تلفات بحران آب و هوا کند و مستمر است, اما کمتر از کرونا نیست

در حالی که شیوع ویروس کرونا و بحران آب و هوا ذاتاً موضوعات متفاوتی هستند، اما آنها دو ویژگی مهم دارند: هر دو بحران های جهانی هستند که جان میلیون ها انسان را تهدید می کنند. با این وجود، تنها یک بحران باعث ایجاد اقدامات گسترده و شدید کشورها در سراسر جهان شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با شیوع Covid-19، دولت ها، سازمان ها، مشاغل و افراد در سراسر جهان اقدامات بی سابقه ای همانند زمان جنگ را انجام داده اند.

کشورها تعطیلات ناخواسته و گسترده ای ایجاد کرده اند، مدارس تعطیل شده اند، رویدادها لغو شده اند، کارخانه ها تعطیل شده اند، میلیون ها نفر مجبور به دورکاری شده اند و صندوق های مالی وام های اضطراری داده اند و برای جلوگیری از شیوع بیماری، هیچ هزینه ای بزرگ و غیر عادی به نظر نمی آید.
کرونا ثابت کرد که می توان برای نجات جان انسان، تغییرات چشمگیر، فداکاری های بزرگ و هزینه های هنگفتی انجام داد.

ده ها سال است که دانشمندان خواستار جدی گرفته شدن بحران آب و هوا هستند. اما علیرغم توافق های بی شمار بین المللی، دولت ها نسبت به کاهش انتشار کربن اقدامات کمی انجام داده اند.

دونا گرین، استادیار مرکز تحقیقات تغییرات اقلیم دانشگاه نیو ساوت ولز گفت: "این حرکت کند در کشورهای مختلف واقعاً صدمات زیادی ببار می آورد زیرا نشان می دهد که اگر لازم باشد در سطح ملی یا بین المللی، اقدامی انجام دهیم، می توانیم. بنابراین چرا برای آب و هوا عملکرد مناسبی نداریم؟ و هر آنچه بود در حرف است نه در عمل؟

در اثر فعالیت های انسانی تولید گازهای گلخانه ای در حال افزایش است، آلودگی هوا همچنان شهرها را دچار خفگی می کند و جهان در مسیر گرم شدن به میزان 3 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از انقلاب صنعتی است. پس چرا دولت ها برای محافظت از شهروندان خود در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی اقدامی انجام نداده اند؟

تغییرات آب و هوا یک بحران جهانی برای سلامت انسان است

همچنین بحران آب و هوا یک وضعیت اضطراری برای بهداشت جهانی است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا سالانه 7 میلیون نفر را می کشد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که هوای آلوده در سراسر جهان به طور متوسط تقریباً سه سال از زندگی افراد می کاهد. براساس گزارش دیگری، زندگی هر کودکی که امروز متولد می شود، تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار خواهد بود.

به گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز، ویروس کرونا که در اواسط دسامبر (دی ماه) در چین کشف شده است، تاکنون حدود 29000 نفر را کشته و حدود 600000 نفر را در بیش از 200 کشور مبتلا کرده است.

تأثیر بحران کرونا ناگهانی و چشمگیر بوده است.تلفات بحران آب و هوا کند و مستمر است, اما کمتر از کرونا نیست.

بخشی از تفاوت در پاسخ به این دو بحران این است که برای بسیاری از افراد، ویروس کرونا یک تهدید فوری و ملموس است. این ویروس اکنون منبعی غیرقابل انکاربرای  بیماری افراد است و آنها را آلوده می کند.

گرین می افزاید: "می توانید ویروس را زیر میکروسکوپ قرار داده و تصویر ترسناک آن را ببینید. می توانید با علم پزشکی توضیح دهید که چگونه می توانید با آن ویروس برخورد کنید، واکسن بسازید و برای پاسخ به آن اقدام کنید."

بحران آب و هوا یک ویروس نیست. بیماریها و خطرات ناشی از آن از طرق دیگر مانند آلودگی هوا، سیل، خشکسالی و … ایجاد می شوند و به مخالفان خود فرصتی می دهد تا ادعا کنند که این وقایع را عوامل دیگری ایجاد کرده اند نه بحران آب و هوا.  به علاوه، برای بسیاری از افراد که در خط مقدم این پدیده نیستند، بحران آب و هوا مشکلی برای آینده است.

میرو کورنها، بنیانگذار اخبار محیط زیست خبرگزاری واشنگتن می گوید: "از نظر آنها، این یک بحران برای عصر کنونی و یک تهدید است، من فکر نمی کنم که مانند یک بیماری همه گیر مثل کرونا به سرعت به آن بپردازند." چرا که مبتنی بر بستر اخبار زیست محیطی "آنها می شنوند که تغییر اقلیم اقدامی است که ممکن است در آینده بوقوع بپیوندد و  شاید به جامعه فعلی آسیب نرساند."

 

منبع: edition

زیست آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  −    =  38