کرونا؛ هر آنچه که باید در مورد بسته معیشتی سال۹۹ بدانید

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی دولت به برخی از سوال‌های مردم درباره بسته معیشتی، پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی دولت در خصوص سوال‌های متعددی که مردم درباره بسته معیشتی دارند پاسخ داد.

در این گزارش می‌توانید به پاسخ برخی از سوالات خود درباره بسته معیشتی و علت تعلق گرفتن و نگرفتن این بسته به خود و یا اطرافیانتان برسید.

ملاک مشمول شدن و یا نشدن افراد برای دریافت بسته معیشتی چه بود و اساساً هدف از اولویت بندی در اختصاص بسته حمایتی دولت چه بود؟

میرزایی: زمانی که تسهیلات محدودی داریم، اما تقاضا بیشتر از تسهیلات هست باید رتبه بندی و اولویت بندی کنیم پس ملاک‌هایی را مشخص کردیم.

در این دوره اتفاق خوبی که افتاد آن بود که برای هر فرد با کد ملی‌اش شناسنامه اقتصادی درست کردیم و تمام اطلاعات مالی فرد مانند سفر‌های خارجی، اتومبیل، مسکن، درآمد و… را در شناسنامه اقتصادی مشخص شده قرار دادیم.

در حال حاضر ۲۶ میلیون خانواده ایرانی شناسنامه اقتصادی دارند، بعد از آن افراد را ارزیابی کردیم تا بتوانیم آن‌ها را رتبه بندی کنیم سپس از بالای لیست به پایین مرتب کرده و کل جمعیت را تقسیم بره ۱۰ کرده و آن‌ها را دهک بندی کردیم همچنین تا صدک هم پیش رفتیم.

سامانه *۶۳۶۹# برای ثبت نام مجدد باز می‌شود؟

میرزایی: افرادی که در لیست یارانه بگیران نیستند، اما می‌خواهند بسته معیشتی دریافت کنند قرار بود از ۲۰ دی ماه امکان ثبت نام آن‌ها فراهم شود که ما سامانه را آماده کرده بودیم، اما با پلیس +۱۰ بر سر تعرفه ثبت‌نام بحث داشتیم که به تعویق افتاد و بعد از آن نیز شیوع کرونا مانع اجرای این برنامه شد.

خرداد ۹۹ به طور کلی تمام ایرانی‌ها برای دریافت بسته معیشتی غربال می‌شوند و ممکن است است کسانی که در لیست بوده حذف شوند و یا کسانی که در لیست مشمولان بسته معیشتی قرار نداشتن به لیست اضافه شوند و اینکه آیا معوقات را دریافت خواهند کرد تحت اختیار سازمان برنامه و بودجه است.

بسته معیشتی فروردین ماه آیا واریز شده است؟ تعدادی برای فروردین به لیست مشمولان بسته معیشتی اضافه شده بود؟

میرزایی: بله ۱۰ فروردین معیشتی این ماه واریز شد. تعداد اندکی در فروردین ماه به لیست اضافه شدند، اما کسانی که در این ماه لیست مشمولان افزوده شدند معوقات را دریافت نخواهند کرد فقط کسانی که تا اسفند ۹۸ به لیست مشمولان بسته معیشتی اضافه شدن معوقات ماه‌های آینده را نیز دریافت کردند.

این را نیز باید بگویم که تا خرداد ۹۹ هیچکس از لیست مشمولان دریافت بسته معیشتی حذف نخواهد شد.

برای سال جدید مبلغ بسته معیشتی افزوده خواهد شد؟ این مبلغ چگونه تایید شد؟

میرزایی: افزایش مبلغ جزء وظایف سازمان برنامه و بودجه است و تحت اختیارات وزارت رفاه نیست برای تعیین مبلغ از وضعیت کسب و کار محاسباتی انجام دادیم و نقشه سالمندان و وضعیت کسب و کار را تحلیل کردیم و به سایر دستگاه‌های دولت ارجاع دادیم تا بودجه برای این محاسبات را مشخص کنند.

