پس از سه سال سوددهی، کافه بازار وارد بورس می شود

ورود به بورس برای شرکت‌های فناوری کوچک ایرانی همواره با دشواری روبه‌رو بوده‌است؛ حال کافه‌بازار اعلام کرده که در سال جدید وارد این بازار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بورس ایران ساختاری سنتی دارد و این موضوع، کار را برای شرکت‌های فناوری ایرانی و مخصوصا استارتاپ ‌ها که قصد دارند وارد این بازار شوند، بسیار سخت می‌کند. ورود به بورس از جمله عوامل جمع‌آوری سرمایه برای شرکت‌ها محسوب می‌شود، این درحالی است که شرایط غالبا سنتی برای استارتاپ ‌ها و شرکت‌های فناوری در ایران برای ورود به بورس مشکلات بسیاری به‌وجود آورده است.

کافه‌بازار نیز چند سالی است که برای ورود به بورس تلاش می‌کند. به‌گفته‌ی حسام میرآرمندهی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کافه بازار، کافه بازار و دیوار سه سال است که به سوددهی رسیده‌اند و سودده بودن، شرط بورس برای ورود به آن محسوب می‌شود؛ ورود به تالار بورس در اقصی نقاط جهان به معنای جذب سرمایه است.

بااین‌حال طبق توئیتی که دیروز، آرمندهی و مدیر هولدینگ کافه‌بازار منتشر کردند، این شرکت قصد دارد امسال به بازار بورس وارد شود. امین امیرشریفی، مدیر هولدینگ کافه‌بازار نوشته است:

    روزهای آخر سال ۹۸، در شرایط دورکاری، به برنامه‌ریزی برای سال ۹۹ کافه‌بازار گذشت. در کنار توسعه خدمات فعلی کافه‌بازار، رونق صنعت بازی‌ و همچنین عرضه عمومی بخشی از سهام کافه‌بازار از طریق بورس، اهداف بزرگ ما خواهند بود که امیدواریم گام‌های مؤثری در راستای اون‌ها در سال پیش رو برداریم.

    روی دیگر شرایط سخت فعلی، فرصت‌های نوآوری و سرمایه‌گذاری است که امیدواریم بتونیم در کافه‌بازار به عملی شدن این فرصت‌ها کمک کنیم و به اون‌ها سرعت بدیم.

بنیان‌گذار کافه‌بازار نیز در واکنش به این توییت نوشت:

بهترین تصمیم برای سال جدید؛ سهام کافه‌بازار حاصل ۱۰ سال تلاش صدها نفر، امسال در بورس ایران عرضه خواهد شد. امیدواریم با انجام آن و تداوم این راه بازار بورس حرکتی رو به جلو تجربه کند و در آینده سرمایه مورد نیاز برای ادامه راه و پیشرفت استارتاپ ‌ها را فراهم کند. مطمئنم مردم و سرمایه‌گذاران هم به‌سرعت خرید و فروش سهام مربوط به طلا و مس و آهن را با خرید و فروش سهام مرتبط با فعالیت‌های دانش‌محور جایگزین خواهند کرد.

مدیر روابط عمومی کافه‌بازار گفت قدم‌های اولیه‌ی این کار انجام شده اما بنا است که این اتفاق طی سال جاری رخ دهد و اطلاعات بیشتر طی ماه‌های آینده اعلام می‌شود.
براساس اطلاعات ارائه شده زمانی‌ می‌توان نظر کارگزاری‌های بورس را پرسید که سهام‌ کافه‌بازار وارد بازار شود اما به‌طور کلی، برای ورود به بورس، شرکت‌های کوچک، از نظر سرمایه، ابتدا باید وارد فرابورس شوند. عملکرد موفق در فرابورس برای شرکت‌های حاضر در این تالار پس از طی مدتی که البته کوتاه نیست، سنجیده شده و در صورت دست یافتن به شرایط مورد نیاز، شرکت‌های موفق فرابورس وارد تالار اصلی بورس می‌شوند.

پیش‌تر مدیرعامل دیجی‌کالا نیز در اظهاراتی گفته بود برای اینکه شرکت‌های فناوری بتوانند راحت‌تر وارد بورس شوند، برخی قوانین بورس باید تغییر کنند؛ چرا که این شرکت‌ها سوددهی پایینی دارند و بیشتر آورده‌ی خود را خرج گسترش کسب‌وکارشان می‌کنند. این درحالی است که ازجمله قوانین بورس برای ورود شرکت‌ها این است که حتما باید برای چند سال سودده باشند. با این وجود کافه‌بازار بارها برای ورود به بورس ابراز تمایل کرده و اکنون ابتدا باید وارد فرابورس شود؛ سپس اگر عملکردش براساس استاندارد بورس باشد، می‌تواند وارد تالار اصلی بورس شود.

 

منبع: زومیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  25