تجربه کدپرداز و یک نوستالژی

تعیین یک نام تجاری خوب برای هر کسب و کار کوچک یا بزرگی یک فرایند سهل و ممتنع است بخصوص اگر این اسم در محیطی باشد که روزانه نزدیک 70 میلیون تراکنش خرید را مدیریت می کند.

اکنون از زاویه دیگری به داستان نگاه کنید. شرکتی وجود دارد که سهم10 میلیون تراکنشی از خرید‌ های روزانه مردم از طریق کارتخوان را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر به دلیل مسایل زیست محیطی از یک سو و تحریم از سوی دیگر استفاده از رول کاغذی کارتخوان ناگزیر باید به مرور حذف شود و جایگزین چنین مهاجرتی جز موبایل و استفاده از راهکار کیو آر کد راه دیگری نیست.

در کشور ما مجموعا 2میلیون واحد صنفی وجود دارد با توجه به سهم روزانه 10 میلیون تراکنشی، به طور متوسط در هر واحد صنفی روزانه 5 تراکنش روی کارتخوان های این شرکت انجام خواهد شد. حالا با چنین دامنه وسیعی اهمیت یک نام تجاری مناسب که خیلی زود در میان عامه مردم رایج شود چقدر بالاست.

هر نام تجاری که بخواهد انتخاب شود در گام اول به جامعه کاربران نگاه می کند. چه مفاهیمی در این جامعه کاربرد دارد. لایه بندی اجتماعی جامعه کاربران نیز اهمیت دارد از این منظر که چه عباراتی هم خانواده یا نزدیک به هم خانواده بین اکثریت یا تمام کاربران عمومیت دارد.

هر ایرانی روزانه یک تراکنش انجام می دهد هر تراکنش یعنی پرداخت مبلغی پول. هر روز دست کم یک بار از کنار خودپرداز و بانکی رد می شود که کد دارد. همچنین هر ایرانی تقریبا یک ونیم گوشی تلفن دارد که برای راه اندازی آن کد وارد می کند. روزانه بیش از یک بار تصویر سیاه و سفید پیچیده ای را دیده است که اسمش را  QR Code ( Quick Response Code) یعنی رمزینه ماتریسی یا «کد دو بعدی» گذاشته اند.

پس تصویر و استفاده از ( بخصوص تصویر خودپرداز همواره عبارت پرداز را در ذهن هر فرد ایرانی پررنگ می کند) عبارت کد نیز به کرات در زندگی روزانه ما استفاده دارد لذا استفاده از نامی با عنوان کدپرداز برای راهکار موبایلی استفاده از کیو آر کد هنگام خرید می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد البته توسعه اسفاده از ان یک شرط اساسی دارد و آن کیفیت مطلوب ارائه خدمت است.

تاپ دارای گسترده ترین شبکه کارتخوان فروشگاهی است. روزانه از هر هشت ایرانی یک نفر از کارتخوان های این شرکت استفاده می کند.اگر بتواند عبارتی مناسب را در بین جامعه کاربران خود ترویج دهد که همزمان شرکت تاپ را به یاد آورند خود می تواند یک برندینگ موفق باشد. برندینگی که نیاز به سرمایه گذاری زیادی ندارد و تنها یک شرط دارد و آن ارائه خدمات باکیفیت پرداخت در اقصا نقاط ایران و در 7 در 24 هفته است که البته شرکت تجارت الکترونیک پارسیان این خصوصیت را دارد.

تجارت الکترونیک پارسیان در واقع اولین شرکتی بود که تجارت الکترونیک را در فروشگاه ها پایه گذاری و به یک کسب و کار بدل کرد. قبل از این شرکت بودند بانک‌ هایی که تلاش هایی در این خصوص انجام دادند اما هیچ یک موفق نشدند آن را به یک کسب و کار تبدیل کنند. تجربه این شرکت الگوی بسیاری از شرکت های دیگر قرار گرفت و کم نیستند که تجارت الکترونیک و کارتخوان را با تجارت الکترونیک پارسیان به صورت نا خودآگاه در یک تصویر ذهنی قاب گرفته اند.

لذا به نظر می رسد در حالی که مهاجرت از کاغذ به کد موبایلی فصل تازه خود را سپری کرده ترویج عبارت کدپرداز می تواند باز هم یادآور نوستالژی روزهای آغازین دهه 80 باشد که وقتی وارد یک مغازه می شدی کارتخوان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان را می دیدی و کسانی اندک که تازه کارت بانکی گرفته بودند و با حس خوبی از پوز استفاده می کردند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا در عمل چنین تجربه ای حاصل خواهد شد؟

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5