تنها حباب موجود در اقتصاد جهان، حباب بدهی های دولتی است

رئیس گروه جی پی مورگان:

اقتصاد جهان در حالی رو به رشد است که بسیاری از اقتصاد دانان باور ندارند که این رشد می توانست اتفاق بیافتد. به گفته مدیران بانکی، به طور متوسط در گذشته هر 7 سال یک بار در جهان در یکی از کشورهای بزرگ یک رکود اقتصادی رخ داده است، اما اکنون 10 سال از بحران بزرگ اقتصادی در سال 2009 می گذرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، جیمی دیمن، رئیس گروه JP مورگان و پردرآمدترین مدیر بانکی در سال 2019 در حالی این موضوع را مطرح کرد که تأکید وی بر آن بود "بانک های مرکزی در سراسر جهان حق ندارند هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند".

به گفته این مدیر بانکی دلیل اصلی بالا بودن میزان بدهی ها در جهان، بویژه بدهی های دولت پایین بودن نرخ سود پایه بانک مرکزی است که وام گیری را برای بنگاه ها و دولت ها بسیار کم هزینه کرده است.

نرخ بهره پایین وام نه تنها منجر به آرامش بازار در عین بالا بودن بدهی ها شده است، بلکه در بازار اروپا بواسطه نرخ بهره منفی منجر شده است تا سرمایه گذاران بدهی های دولتی را بیش از واقع قیمت گذاری کنند. وی افزود:

"در حال حاضر مردم تصور می کنند که بانک های مرکزی هر کاری که دلشان بخواهد می توانند انجام دهند، در صورتی که این تصور درست نیست. بانک های مرکزی هوشمندانه عمل می کنند و با توجه به واقعیات موجود تصمیم اتخاذ می کنند. اما تورم در حال حاضر می تواند بانک های مرکزی را به شدت غافلگیر کند".

اگر نرخ تورم ناگهان افزایش یابد، بانک ها باید به سرعت سیاست افزایش بهره را در پیش بگیرند تا سرعت اقتصاد را کم کنند. اما از طرف دیگر، این امر منجر می شود تا دولت ها با نرخ بهره بالاتری وام دریافت کنند. در نتیجه، قیمت اوراق افزایش می یابد، در حالی که بازدهی آن کاهش می یابد.

جیمی دیمون افزود:

"به نظر من جبران سیاست های اتخاذ شده نادرست توسط بانک های مرکزی آن ها را در یک دام گیر می اندازد. آیا شما کسی را می شناسید که اوراق بدهی با نرخ بهره منفی را خریداری کند؟

من هیچوقت اوراق بدهی با نرخ بهره پایین را خریداری نمی کنم، مگر آنکه مرا مجبور کنند. از نظر تاریخی، هر جا چنین اتفاقی بیافتد، پایا ن خوشی در بر نخواهد داشت."

بنابراین، امروزه سرمایه گذاران نمی دانند، سرمایه های کلان خود را در کجا سرمایه گذاری کنند. اکنون که نرخ بهره اوراق دولتی بسیار پایین، و حتی منفی شده است، سرمایه قابل توجهی در جهان در حال جابجایی از بخش دولتی به بخش خصوصی است.

همیشه اقتصاد جهان در زمان رشد کند و همچنین نرخ های بهره پایین به بهترین نحو عمل کرده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1