کدام مشاغل در سایه ویروس کرونا آسیب دیدند؟

کووید ۱۹ سلامت و اقتصاد را نشانه رفته است

ویروس کرونا یک پاندمی یا همه گیری جهانی است و تاکنون ۲۰۰ کشور دنیا آلودگی به ویروس کرونا را گزارش کردند، این ویروس سرعت سرایت بسیاری بالایی دارد و به همین دلیل به سرعت آمار مبتلایان افزایش پیدا کرد، هر چند مرگ و میر ویروس کرونا بالا نیست، اما به دلیل شیوع بالا تعداد مرگ و میر بالاتری هم ثبت می‌شود و متاسفانه تاکنون حدود ۴۷ هزار و ۲۴۵ نفر در دنیا جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده اند.شیوع کرونا نه تنها حوزه سلامت را دچار بحران کرده است بلکه بسیاری از مشاغل و اقتصاد کشور هم دچار چالش شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، این روزها که طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا اجرایی شده است و متخصصان تاکید دارند که اگر در خانه بمانیم خود و عزیزانمان کمتر در تیررس این ویروس بی رحم و مهلک قرارمی گیریم، حتی اگر این در خانه ماندن به قیمت ضربه به اقتصاد و معیشت خانواده باشد، چرا که مرگ پشت درهای خانه ها انتظار افراد را می کشد، به همین دلیل در این ایام توجه به سلامت به جای سود، بیشتر اهمیت دارد.

اما بسیاری از کسب و کار ها و مشاغل به دلیل محدودیت تردد مردم ضررهای قابل توجهی را متحمل می‌شوند. در این میان مشاغلی مانند تاکسی‌های اینترنتی، برخی از اصناف در سطح خرده فروشی، مشاغل خرد و کوچک، کارگاه‌ها و مشاغل خدماتی آسیب دیند و حتی ناچار به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود در ایام پایا نی سال شدند. هتل ها و رستوران‌ها که هر سال در آستانه سال جدید کسب و کار پررونقی داشتند، با رکود مواجه شده اند.

ویروس مو‌ذی و بی رحم کرونا به شغل هایی مثل آرایشگاه‌ها، مراکز تفریحی، باشگاه‌های ورزشی، فست فود و رستوران‌، تالارهای پذیرایی، هتلها و استخرها ضربه زده است به طوری که بسسیاری از افراد شاغل در این صنف ها بیکار شدند و بسیاری از کلرفرمایان، کارگران را در ایام پایا نی تعدیل یا اخراج کردند.

مشاغلی هم که درآمد آنها روزانه بوده و بسته به فعالیت در شب یا روز است هم در سایه شوم سنگین ویروس کرونا آسیب دیده و حتی برخی از مشاغل روزمرد به دلیل اعمال محدودیت های تردد و اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای تامین معیشت خود دچار چالش شدند.

کارگران روزمزد، کارگران ساختمانی، مشاغل آزاد، بساطی ها و دستفروشان و کارگران واحدهای زیرپله ای، کسب و کار ها ومشاغل غیر رسمی محسوب می شوند که به شکل قانونی حمایت از آنها صورت نمی گیرد و پوشش بیمه ای ندارند به همین دلیل نیازمند حمایت دولت و خیرین هستند.

کرونا متاسفانه در ایامی در ایران شیوع پیدا کرد که فصل گردش پول و رشد اقتصاد کشور است، همه ساله در اسفند ماه کشور با تکاپوی مردم برای خرید ایام نوروز مواجه بود، بسیاری از اصناف و مشاغل داشته های خود را جمع می کردند تا با عرضه در ایام پایا نی سال بتوانند سود مالی خوبی داشته باشند.

بسیاری از کشاورزان و باغداران امسال به دلیل نبود ایام نوروزی مثل سال های گذشته نتواستند میوه های نوروزی را به قیمت بفروشند چرا که به طور کلی به دلیل ترس مردم برای خروج از خانه خرید و فروش یا به عبارتی مصرف میوه و سبزی کم شده است.

در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و مشاغل آسیب دیده از ویروس کرونا، ستاد مقابله با بحران کرونا از سوی دولت تشکیل شده و شورای عالی کار با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کار های متضرر شده از کرونا تعیین مهلت سه ماهه برای بازپرداخت اقساط سررسید شده این واحدها به شرط نداشتن بدهی جاری را به تصویب رسانده است.وزارت کار نیز ضمن شناسایی ۹۴۰ بنگاه آسیب دیده در رسته های مختلف، حمایت خود را از بنگاه‌های آسیب دیده با اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرده که در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری خواهد بود.

در کنار اخبار تلخ افزایش آمار ابتلا به کرونا و مرگ ومیر مردم، در کشور‌هایی مثل آمریکا و چین آزمایش بالینی واکسن روی انسان آغاز شده است البته تولید این واکسن‌ها در صورت موفقیت یک سال به طول می‌انجامد، اما به هر حال به دلیل احتمال ماندگار بودن ویروس کورنا وجود دارد و به همین دلیل تولید واکسن بسیار حائز اهمیت است، خوشبختانه با رژیم‌های دارویی جدید بسیاری ازمبتلایان به کووید ۱۹ از لبه پرتگاه مرگ باز گشته اند و تاکنون بیش از ۱۹۴ هزار نفر بهبود پیدا کرده اند.

تاکنون واکسن و درمان اختصاصی برای ویروس کرونا ۲ SARS-CoV- کشف نشده است و بیماران تحت درمان‌های حمایتی قرار می‌گیرند و مطالعات بسیاری از جمله پلاسما درمانی، سلول درمانی و درمان‌های دارویی در سراسر جهان برای شناسایی درمان‌های اثر بخش کرونا در حال انجام است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  80