سکه ۸۱۰ هزار تومان/ دلار ۱۷۵۰ تومان

قیمت سکه طرح قدیم امروز اندکی افزایش داشته که این افزایش ناچیز ظاهرا به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده که تاثیر آن در بازار سکه نیز امری معمول است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، بنا به اعلام اتحادیه کشوری طلا و جواهرات سکه طرح قدیم امروز 810 هزار تومان، سکه طرح جدید 800 هزار تومان، نیم سکه 390 هزار تومان، ربع سکه 200 هزار تومان و سکه گرمی 110 هزار تومان است.

بر این اساس هر گرم طلای 18 عیار نیز با نرخ 70 هزار تومان معامله می‌شود.

محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات، با تاکید بر این که تا زمانی که بانک ارز ندهد، صرافی‌ها دلار برای فروش ندارند، گفت: افزایش تقاضای خرید طلا بر روی طلا تاثیر گذاشته و از سوی دیگر قیمت جهانی طلا افزایش یافته است.

وی در مورد ارائه فاکتور یکسان از طریق تمام طلافروشی‌ها گفت: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صبح امروز این موضوع را از طریق رادیو اعلام کرده اما هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده و فاکتوری برای ارائه، داده نشده است.

تشکیل صف برای ارز 1238 تومانی

با اعلام ارز تک نرخی، خرید و فروش در بازار ارز رونق گرفت به طوری که در مقابل برخی صرافی‌هایی که ارز 1238 تومانی می‌فروشند، صف‌هایی از متقاضیان تشکیل شده است. در همین حال، برخی دیگر از صرافی‌ها هم عنوان می‌کنند که در حال حاضر خرید و فروش ارز ندارند.

به گزارش مهر، در اولین روز اجرای سیاست ارز تک نرخی در بازار، نرخ تابلوی صرافی ها تغییر کرد، بر این اساس صرافی ها نرخ فروش دلار را 1238 تومان و نرخ خرید را 1226 تومان درج کردند.

پیش از این نرخ اعلام شده بر روی تابلوی صرافی ها، همان نرخ تعیین شده توسط کانون صرافی ها بود که نرخ خرید را 1390 تومان و نرخ فروش را 1400 تومان اعلام کرده بود.

بازار ارز امروز با ازدحام مواجه شد و خرید و فروش ارز دوباره رونق گرفت، برخی از صرافی ها نرخهای اعلام شده توسط بانک مرکزی را اعمال می کنند که بر این اساس، این صرافی ها با ازدحام جمعیت در مقابل صرافی خود مواجه شده اند. برخی دیگر از صرافی ها نیز عنوان می کنند که در حال حاضر خرید و فروش ارز نداریم.

مشاهدات خبرنگار مهر حاکی از فعالیت دلالان و واسطه گران ارزی حکایت دارد، گرچه گفته می شود که با برخی از دلالان برخورد جدی صورت گرفته اما هنوز تعداد واسطه های ارزی در بازار ارز زیاد است.

دلار در بازار سیاه؛ 1750 تومان

دلالان بازار ارز و صرافی هایی که دلار را با نرخ آزاد می فروشند، قیمت دلار در بازار سیاه را امروز 1750 تومان ذکر می کنند. نرخ فروش یورو در بازار آزاد امروز 2300 تومان و نرخ پوند 2900 تومان است.

اما قیمت خرید یورو بر روی تابلوی صرافی ها 1620 تومان و نرخ فروش 1637 تومان است. صرافی ها قیمت خرید هر پوند را که با کاهش بسیار شدیدی مواجه شده بود، امروز 1928 تومان و نرخ فروش را 1948 تومان بر روی تابلوهای خود درج کردند. بانک مرکزی نرخ رسمی هر یورو را امروز 1621 تومان اعلام کرد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که کسانی که در بازار سکه و ارز سیاسی کاری می کنند؛ حتی در روز تعطیل هم بر طبل گرانی می کوبند.

وی تصریح کرد: "در روز یکشنبه این هفته که تعطیل رسمی بود پیامکهایی دریافت می کردم که قیمت ارز و سکه افزایش یافته است، بنابراین، شخصا در منطقه چهار راه استانبول حاضر شدم و تمام مغازه ها بسته و هیچ خرید و فروشی انجام نمی شد."

بهمنی در حالی عنوان می کند که شخصا برای بررسی در بازار ارز حاضر شده است که این کار را در یک روز تعطیل انجام داده، اما امروز بازار ارز وضعیت دیگری دارد که بهتر است سرکشی ها در چنین روزهایی انجام شود.

براساس اطلاعیه بانک مرکزی، صرافان سراسر کشور  مجازند با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به نقل و انتقالات ارزی ، نرخ فروش ارز را حداکثر بین 3 الی 5 درصد بالاتر از نرخ مرجع بانک مرکزی تعیین کنند.  ضمنا نرخ فروش نقدی ارز به صورت اسکناس نیز با در نظر گرفتن هزینه های تامین اسکناس ، حداکثر به میزان یک درصد بالاتر از نرخ مرجع این بانک خواهد بود.

صرافان سراسر کشور مکلفند، نسبت به ثبت دقیق اطلاعات مربوط به حواله ، اسکناس و هزینه های مربوطه در سامانه سنا اقدام نموده، همچنین نرخ خرید و فروش ارز با شرایط فوق الذکر را بطور روزانه در تابلوی صرافی درج نمایند .  در دستورالعمل بانک مرکزی تاکید شده است صرافانی که بخشنامه ابلاغی این بانک را از تاریخ 8/11/90 رعایت نکنند، مجوز فعالیت آنها  ابطال خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  8