فردی می‌گوید من مغازه دار هستم و از دستگاه کارت خوان مغازه‌ام دیگران کارت می‌کشند این باعث افزایش تراکنش مالی من شده و من مشمول دریافت بسته معیشتی نشده‌ام، حال باید چه کنم؟

میرزایی: در همه جای دنیا اطلاعات مالی شفاف است هر مبلغی که به حساب افراد واریز شود ورودی محسوب شده، اما زمانی که از این مبلغ هزینه می‌کند درآمد فرد محسوب می‌شود یعنی همه پول‌های واریزی که به حساب افراد وارد می‌شود درآمد نیست ما هزینه‌های آن‌ها را درآمد حساب میکنیم و باید به این افراد بگویم که رفتار مالی خود را اصلاح کنند چراکه قطعاً در پروفایل اقتصادی آن‌ها لحاظ می‌شود.

افرادی که ویزیتور شرکت‌ها هستند چه باید کنند؟

میرزایی: به ویزیتور‌ها باید بگویم که حتماً از دستگاه کارتخوان خود شرکت مربوطه استفاده کنند تا پول‌ها به حساب فرد واریز نشود و مستقیم به حساب شرکت وارد شده و از شرکت پورسانت خود را دریافت کنند.

فردی می‌گوید من ماهانه ۴ میلیون درآمد دارم و ۳ میلیون قسط می‌دهم این اقساط هم شما محاسبه می‌کنید؟

میرزایی: فردی که ادعا می‌کند ماهانه ۳ میلیون قسط می‌دهد می‌توان گفت که از تسهیلات ۱۰۰‌میلیونی استفاده کرده است و تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به فردی داده می‌شود که حقوق بالا و گردش مالی خوبی داشته باشد یعنی بانک توان مالی در فرد دیده که این تسهیلات را به فرد داده است.

افرادی که تحصیلات بالای ۳۰۰ میلیونی دریافت کرده اند از لیست مشمولان بسته حمایتی حذف شده‌اند، اما افرادی که پایین ۳۰۰ میلیون تسهیلات بانکی دریافت کرده اند اینطور نیست مگر اینکه از طریق درگاه اینترنتی اقساط خود را پرداخت کرده باشند و به دلیل اینکه این پرداختی آن‌ها جزء هزینه‌های آن‌ها لحاظ می‌شود از لیست مشمولان حذف شدند.

برخی افراد می‌گویند که فقط از ماهی که مشمول شدیم برای ما واریز شده و معوقات را دریافت نکردیم علت آن چیست؟

میرزایی: بحث پرداختی جزء اختیارات وزارت رفاه نبوده و دست سازمان برنامه و بودجه است گاهی بانک‌ها با تاخیر واریز می‌کنند و دست ما نیست.

باز هم این را تاکید می‌کنم که افرادی که تا پایان سال ۹۸ به لیست اضافه شدن معوقات را دریافت می‌کند، اما افرادی که در فروردین ماه جزء مشمولان بسته می‌شدن معوقات را نمی‌گیرند همچنین باید گفت افرادی که در خرداد ماه ۹۹ به لیست اضافه می‌شوند بعد از تایید بودجه ۹۹ برای آن‌ها واریز میشود.

بعضی افراد می‌گویند که ما مسکن و اتومبیل گرانقیمت نداریم همچنین سفر خارجی هم نمی‌رویم، اما مشمول دریافت بسته معیشتی نشده‌ایم علت آن چیست؟

میرزایی: افراد خود اظهاری می‌کنند و خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند این را باید بگویم که در کشور ما ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار خودرو ندارند تعداد زیادی از آن‌ها مسکن ندارند ۴۶ درصد از افراد حکم حقوقی ندارند یعنی برای آن‌ها بیمه رد نمی‌شود و این مقایسه ها نادرست است.

بعضی از افراد می‌گویند ما وارد سایت شدیم و اطلاعات خود را وارد می‌کنیم، اما سایت می‌گوید اطلاعات شما غلط است، حال باید چه کنیم؟

میرزایی: بعضی از افراد به تازگی ازدواج کردند و فکر می‌کنند که حالا سرپرست خانواده هستند و به همین جهت اطلاعات خود را در سایت وارد می‌کنند، اما اینطور نمی‌شود زوجین جوان باید مدارک ازدواج و مدارک هویتی خود را به پلیس +۱۰ برده و اعلام کنند که من از خانواده ام جدا شدند تا اطلاعات آن‌ها در سایت به درستی وارد شود.گاهی اوقات افراد به جای وارد کردن شماره حساب، شماره کارت را وارد می‌کنند و این یکی از اشتباهاتی بوده که زیاد دیده شده همچنین از دیگر اشتباهاتی که افراد در وارد کردن اطلاعات خود به سایت دارند آن است که شماره ملی اعضای خانواده را به درستی وارد نمیکند باید بگویم این ۳ اشتباه از جمله اشتباهاتی بوده که در سایت افراد داشتند و به همین دلیل سایت اعلام کرده که اطلاعات اشتباه است.

