تدوین و اجرای استاندارد API برای بانک ها یک تغییر بسیار بزرگ است

گفت و گو با لانا عبدالیوف مدیر نوآوری و سیاست پرداخت لویدز

گروه بانکی لویدز یک گروه خدمات مالی مستقر در انگلیس است که طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی و مالی را با تمرکز بر روی مشتریان خرد و تجاری ارائه می‌دهد. هدف این گروه بانکداری، کمک به توسعه کشور انگلیس با استفاده از گستره دستیابی خود و مقابله با مسائل اجتماعی و اقتصادی در سراسر انگلیس است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، امروز برخی از بانک‌های انگلستان در صنعت بانکداری پیشرو هستند و بسیاری از آنها بانکداری باز را در برخی از شعب خود پیاده‌سازی کرده‌اند. در این زمینه به مصاحبه‌ای با «لانا عبدالیوف» در عملکرد بانکداری باز در بانک لویدز می‌پردازیم. لانا عبدالیوف مدیر نوآوری و سیاست پرداخت در گروه بانکی لویدز است. علاوه بر این، لانا عضو هیئت مشورتی غیر اجرایی در MLROs.com و عضو شورای مشورت مشارکتی در Pay.UK است.

* آموخته‌های اولین سفرهای بانکداری باز در انگلستان و نتیجه‌ای که می‌توان از آنها گرفت، چیست؟

بانکداری باز پتانسیل بسیار خوبی برای رقابتی‌تر کردن بازارهای مالی دارد؛ زیرا مالکیت و کنترل داده‌ها را به طور کامل در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. نوآوری در حوزه بانکداری باز می‌تواند به مشتریان کمک کند تا با امور مالی خود بیشتر درگیر شوند و آن را بهتر درک کنند و به آنها این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر محصولات مالی را جست‌وجو کنند و آن را تغییر دهند.

تدوین و اجرای استاندارد API برای بانک‌ها و ارائه‌دهندگان شخص ثالث (TPP) یک کار تغییر بسیار بزرگ است؛ اما به مرور زمان مزایای قابل توجهی برای مشتریان به همراه خواهد داشت.

برقراری ارتباط با مشتریان که یکی از مزایای مهم استفاده از بانکداری باز است، در این صنعت بسیار دش وار است؛ بنابراین، مهم‌ترین برگ برندة ما نشان دادن امتیازات بانکداری باز به مشتریان است (از جمله پیگیری بودجه یا صرفه‌جویی در صورت‌حساب ماهانه).

* آیا می‌توانید در مورد ابتکارات لویدز دربارة اجرای بانکداری باز و چگونگی پیشرفت همکاری‌ها با فین‌تک‌ها در این زمینه توضیح دهید؟

گروه بانکی لویدز بانکداری باز را هم به عنوان خدمات حساب PSP (ASPSP) و همچنین به عنوان ارائه‌دهندة خدمات اطلاعات حساب (AISP) پیاده‌سازی کرده است.

لویدز به عنوان ASPSP، همکاری نزدیکی با فین‌تک‌هایی دارد که به دنبال استفاده از بانکداری باز هستند. ما به عنوان AISP، اکنون مشتریانی داریم که حساب‌های خود را از ارائه‌دهندگان مختلف در اَپ موبایل بانک ما که دارای امتیاز بسیار بالایی است، گردآوری می‌کنند. گردآوری حساب، اولین و یکی از کلیدی‌ترین امکانات بانکداری باز است که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

* آیا می‌توانید در مورد تجربه لویدز در توسعة ابزار گردآوری حساب توضیح دهید؟ چگونه این امر باعث تغییر تعامل مشتریان با لویدز شده است؟

به عنوان یک TPP، ما دریافتیم که ادغام با سایر ASPSP‌ها لزوماً یک تجربة فوری و از راه دور نیست که برخی از ناظران صنعت انتظار داشتند. در نهایت، بانکداری باز مربوط به این است که مشتری هم مالکیت داده و هم کنترل داده‌های خود را در اختیار داشته باشد و این وظیفه مشتریان است که نحوة تعامل با ما را انتخاب کنند.

