آیا ویروس کرونا از طریق آب و فاضلاب منتقل می شود؟

شیوع بیماری تنفسی COVID-19 در سرتاسر جهان همه گیر شده است. یکی از اصلی ترین توصیه ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری شستن منظم دست ها است. روی دیگرسکه این توصیه بهداشتی تأمین آب تمیز و سالم و بی خطر ازسوی شرکته ای تامین کننده آب برای جلوگیری از شیوع بیماری است. در عین حال سوالاتی نیز مطرح است که آیا COVID-19 از طریق آب و فاضلاب قابل انتقال است یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نهادها، مؤسسات و انجمنهای جهانی حرفه ای بخش آب به جهت عدم انتشار اطلاعات غلط و اخبار نادرست، اقدام به انتشار اطلاعات درست براساس اسناد راهنما کرده اند. ما نکات برجسته از منابع مختلف را گرد هم آورده ایم.

حقایق مربوط به COVID-19 و آب آشامیدنی

گزارشی که ازسوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در اوایل ماه مارس برای متخصصان و تامین کنندگان آب و فاضلاب منتشر شد،عنوان می کند که هیچ مدرک و شواهدی درباره زنده ماندن ویروس COVID-19 در آب آشامیدنی یا فاضلاب وجود ندارد .

WHO می افزاید دو مسیراصلی انتقال، انتقال تنفسی یا انتقال تماسی هستند.COVID-19  نسبت به اکسیدان ها مانند کلرین ها بسیار حساس است و ازبین می رود.این سازمان اضافه كرد كه روشهای مرسوم تصفیه آب كه از "تصفیه و ضد عفونی كننده "استفاده می كنند باید ویروس COVID-19 را غیرفعال كنند".

درمناطقی که تصفیه خانه های آب وجود ندارد، "فناوریهای تصفیه آب خانگی" از جمله جوشاندن، استفاده از فیلترهای با پالایش بالای تصفیه یا نانوفیلتراسیون با کارآیی بالا، تابش خورشیدی، و درآبهای غیر گل آلود، تابش اشعه ماوراء بنفش و استفاده از کلر آزاد با دوز مناسب »استفاده شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اظهار می کند ویروس COVID-19 در آب آشامیدنی تشخیص داده نشده است. آب آشامیدنی در برابر coronavirus محافظت می شود

درهمین حال، میکروبیولوژیست پروفسور Gertjan Medema PhD ازموسسه تحقیقات آب KWR هلند تأیید کرد که آب آشامیدنی درمقابل کرونا ویروس محافظت می شود. این میکروبیولوژیست شخصی است که WHO از وی در خواست کرده بود تا در طول سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) خطر ابتلا به این بیماری از طریق آب و فاضلاب را ارزیابی کند.

وی اظهار می کند: تاسیسات تامین آب شربی که آب خود را از منابع آب سطحی تولید می کنند، همگی منابع ضد عفونی کننده متعددی را به منظور از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و تک یاخته ها ایجاد کرده اند که با آزمایشات ایمنی میکروبی آب آشامیدنی نیز از صحت آنها مطمئن می شوند. آبهای زیرزمینی نیز به نوبه خود در برابر همه آلاینده های میکروبی، از جمله ویروس ها، این مسیر را طی می کنند.

شرکت مهندسی بین المللی Stantec درمقاله ای عنوان می کند: "بر اساس تحقیقات منتشر شده ،" فرآیندهای تصفیه آب که مقررات مربوط به حذف و غیرفعال سازی ویروس را رعایت کرده باشند ، برای کنترل ویروس کرونا مؤثر هستند.

تصفیه ویروس کرونا در فاضلاب

WHo درمورد تصفیه فاضلاب افزود: "تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس COVID-19 از طریق سیستم فاضلاب با یا بدون تصفیه فاضلاب وجود ندارد".

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) گفت كه تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا را از بین می برند و این ویروس "به ویژه نسبت به ضد عفونی شدن" حساس است.

فدراسیون محیط زیست آب (WEF) گفت: هیچ گونه حفاظت خاص COVID-19 برای کارمندان درگیر درعملیات مدیریت فاضلاب توصیه نمی شود. برای جلوگیری از قرار گرفتن درتماس با فاضلاب ، کارگران باید از روشهای معمول پیروی کنند.

اگر بهره برداری کنندگان  تصفیه خانه های آب قرنطینه شوند چه اتفاقی می افتد؟

اتحادیه خدمات آب استرالیا (WSAA) در پاسخ به این سؤال که "اگر کارگران در خانه قرنطینه شوند ، آیا هنوز آب تأمین خواهد شد؟" پاسخ داد: "تاسیسات آب برای مدیریت خود در شرایط COVID-19 آمادگی خوبی دارند".

به طور کلی، تصفیه  خانه آب ایمن بوده، از پشتیبانی خوبی در خصوص نیروی کاربرخوردار هستند در عین حال به تعداد کمی از نیروی کار نیاز دارند تا از آنها بهره برداری شود، برخی از تصفیه خانه ها را  نیز می توان از راه دور اداره کرد.

وی افزود: تاسیسات تامین آب این اطمینان را می دهد که با کارکنان چند منظوره خود قادر به بهره برداری از تصفیه خانه ها و سیستم های آبرسانی هستند به گونه ای که اگر یک نفر به هر دلیلی در مرخصی باشد ، آب آشامیدنی همچنان با اطمینان و اطمینان قابل تأمین است.

با این حال، انجمن آب آمریكا (AWWA) اعلام كرده است كه غیبت بالقوه  نیروی کارمی تواند "بر عملكردهای سیستم تامین آب و جمعع آوری و تصفیه فاضلاب و توانایی آنها در بهره برداری و نگهداری مناسب از سیستم های آنها تأثیر بگذارد و در نتیجه خطرات را برای سلامت عمومی افزایش می دهد."

چالش های عملیاتی بالقوه ناشی از COVID-19

نظرسنجی از اعضا که توسط AWWA در اوایل ماه مارس انجام شد ، درباره چالش های پیش بینی شده در مورد فعالیت های تاسیسلت تصفیه و آبرسانی و همچنین جمع آوری و تصفیه فاضلاب ناشی از COVID-19 (نتایج زیر) را به دست داد:

70%از پاسخ دهندگان غیبت کارکنان و عدم تداوم خدمات رسانی را به عنوان چالش اصلی مطرح کرده اند. پس از آن چالش انجام عملیات میدانی ( اندازه گیری ها و تعمیرات و موارد مشابه) را مطرح نموده اند.

(39%) و رده سوم به تامین مواد مورد نیاز برای فرایند های تصفیه شامل انواع مواد شیمیائی با 36% تعلق داشت.

کوین مورلی، مدیر روابط فدرال، می گوید: "به عنوان مباشرین بهداشت عمومی و محیط زیست ، متخصصان آب به خوبی در مدیریت خطرات مرتبط با حفظ شرایط مطلوب  آبرسانی و برنامه ریزی برای حوادث معمول و شدید آگاهی دارند. ولی اوضاع  موجود کروناویروس پتانسیل ایجاد مشکلات احتمالی نیروی کار و زنجیره تأمین در خصوص  تداوم خدمات را دارد. "

مورلی توصیه کرد که سیستم های تامین آب و تصفیه فاضلاب  برای "تأثیرات احتمالی بر بهره برداری"، از جمله غیبت کارکنان، آماده شوند و به سوالات مشتریان خود درباره سلامت آب پاسخ دهند.

منبع: aquatechtrade

زیست آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  ⁄    =  23