۵ احتیاطی که برای اجرای طرح «گام» لازم است/ طرح «گام» ابزاری برای افزایش تورم یا رونق تولید؟

یک کارشناس بانکی طرح «گام» بانک مرکزی را ابزاری دانست که کارکرد منفی و مثبت آن به عملکرد نهادهای ذیربط بستگی دارد و با رعایت 5 اصل و ضرورت می‎تواند موجب رونق تولید و ایجاد توازن در بازار به ویژه در ایام عید شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، «محمود فراهانی»، کارشناس مسائل بانکی، با اشاره به پنج احتیاط و ضرورت لازم‌الاجرا در طرح گام گفت: وجود زیر ساخت‎های فناوری قوی، بانک اطلاعاتی جامع و آنلاین، کارگروهی برای رصد و مطالعه بازار و یک نهاد نظارتی قوی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، عدم تکرار تجربیات گذشته در فساد و عدم جابجایی بازارها به بهانه دریافت تسهیلات تولید از مهم‌ترین اصولی است که در اجرای این طرح باید رعایت شود تا رونق تولید و بازارها را به دنبال داشته‌ باشد.

او در توضیح این ضرورت‎ها گفت: وجود یک بانک اطلاعاتی قوی از واحد‎های تولیدی از آن جهت مهم است که کارخانه‎ها یا کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده، تقاضای چندین تن مواد اولیه نکنند و یا فعالان اقتصادی زمینه فعالیت خود را به این بهانه تغییر ندهند. بنابراین بانک مرکزی باید مراقبت‌های لازم را داشته باشد تا زنده بودن کارگاه و محل خرید و تامین مایحتاج مشخص باشد.

فراهانی یکی از خطرات این طرح را تزریق نقدینگی 50 هزار میلیارد تومانی به صورت غیر هدفمند دانست و گفت: در ازای هر میزان نقدینگی که وارد بازار می‌شود، تولید کالا افزایش می‎یابد و اگر توازن میان این دو سمت برقرار شود، این نقدینگی تزریق شده موثر خواهد بود در غیر این صورت این نقدینگی آثار تورمی خواهد داشت.

او ادامه داد: در حقیقت بانک مرکزی باید محاسبه و مراقبت کند که با این 50 هزار میلیارد تومان در نهایت موجب افزایش کالا به میزان 300 هزار میلیارد تومان شود. در این صورت این نقدینگی موجب تورم نشده و تعادل را در بازار ایجاد می‌کند. همچنین باید دید بازار ما کشش تزریق 50 هزار میلیارد تومان را به یکباره دارد یا بانک مرکزی در نظر دارد تا این 50 هزار میلیارد تومان را در چند مرحله به بازار تزریق کند.

به گفته وی، بانک مرکزی فرض را بر بازار شب عید گذاشته‎ که بازار پر رونقی است و می‌تواند کالاهای خود را برای شب عید تولید کند، به این ترتیب این اقدام زمینه کنترل تورم را خواهد داشت.

فراهانی اظهار کرد: همچنین باید کارگروهی برای مطالعه و رصد مداوم بخش‌های مختلف بازار تشکیل شود تا این 50 هزار میلیارد تومان نقدینگی صرف تولید کالاهایی شود که تقاضا به اندازه کافی برای آن‌ها وجود دارد و در حقیقت تسهیلات به صورت هدایت شده، پرداخت شود. این نکته مهم است که اعتبارات تزریق شده به کدام صنایع و کدام بخش تولید تزریق می‌شود که مثل پوشاک و … در شب عید برای آن ها، تقاضا وجود دارد.

او افزود: همچنین این مساله مهم است که بانک مرکزی 50 هزار میلیارد تومان اوراق مالی را در چه بازه‌هایی به بازار تزریق می‌کند و اگر به یکباره نباشد در راستای ابزار عملیات بازار باز می‌تواند، آثار مثبت داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: برای اجرای هرچه بهتر این طرح باید زیر‌ساخت فناوری آن نیز تقویت شود تا این نقدینگی صرف هدف شده و مورد سوء استفاده قرار نگیرد و آن اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، دوباره تکرار نشود.

او تاکید کرد: از آنجا که امکان فساد در جامعه ما بالاست باید زیرساخت‌های این طرح از جمله فاکتور و میزان تولید هم برای خریدار و هم برای فروشنده شفاف باشد.

فراهانی خاطر نشان کرد: وجود یک نهاد نظارتی قوی در فرایند اجرای این طرح ضروری است که مسیر مبدا تا مقصد هزینه‌ کرد این اوراق رصد شود و این طرح به هدف خود برسد.

او تاکید کرد: در نهایت طرح گام یک ابزار است و میزان فایده آن بستگی به نحوه استفاده از این ابزار دارد.

 

برنا

مرضیه صدری

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2