فردی می‌گوید من معلول هستم، اما بسته معیشتی دریافت نکرده ام و اصلاً مشمول دریافت بسته معیشتی نشدم مگر نگفتند تمامی معلولان بسته حمایتی دریافت می‌کنند؟

میرزایی: تمام مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی همچنین افرادی که دارای بیماری خاص دارند بسته معیشتی برای آن‌ها واریز شده است همه این افراد مشمول شده اند به جز تعداد محدودی از آن‌ها که ما به خود سازمان‌های مربوطه هم اعلام کردیم که این افرادی که مددجوی شما محسوب می‌شوند از لحاظ مالی اوضاع خوبی دارند و تراز مالی آن‌ها بالا دارند.

فردی می‌گوید اطرافیان من شخصی کارخانه دار است و اوضاع مالی خوبی دارد، اما بسته معیشتی دریافت می‌کند پس چگونه این اتفاق رخ داده است؟

میرزایی: این موارد غیر اثبات شده است و موارد زیادی بوده که افراد ادعا می‌کردند که مشمول دریافت بسته معیشتی شدند، اما این کمک معیشتی را دریافت نمی‌کردند و یا برعکس مشمول نبوده و ادعا کرده که بسته معیشتی دریافت می‌کند، با اطمینان می‌گویم که امکان ندارد از فیلتر‌های ما به راحتی رد شود.

فردی می‌گوید آیا این امکان وجود نداشت که بسته معیشتی به فرد داده شود و هر فرد بدون در نظر گرفتن شرایط خانواده بسته معیشتی دریافت می‌کرد؟

در تمام نظام‌های رفاهی و اقتصادی کل، خانواده را بررسی می‌کنند و بر اساس صلاحیت کل خانواده امکانات رفاهی تعلق می‌گیرد وقتی کودکان قدرت درآمدزایی ندارد پس ما هم نمی‌توانیم با کد ملی آن‌ها را شناسایی کرده و شخصی برای خود فرد بسته معیشتی را واریز کنیم.

بسته معیشتی برای رانندگان برون شهری به چه صورت است؟

رانندگان برون شهری که بار به شهر‌های مختلف می‌برند پول را به حساب خودشان واریز می‌کند به همین دلیل ممکن است از دریافت بسته معیشتی حذف شوند به این گروه از افراد باید بگویم که پول باری که جابجا کردند را به حساب شرکت واریز کنند و شرکت بعد از برداشت کمیسیون خود مابقی را به حساب راننده واریز کند اما در حال حاضر برعکس این شرایط اتفاق می‌افتد.

افرادی که بر روی ماشین دیگران کار می‌کنند و صاحب ماشین نیستند پول باید به حساب صاحب ماشین واریز شده و درآمد آن‌ها به حساب راننده ریخته شود چراکه ما علاوه بر ورودی حساب ها، خروجی را نیز محاسبه می‌کنیم.

برخی از افراد می‌گویند که من یک اتومبیل داشتم آن را فروختم پول ماشین که به حسابم واریز شد از دریافت بسته معیشتی حذف شدم این حرف تا چه میزان درست است؟

این حرف درست نیست و این امکان وجود ندارد ما واریزی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ افراد را بررسی کردیم همچنین تراکنش خرید ۹ ماهه اول سال ۹۸ را درنظر گرفتیم بعد از آن اعلام کردیم که شما مشمول شده اید یا خیر، هنگامی که ملاحظه می‌کنیم فردی در این ۳ سال متوالی خرید و فروش ماشین انجام داده پس متوجه می‌شویم که شغل این فرد خرید و فروش ماشین است و اگر افراد فقط یک بار خودرو خود را بفروشند بر اساس آن یک بار از دریافت بسته معیشتی حذف نمی‌شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +    =  13