حذف قیمت خودرو در پلتفرم ها موجب التهاب بیشتر بازار می شود

مدیر بازاریابی شیپور:

در روزهای اخیر درج قیمت خودرو از سوی پلتفرم‌های آگهی مجدداً ممنوع شده است. حالا تمام آگهی‌های خودرو با قیمت توافقی نمایش داده می‌شوند. مدیر بازاریابی شیپور اما به این تصمیم معترض است و اعلام می‌کند که حذف و عدم نمایش قیمت خودروها در این سایت‌ها باعث از بین رفتن شفافیت و التهاب بیشتر در بازار می‌شود؛ اتفاقی که به بیان او، به زیان مصرف‌کننده خواهد بود و باعث می‌شود تا بازار خودرو در فضای مجازی به سمت و سویی برود که هیچ‌گونه نظارتی روی آن قابل انجام نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازار خودرو کشور در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد و قیمت خودروهای داخلی و خارجی دائما در حال نوسان است. وعده‌های مختلفی از سوی نهادهای گوناگون از جمله شورای رقابت و دیگر نهادها برای تنظیم این بازار داده شده اما تا به امروز نوسانات قیمت خودرو در کشور ادامه دارد. در این شرایط به سایت‌های آگهی‌دهنده اعلام شده بود که نمایش آگهی‌ها را به شرط رعایت محدوده قیمت انجام دهند و آنها نیز در همین راستا به فعالیت خود ادامه می‌دادند ولی به نظر می‌رسد از پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به این سایت‌ها اعلام شده تا اساسا همه آگهی‌ها با نرخ توافقی نمایش داده شود.

اشرف زاده با تاکید بر جلساتی که پیش‌تر با حضور پلتفرم‌ها و معاونت دادستانی کشور برگزار شد و در این جلسات از اقدامات سایت‌ها تقدیر ضمنی هم شد، می‌گوید: «ما مدت‌هاست که قیمت‌های خارج از عرف بازار را در پلتفرم خود منتشر نمی‌کنیم و نهایتا ۱۰ درصد آگهی‌های ما قیمت دارد. در شیپور آگهی‌های خارج از یک محدوده قیمت خاص که متعلق به لیستی برای ۳۰ دی‌ماه ۹۸ بود اجازه انتشار پیدا نمی‌کردند و در برخی سایت‌های دیگر عبارت توافقی جلوی آن نوشته می‌شد، از همین رو اساسا قیمت‌های پرت در این سایت‌ها مشاهده نمی‌شد.»

اشرف زاده با ذکر این نکته که تیم آنها و سایر تیم‌ها مدتهاست که روی مکانیزمی برای کنترل قیمت خودروها کار کرده‌اند و با این حال امروز به ناامیدی رسیده‌اند؛ عدم شفافیت را بزرگترین پیامد این تصمیم می‌داند و می‌گوید: «اساسا با حذف شدن نرخ‌ها، چیزی به نام شفافیت وجود نخواهد داشت. امروز اگر کسی در شیپور هم خودروی خود را برای فروش بگذارد، نمی‌داند باید چه قیمتی آن را بفروشد. اینگونه می‌شود که قیمت‌ها از کنترل خارج شده و بر اساس شنیده‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی پایه‌گذاری می‌شود.»

او باور دارد که حذف قیمت‌ خودروها در کل فضای مجازی شاید بتواند درصد کوچکی از قیمت خودرو بکاهد اما ممکن است از آن سو تاثیر برعکس هم داشته باشد. اشرف زاده در پاسخ به این سوال که مرجع قیمت‌گذاری برای تعیین نرخ خودرو چه نهادی بوده، به دیجیاتو می‌گوید:

«قرار بر این بود که اتحادیه خودرو یک کارگروه تشکیل دهد و تبدیل به مرجع قیمت‌ها شود و به ما نرخ‌ها را اعلام کند، اتفاقی که هیچ‌وقت رخ نداد. کاری که آنها کردند این بود با کمک نیروی انسانی خود و اعزام آنها به مراکز تعویض پلاک و مراکز اسناد رسمی که پرس و جو کنند؛ ما قیمت خودروی صفر را از نمایشگاه‌های متفاوت نیز پرسیدیم و قیمت خود کارخانه و نمایندگی آنها را نیز استخراج کردیم. در نهایت دو کارشناس را در شرکت به کار گرفتیم تا تمامی دیتاها را آنالیز کردند و به سیستم قیمت‌دهی خودمان رسیدیم؛ سیستمی که خیلی زود خودش یک مرجع بین نمایشگاه‌داران اتومبیل شد.»

به گفته اشرف زاده اما شرایط فعلی کاری می‌کند که هیچ مرجعی برای قیمت‌گذاری وجود نداشته باشد، و چون معلوم نیست این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت موضوع را بدتر می‌کند: «قیمت‌های درج شده خودرو در کل فضای مجازی اعم از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را حذف خواهند کرد. در صورتی که اگر قیمت‌های ما کماکان وجود داشت چون بر اساس بهمن ماه ۹۸ بود می‌توانست به عنوان مرجع خوبی برای بازار و تعدیل قیمت‌ها باشد.» اشرف زاده باور دارد که این اقدام کاری کرده که تمام تلاش آنها در این چند سال و زحماتی که برای بخش قیمت‌گذاری خودرو کشیدند هدر برود و آنها را ناامید کند.

نکته: پلتفرم‌های «دیوار» و «باما» اعلام کردند که فعلا در رابطه با حذف قیمت خودرو از پلتفرم‌هایشان با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند.

 

 

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −    =  87