در ژانویه سال 2019 اعلام کردیم که بانک لویدز و وام‌گیرندگان Halifax می‌توانند تمام حساب‌های جاری شخصی خود را از بانک‌های مختلف با استفاده از قابلیت بانکداری باز مشاهده کنند. این قابلیت باعث می‌شود تا مشتریان، بدون نیاز به ورود به سیستم‌های مختلف، همه حساب‌های جاری خود را در زمان آنی در موبایل بانک ما ببینند.

مشتریان می‌توانند با استفاده از اتصال امن بانکداری باز یک حساب را در برنامه بانکی آنلاین خود اضافه کنند. آنها به سادگی تنها ارائه‌دهنده حساب را انتخاب می‌کنند، وارد سرویس می‌شوند و حساب‌هایی را که می‌خواهند به اشتراک بگذارند، انتخاب می‌کنند (جزئیات ورود به سیستم برای سایر بانک‌ها هرگز به اشتراک گذاشته نمی‌شود). پس از اتمام مراحل امنیتی، آنها در یک مکان به صورت آنی به حساب‌ها و تراکنش‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند.

* خطرات داده‌های باز چیست؟ چگونه بانک درباره بانکداری باز با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کند و آنها را آموزش می‌دهد؟

اشتراک داده‌ها یک مفهوم جدید برای مشتریان ماست و آنها باید درک کنند که چگونه از داده‌های خود محافظت کنند، به همان روشی که از پول خود محافظت می‌کنند. در نقطه‌ای که بانکداری باز به اجرا درآمد ما با ارائه اطلاعات در مورد اینکه بانکداری باز چیست و چه چیزی می‌تواند ارائه دهد و همچنین مراحلی که مشتریان باید برای استفاده ایمن از این فرصت جدید انجام دهند، حمایت خود را از مشتریان نشان دادیم. این اطلاعات، شامل مطالب مفیدی برای حمایت از مشتریان برای حرکت به سمت بانکداری باز بود و به راحتی در وب‌سایت و منابع آنلاین ما قرار گرفت. مشتریان می‌توانند سؤالات خود را که شامل انتظاراتی که توسط بانکداری باز برآورده می‌شود، نحوه مدیریت اشتراک‌گذاری داده‌های خود، نحوه تشخیص شرکت‌های جعلی است، در این وب‌سایت بیابند. در سایت ما همچنین آدرس وب‌سایت FCA موجود است که به مشتری امکان بررسی اینکه آیا یک شرکت شخص ثالث معتبر است یا خیر را می‌دهد.

* چگونه لویدز در ماه های آینده از اهرم بانکداری باز استفاده خواهد کرد؟

در سال جاری عملکردهای بانکداری باز را راه‌اندازی کردیم و به مشتریان این امکان را می‌دهیم که به حساب‌های جاری شخصی خود از بانک‌های مختلف در اپلیکیشن موبایل بانک ما دسترسی داشته باشند. در حال حاضر بیش از 100 هزار مشتری از سیستم بانکداری باز ما در لویدز، Halifax و بانک اسکاتلند استفاده می‌کنند.

علاوه بر این ما اولین نهادی بودیم که امکان گردآوری حساب‌های پس‌انداز و کارت‌های اعتباری را در ژوئن 2019 به وجود آوردیم تا به مشتریان خود چشم‌انداز مالی کامل‌تری نسبت به گذشته خود ارائه دهیم و این روند، سه ماه از زمان مشخص‌شده توسط مقررات نظارتی جلوتر بود.
رویکرد منحصر به فرد ما به مشتریان این امکان را می‌دهد تا دید وسیع‌تری از امور مالی خود داشته باشند. آنها می‌توانند محصولات بانکی، بیمه و محصولات پس‌انداز بلند‌مدت خود را در یک مکان مشاهده کنند و ما تنها بانکی هستیم که این کار را انجام می‌دهیم.

بیش از 165 هزار مشتری هر روز در حال کلیک روی گزینة بازنشستگی هستند تا جزئیات بازنشستگی خود را مشاهده کنند. این روند، پتانسیل آن را دارد که نحوه مدیریت پس‌اندازهای بلندمدت مردم را نیز تغییر دهد. علاوه بر این، سه میلیون مشتری در حال حاضر قادر به استفاده از این سرویس هستند و با ادامه کار و ارتقاء خدمات تا سال 2020 این تعداد به بیش از 9 میلیون مشتری افزایش می‌یابد.

 

ماهنامه بانکداری آینده

احسان خدیو

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  1