توسعه بانکداری اینترنتی در راستای غنی‌سازی سرویس‌های غیر حضوری

در گفت‌گو با مدیرعامل بهسازان ملت تشریح شد؛

حامد تنها می گوید: اصلی‌ترین برنامه شرکت در سال 99 عملیاتی کردن و تحقق پروژه بانکداری متمرکز نوین و به تبع آن بانکداری باز و عرضه محصول معین به بازار و همچنین اجرای پروژه‌های مهم دیگری نظیر ارائه نسخه وب اپلیکیشن موبایلی به جای نسخه IOS و اندروید، توسعه بانکداری اینترنتی در راستای ارائه خدمات بیشتر و غنی‌سازی سرویس‌های غیر حضوری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت بهسازان برای اهالی صنعت بانکداری یک نوستالژی است. شرکتی که از قدیمی‌های حوزه طراحی کربنکینگ است و حالا هم پروژه بانکداری متمرکز نوین را در دستور کار دارد. این شرکت هم اکنون در تلاش است تا در بانک ملت ساختار پلت‌فرمی ر ا طراحی کند که هسته‌های قراردادهای مشارکتی را تسهیل بخشد؛ همچنین بانکداری باز به عنوان یک پارادایم غالب در قالب این پلت‌فرم بستری برای جذب فین‌تک‌ها و نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلف مطرح باشد. در ادامه با حامد تنها مدیرعامل این شرکت تلاش می‌کنیم تا برنامه‌های سال 98 و چشم‌انداز 99 بررسی شود.

* لطفاً به مقدمه‌ای درباره عملکرد شرکت بهسازان در سال 98 اشاره کنید و بگویید که میزان همکاری بین شرکتی چگونه است؟

دستاوردهای شرکت بهسازان ملت در سال 98 در حوزه‌های مختلف فنی و بانکی است که شامل اجرای پروژه‌های بانک ملت حول محوریت پروژه بانکداری متمرکز در راستای اجرای پروژه‌های تولیدی، توسعه‌ای با تنوع و تعدد بالاست که در قالب بیش از 360 عنوان پروژه اجرایی یا در دست تولید است.

* بانکداری متمرکز نوین آیا کلیدی‌ترین پروژه در دست اجرای بهسازان است؟

در پروژه بانکداری متمرکز نوین در زمینه معماری فنی و زیرساختی و همچنین در حوزه کسب و کار بانکی به منظور دستیابی به اهدافی نظیر کاهش زمان تولید محصول (Time to market)، بانکداری باز (Open API) و مدیریت محیط‌ها و کانال‌های ارتباطی متنوع برای مشتری (OMNI Channel) تحولاتی حادث شده است که این مهم با تغییر رویکرد معماری فنی چند لایه‌ای مبتنی بر سرویس حاصل شده است.

* در حوزه‌های زیرساخت سازمانی هم فعالیت‌های مختلفی داشته‌اید؟

در حوزه زیرساخت سازمانی اجرای 13 پروژه در حوزه بهبود سازمانی مطرح و تعیین شده است که چهار مورد از آنها در دستور کار و اجرا در سال جاری قرار دارند که عبارت‌اند از: تحول معماری سازمانی، بهبود فرهنگ سازمانی، ITIL، ارتقاء منابع انسانی

* همکاری بین شرکتی نیز تعاملاتی در حوزه‌های کاری به شکل هم‌افزایی‌هایی داشته‌اید؟

در راستای همکاری بین‌شرکتی تعاملاتی در حوزه‌های کاری صورت پذیرفته است که به این موارد می‌توان اشاره کرد:

•    تأمین اطلاعات برای سامانه باشگاه مشتریان شرکت شقایق
•    تأمین اطلاعات برای سامانه محب (مدیریت حساب‌های بانکی) شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی
•    برقراری ارتباط با سوئیچ NGFS شرکت به‌پرداخت ملت
•    تأمین اطلاعات رمز پویا به شرکت به‌پرداخت ملت (شرکت PSP بانک ملت)
•    تأمین سرویس‌های بانکی برای سامانه بانکداری شبکه اجتماعی شرکت شقایق
•    دریافت سرویس از سامانه محب شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی برای سامانه مباشر (موبایل بانک شرکتی)

* آیا در سال 98 به عنوان یک تیم در قالب گروه بهسازان اثبات کردید که 2+2 بیشتر از عدد 4 می‌شود؟ در این راستا مهم‌ترین دستاورد شرکت در سال جاری چیست که به عنوان برگ برنده شما محسوب می‌شود. بیشتر توضیح دهید.

شرکت بهسازان ملت علاوه بر اجرای تعهدات بانکداری متمرکز موجود و سامانه ستاد (تدارکات الکترونیکی دولت) با اجرای پروژه جدید بانکداری متمرکز توانسته است این موضوع را محقق کند و از توان مضاعف و ایجاد هم‌افزایی بین همکاران در این مورد بهره‌مند شود که در این راستا می‌توان به ماحصل تلاش این گروه برای عملیاتی شدن پروژه بانکداری متمرکز نوین در تعدادی از شعب در سطح کشور اشاره کرد (استقرار 20 محصول مرتبط با بانکداری متمرکز نوین در 50 شعبه در سراسر کشور).

