کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا/تنش عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت

دلایل عمده سقوط قیمت نفت جهانی:

بازار نفت امروز چهارشنبه (سیزدهم فروردین) هم شاهد کاهش قیمت بود؛ هر بشکه نفت برنت امروز به زیر ۲۵ دلار رسید؛ هر بشکه نفت “وست تگزاس اینترمدیت” هم کمی بیش از بیست دلار بود.قیمت نفت برنت چهارشنبه هفته گذشته به زیر ۲۲ دلار در هر بشکه سقوط کرد که پائین‌ترین قیمت این کالا در ۱۸ سال گذشته را ثبت کرد.قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی شاهد کاهشی معادل ۶۵ درصد بوده است.کاهش تقاضا توسط خریداران و همچنین تنش عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت از جمله دلایل عمده سقوط قیمت این کالا بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و کاهش چشمگیر قیمت نفت در جهان، شرکتهای بزرگ نفت و گاز در جهان هزینه‌های خود را در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) کاهش داده‌اند.

هشت شرکت بزرگ نفتی در جهان، از جمله آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان) و شرکت هلندی-بریتانیایی "رویال داچ شل"، این کاهش هزینه‌ها را معادل ۲۸میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.

این رقم معادل بیست درصد هزینه‌های اصلی است که پیشتر ۱۴۲ میلیارد دلار اعلام شده بود.

شرکت "بی‌پی" کاهش هزینه‌ها در سال جاری را ۲۵ درصد اعلام کرده و گفته که تولید نفت "شیل" را کاهش می‌دهد.

شرکت "اکسون موبیل" آمریکا هم از اقدام مشابهی خبر داده اما رقمی درباره میزان کاهش هزینه‌ها اعلام نکرده است.

این ارقام در حالی اعلام شده که بعضی داده‌ها حکایت از کاهش خرید تجهیزات حفاری، اکتشاف و خدمات دارند.
 شرکت مشاوره نفت و گاز "اسپیرز" تخمین زده که در سال جاری میلادی خرید تجهیزات نفتی و خدمات نسبت به سال پیش ۲۱ درصد کاهش یابد و حجم کلی خرید به ۲۱۱ میلیارد دلار برسد.

بازار نفت امروز چهارشنبه (سیزدهم فروردین) هم شاهد کاهش قیمت بود؛ هر بشکه نفت برنت بعدازظهر امروز، چهارشنبه سیزدهم فروردین) به زیر ۲۵ دلار رسید؛ هر بشکه نفت "وست تگزاس اینترمدیت" هم کمی بیش از بیست دلار بود.

قیمت نفت برنت چهارشنبه هفته گذشته به زیر ۲۲ دلار در هر بشکه سقوط کرد که پائین‌ترین قیمت این کالا در ۱۸ سال گذشته را ثبت کرد.

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی شاهد کاهشی معادل ۶۵ درصد بوده است.

کاهش تقاضا توسط خریداران و همچنین تنش عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت از جمله دلایل عمده سقوط قیمت این کالا بوده است.

دیروز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، در صورت لزوم با عربستان و روسیه گفتگو می‌کند.

هر چند رسانه‌های سعودی به نقل از وزارت نفت این کشور گفته‌اند ریاض قصد دارد از دو ماه دیگر (ماه مه) با افزایش ۶۰۰ هزار بشکه در روز، صادرات خود را به ۱۰/۶ میلیون بشکه برساند.

تولید روزانه نفت عربستان در ماه‌های گذشته به طور متوسط ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود ولی تا ۱۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارد.

با فراگیری کرونا در جهان، بسیاری از شرکتهای نفتی یا تولید را متوقف کرده‌اند و یا حجم تولید را کاهش داده‌اند.

چین، بزرگترین وارد‌کننده جهان است که تا پیش از شیوع کرونا حدود روزانه حدود ۱۴میلیون بشکه نفت وارد می‌کرد؛ کاهش این تقاضا و چشم‌انداز منفی بازار باعث افت قیمت نفت در جهان شد.

تقریبا یک ماه پیش هم اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه تصمیم داشتند روزانه یک و نیم میلیون بشکه‌ از تولید خود بکاهند که با اختلاف عربستان و روسیه، تولید کننده غیرعضو، توافقی حاصل نشد و متعاقب آن بازارهای مالی جهان سقوط کرد که تا امروز ادامه داشته است.

جنگ نفتی عربستان و روسیه باعث شد ارزش سهام شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو به کمتر از قیمت عرضه اولیه آن در ماه دسامبر برسد.

عربستان از جمله کشورهایی است که تولید نفت در آن ارزان تمام می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄  4  =