جزئیات پرداخت بیمه بیکاری به بیکارشدگان ناشی از کرونا

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری درباره جزئیات پرداخت بیمه بیکاری به بیکار شدگان ناشی از وجود ویروس کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسعود بابایی مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بیمه بیکاری طبق احراز شرایط مندرج در قانون بیمه بیکاری به افراد بیکار شده تعلق می‌گیرد با این تفاوت که، افرادی که به علت شیوع ویروس کرونا به مدت سه ماه تحت پوشش قرار گرفته اند پس از اتمام این دوره طبق مواد ۱۴ و ۱۵ قانون کار عودت بکار می‌شوند.

 او با بیان اینکه در صورت عدم پذیرش کارفرما، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف کار مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، افزود: بیکار شدگان براساس سابقه بیمه پردازی و داشتن شرایط احراز مجددا در زمان های دیگری نیز می‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند.

بابایی گفت: مبلغ بیمه بیکاری براساس میانگین ۹۰ روز آخر اشتغال است اما کمتر از حداقل دستمزد شورای عالی پرداخت نمی‌شود و مدت آن طبق جدول ماده ۷ قانون بیمه بیکاری از ۶ ماه تا ۵۰ ماه است.

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری درباره شرایط پرداخت بیمه بیکاری تصریح کرد: در شرایط عادی داشتن حداقل ۶ ماه سابقه برای کارگران دائمی با ارائه رای مراجع حل اختلاف کار و یکسال سابقه در آخرین کارگاه میسر است، همچنین برای کارگران دارای قرارداد مدت موقت به انضمام نامه عدم نیاز مراجعه به اداره کار، یا سامانه طی ۳۰ روز از زمان اخراج  و بیکاری غیرارادی مقدور خواهد بود.

بابایی ادامه داد: ثبت نام متقاضیان در سامانه فعلا در دست بررسی است و تاکنون پرداختی صورت نگرفته است.

او با بیان اینکه  افرادی که در رسته‌های دهگانه اعلامی از سوی دولت بیکار شده اند تحت پوشش قرار خواهند گرفت و سایر واحد‌هایی که متاثر از کرونا تعطیل شده و در این رسته‌ها نیستند می‌توانند درخواست بیمه بیکاری دهند، تأکید کرد: به کارگران ساختمانی ای که مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی نیستند بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد.

بابایی افزود: مربیان مهد‌های کودک بهزیستی که بیمه نیستند چنانچه اشتغال بکار داشته اند و کارفرما از واریز حق بیمه امتناع نکرده باشد می توانند مدارک مربوطه را به اداره کار محل ارائه تا مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =