جنگ سرد رمزارزی میان بانک‌های مرکزی

سال گذشته فیسبوک غول رسانه‌های اجتماعی با برداشتن گامی بلند در جهت خلق ارز رمزپایه خود، بانک‌های مرکزی جهان را به وحشت انداخت. حال امسال، بانک‌های مرکزی به تقلا افتاده‌اند تا ارز دیجیتالی خود را راه‌اندازی کنند، اما این رقابت میتواند به یک جنگ سرد کریپتویی منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بسیاری از بانک‌های مرکزی به تکاپو افتاده‌اند تا نقشی در این رقابت داشته باشند تا بتوانند اولین CBDC یا ارز دیجیتال بانک مرکزی را در جهان توسعه دهند. چین که سابقه طولانی در این امر دارد، درحال حاضر نقش رهبری را در این فضا ایفا میکند و قدم‌هایی را پیش از این در رابطه با تولید رمزارز ملی برداشته است. اما انگیزه‌های چین از بکارگیری رمزارز ملی ممکن است کمی شوم باشد چون این نوع از پول سطح بی‌سابقه‌ای از نظارت جمعی را به رژیم خواهد داد.

طبق گفته آجای بانگا، مدیرعامل مسترکارت، به‌نظر میرسد دولت‌ها به سمت ملی کردن ارزهای خود و سیستم‌های پرداخت مصرف‌کننده پیش میروند. این غول اعتباری به دلیل نگرانی در مورد صحت اطلاعات و انطباق داده‌ها، و همچنین سردرگمی در مورد چگونگی سودآوری موسسات اعتباری، از حضور در پروژه لیبرای فیسبوک انصراف داده و از آن خارج شد.

فوربس نیز با ارائه گزارشی مبنی بر اینکه ممکن است جنگ سرد رمزارز ی بر سر تسلط دیجیتالی بین بانک‌های مرکزی با شرکت‌های خصوصی آغاز شود، بر التهاب فضای موجود افزود.

شاید مسترکارت برای محافظت از جریان درآمدی خود در مواجهه با یک ارز بر بستر بلاکچین که پتانسیل تبدیل شدن به یک رقیب جدی و مستقیم با این شرکت را داشته، ابتکار عمل به خرج داده و از پروژه فیسبوک خارج شد. همین مسئله را میتوان برای پی پال که در ماه اکتبر سال گذشته میزان مشارکت خود را کاهش داد، نیز عنوان کرد.

این گزارش می‌افزاید: بیت کوین ودیگر رمزارز های مبتنی بر بلاکچین میتوانند تهدیدی برای شرکت‌های خصوصی یا سرمایه‌های بانکی مرکزی باشند اما سرمایه موجود در بازار باید بسیار بیشتر از سطح فعلی خود یعنی ۲۶۰ میلیارد دلار باشد.

این گزارش سپس این مفهوم را مورد بررسی قرار داد که اقتصادهای کوچکتر درصورت راه‌اندازی رمزارز های پایدار خود ممکن است اقتصاد را تحت فشار قرار دهند. همچنین این تصور وجود دارد که بانک‌های مرکزی و تنظیم کنندگان میتوانند از طریق تنظیم مقررات به‌منظور محافظت از ارزهای مستقل خود مانع از رقابت شوند.

آسیای پیشتاز

آسیا پیش از این هم در منحنی تحقیقات CBDC از رقبای خود بسیار پیشی گرفته و احتمال زیادی وجود دارد که ایالات متحده همچنان در گردوغبار دیجیتالی باقی بماند. در شرایطی که SEC و CFTC میتوانند راه را برای تولید محصولات جدید در امر سرمایه‌گذاری دیجیتال و نوآوری باز کنند، ماه‌ها یک تصمیم‌گیری ساده را به تعویق میندازند.

رهایی از وضعیت کنونی نیاز به یک تغییر عظیم مانند انتخاب رئیس جمهوری طرفدار حوزه رمزنگاری برای آمریکا است. شاید آنها به پروژه فیسبوک دلخوش و امیدوار باشند که پیروزی در جنگ سرد رمزارز ی را باتوجه به نفوذش در شمال آمریکا برای آنها به ارمغان آورد.

ارزهای دیجیتال زمینه بازی را تغییر داده‌اند و اکنون بانک‌های مرکزی توجه جدی به آن دارند. اکوسیستم مالی درحال تحول است و ارزها و سیستم عامل‌های غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین و اتریوم در آن پیشگام هستند.

ممکن است وقوع یک جنگ سرد رمزنگاری شده اجتناب ناپذیر باشد زیرا ملت‌های جهان از این به بعد میتوانند کنترل ارز و اقتصاد خود را در دست گرفته و خود را جلوتر از همسایگان خود قرار دهند.

 

منبع: bitcoinist

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  28  =  29