* مهم‌ترین دستاورد بهسازان ملت در سال 98 را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین دستاورد بهسازان ملت در سال 98 اجرای پروژه معین (مانیتورینگ عملیات یکپارچه نوین) با همکاری شرکت نارون شریف است که این پروژه علاوه بر اینکه توانسته جایزه نوآوری را از جشنواره نوآوری محصول برتر ایرانی از آن خود کند محصولی است که مخاطبان صنایع غیر بانکی را نیز به عنوان مشتری در برمی‌گیرد که در توضیح بیشتر آن می‌توان به اهم وظایف این سامانه اشاره کرد که:

•    امکان مانیتورینگ اشیا در سه سطح تجهیزات زیرساختی و شبکه، کاربردهای نرم‌افزاری و خدمات یا سرویس‌های الکترونیکی فراهم و یکپارچه می‌کند.
•    در سامانه مذکور همانند سامانه‌های مانیتورینگ شبکه (NMS) همه اشیاء مرتبط به زیرساخت، شامل تجهیزات شبکه، فایروال‌ها و تجهیزات امنیتی، سرورها، سرورهای تیغه‌ای، مین فریم‌ها، ذخیره‌سازها، مجازی‌سازها و … مانیتور می‌شوند.
•    قابلیت مانیتورینگ کارایی کاربردها (APM) به منظور مانیتورینگ کاربردهایی چون وب سرورها، سرورهای کاربردی، پایگاه‌های داده، سرورهای ایمیل، گذرگاه‌های سرویس، سیستم‌های صف، ابزارهای داده‌ای عظیم و … در سامانه معین فراهم می‌شود.
•    سلامت عملیاتی و کسب و کاری یک سرویس را با مانیتورینگ همه اشیاء تشکیل‌دهنده و پارامترهای کسب و کاری آن سرویس در لحظه رصد می‌کند.
 همچنین کاربران هدف این سامانه بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی، سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهندة خدمات الکترونیکی برخط، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات شبکه و زیرساخت و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فروشگاهی و کسب و کار برخط هستند.

* بانک ملت با همت گروه بهسازان به عنوان پیش‌قراولان حوزه دگردیسی دیجیتال در صنعت بانکداری مطرح است. نگاه و سهم شرکت در این مسیر چیست؟ در سال 99 چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟

در صورتی که دگردیسی دیجیتال را مطابق آنچه در ادبیات موضوع به آن اشاره شده است به دو بعد اصلی تحول فرهنگی و تحول فنی تقسیم کنیم، بار اصلی مربوط به تحول فنی بر دوش بهسازان ملت است که این مهم با محوریت و نقش کلیدی در ایجاد بستر مناسب برای توسعه زیرساخت‌های نوین، مقدمات ورود به عرصه بانکداری دیجیتال را پایه‌گذاری کرده و توانسته است با برقراری ارتباط مؤثرتر با گروه‌ها و شرکت‌های همکار و شرکت‌های بیرونی و سازمان‌ها و ذی‌نفعان بانک، حرکت به سمت تحقق موضوعاتی نظیر بانکداری باز (OPEN API)، بانکداری همه کاره (OMNI Channel)، بانکداری هوشمند (Smart Banking) و … را فراهم کند.

* دربارۀ برنامه‌های شرکت در سال 99 کلیاتی را بیان کنید؟ برای سال جدید چه هدف بلندپروازانه‌ای را در قالب ارائه یک محصول یا خدمت خلاقانه در دستور کار دارید، این دستاورد در بین رقبا چقدر شانس موفقیت دارد؟

اصلی‌ترین برنامه شرکت در سال 99 عملیاتی کردن و تحقق پروژه بانکداری متمرکز نوین و به تبع آن بانکداری باز و عرضه محصول معین به بازار و همچنین اجرای پروژه‌های مهم دیگری نظیر ارائه نسخه وب اپلیکیشن موبایلی به جای نسخه IOS و اندروید، توسعه بانکداری اینترنتی در راستای ارائه خدمات بیشتر و غنی‌سازی سرویس‌های غیر حضوری است.

در ضمن می‌توان گفت که ایجاد بستر بانکداری باز و توسعه سرویس‌های غیر حضوری منجر به توسعه صنعت بانکداری خواهد شد که شانس موفقیت هر بانکی را در برخواهد داشت.

* جمع‌بندی سخنان‌تان را با تأکید بر مسیرهای هم‌افزایی شرکت‌ها که در نهایت به موفقیت هر چه بهتر گروه بهسازان فردا خواهد انجامید، بگویید.

به طور قطع اجرای برنامه‌های اشاره‌شده و تعاملات مؤثر موجود بین شرکتی در گروه بهسازان فردا حرکت در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال را که از اهداف مهم گروه بهسازان فرداست تسریع بخشیده و حصول آن را میسر می‌کند.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  4