپل اطلاعات کاربران را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند و گوگل اطلاعات مالی دریافت‌شده را رمزگذاری می‌کند. اقدامات امنیتی روی تلفن‌های همراه ـ مانند فناوری تشخیص چهره و اسکن اثرانگشت ـ در صورت دزدیده‌شدن و گم‌کردن گوشی موبایل از اطلاعات کاربر محافظت می‌کند.

اما اکنون که ویروس کرونا با تماس امکان انتقال دارد، فرصت مناسبی برای رواج بیشتر پرداخت‌های بدون تماس ایجاد شده است. پس از پایان قرنطینه در کشورهای جهان، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند دیگر از وسایل عمومی مانند پین‌پدها و دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده نکرده و یا حتی پول نقد را هم جابجا نکنند. به عبارتی، پرداخت‌های بدون تماس برای سلامت عمومی امری ضروری خواهند بود.

به همین خاطر، رستوران‌ها و خرده‌فروشان نیز باید خود را برای این تغییر ناگهانی آماده کنند. انتظار می‌رود راه‌حل‌های مختلفی برای رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، کترینگ‌ها و غیره ایجاد شوند. در ادامه سه گزینه مطرح شده است که اگر با وفاداری مشتری ادغام شوند می‌توانند به برندهای مختلف کمک کنند تا از مزایای پرداخت بدون ‌تماس سود برند.

1. پرداخت سر میز

این مورد بهترین گزینه برای رستوران‌هایی است که قصد دارند روش پرداخت بدون تماس را برای مشتریان خود انتخاب کنند. وقتی مهمانان وارد اپلیکیشن می‌شوند، به راحتی می‌توانند صورت‌حساب خود را از طریق گوشی همراه پرداخت کنند و دیگر کارکنان رستوران مجبور نیستند به کارت یا پول نقد دست بزنند.

این روش علاوه بر رعایت بهداشت، به آسانی انجام می‌شود. بر اساس مقاله‌ای از وبسایت «موبایل پیمنتس تودی»، حدودا 69 درصد از کسانی که به رستوران می‌روند زمان انتظار برای دریافت صورتحساب برایشان زجرآور است. به طور متوسط، 12 دقیقه زمان لازم است تا مشتریان صورت‌حساب خود را دریافت کنند. آنها با روش پرداخت سر میز هر زمانی که آماده باشند، می‌توانند بدون هدر رفتن وقت هزینه غذایی را که سفارش دادند، پرداخت کنند.

2. ارزش ذخیره‌شده

این ویژگی برای بخش‌هایی که خدمات سریع ارائه می‌دهند و شهروندانی که مکررا از آنها خریدهای کوچک می‌کنند، بهترین گزینه است. مشتریان با باز کردن بارکد یا کیوآر کد قابل اسکن در موبایل و گرفتن آن جلوی یک اسکنر، می‌توانند بدون تماس با سطوح هزینه‌ها را پرداخت کنند. این روش آسان و امن است. ارزش ذخیره‌شده شامل ویژگی‌هایی مانند بارگزاری مجدد به صورت اتوماتیک است. به این ترتیب، مشتریان هیچ‌گاه نگران نخواهند شد که آیا پول کافی برای پرداخت قهوه دارند، یا خیر.

«استارباکس» نخستین جایی بود که قدم بزرگی را برداشت و نشان داد که این انتخاب مد روز نیست، بلکه سبکی است که بسیاری از مردم آن را می‌پسندند. استارباکس به دلیل حجم و کارایی بالای برنامه وفاداری مشتریان خود، پول بیشتری را حتی نسبت به بانک‌های بزرگ در در یک بازه زمانی ذخیره کرد.

به همین خاطر، شرکت‌های دیگر کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای ، مانند «دانکین» و «پیتس» از همین روش استفاده کردند. بنابراین، زمانی که مشتریان پول خود را در یک برند ذخیره کرده‌اند، مراجعه آنها نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا تعهد داده‌اند که دوباره از همان‌جا خرید کنند.

3. شناسه هوشمند ارتباطات میدان‌نزدیک

ارتباطات میدان‌نزدیک (NFC) به عنوان ترکیبی از پرداخت موبایلی و شناسه هوشمند، از طریق «اپل‌پی» و «گوگل‌پی» ارائه می‌شوند. مشتریان به آسانی با استفاده از گوشی‌های همراه و کارت‌های وفاداری خود هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. این بهترین روش برای حفظ سلامت عمومی است و نیازی به هیچ‌گونه تماس فیزیکی نیز وجود ندارد.

نرم‌افزار وفاداری به طور خودکار روند پیشرفت برای پاداش و بازخرید آن را در زمان واقعی محاسبه می‌کند. شناسایی، پرداخت و بازخرید آسان کاربران فعال بیشتری را جذب کرده و مجموعه داده‌های مربوط به خریدهای شخصی بیشتری را ذخیره می‌کند. به این ترتیب، محصولات هدفمند درآمد بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.

شناسه هوشمند ارتباطات میدان‌نزدیک همچنین از اطلاعات تراکنش‌ها محافظت می‌کند: هنگامی که مشتری برای خرید در «اپل‌پی» یا «گوگل‌پی» از کارت‌های اعتباری یا نقدی استفاده می‌کند، شماره کارت در دستگاه یا سرورهای اپل یا اندروید ذخیره نمی‌شود. در عوض، هر تراکنش با یک کد امنیتی یک‌بارمصرف و پویا مجاز به اجرا می‌باشد.

مشتریان از طریق دستگاه‌های تلفن همراه اپل یا اندروید یا ساعت‌های مچی خود تنها در یک مرحله می‌توانند پرداخت‌های خود را انجام دهند. این موضوع روند سرویس‌دهی را در رستوران‌ها تسریع می‌کند و دیگر نیازی به صف‌های طولانی نیست. اما کسانی که در برنامه وفاداری مشتری ثبت‌نام نکرده‌اند نیز می‌توانند به عنوان بخشی از مراحل تراکنش در این سیستم ثبت‌نام کنند، چرا که این نرم‌افزار ابزاری سریع و آسان برای استفاده عموم مردم است.

اما همچنان موانعی، مانند سیستم‌های پایانه فروش و مقررات بازرگانی، پیش روی عملیاتی شدن سیستم بدون‌ تماس شناسه هوشمند ارتباطات میدان‌نزدیک قرار دارند. بسیاری از خریدها با کارت‌های اعتباری و نقدی به دلیل وجود کارت‌های مغناطیسی و روش پرداختی EMV همچنان نیازدارند تا رمز به صورت دستی وارد شوند. این روند باعث شد تا بانک‌ها در برخی از کشورها، مانند دانمارک، میزان محدودیت‌ها برای استفاده از پرداخت‌های بدون تماس را کاهش دادند و در طول دوران همه‌گیری کرونا نیازی به وارد کردن دستی رمز نبود.

انتظار می‌رود پرداخت‌های مبتنی بر ارتباطات میدان‌نزدیک به مرور از محبوبیت بیشتری برخوردار شوند، به ویژه اکنون که همه به دنبال روش‌هایی هستند تا در تجربیات خرید خود میزان تماس را به حداقل برسانند. ترکیب برنامه وفاداری و سیستم پرداخت‌های بدون تماس برای رستوران‌ها و خرده‌فروشان این فرصت را فراهم می‌کند تا مشتریان سریع‌تر و با امنیت بیشتر ثبت‌نام کنند و با آنها بیشتر در ارتباط باشند.

منبع: fastcasual

مترجم: فرزانه اسکندریان

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  8