بانک‌ها دیجیتال می‌شوند

عضو هیات مدیره بانک ملت با اشاره به اینکه مقوله دیجیتالی شدن مورد توجه بانک‌ها در دنیا قرار گرفته است،‌ گفت: برخی بانک‌ها در ایران برنامه‌ریزی و مطالعه در این زمینه را آغاز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، به نقل از ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، علیرضا لگزایی درباره دیجیتالی شدن بانک‌ها و همچنین نظارت‌های دیجیتالی بر نظام بانکی، گفت: اگر در نظر بگیریم که صنعت بانکداری در مسیر تحول دیجیتال قرار دارد،‌ طبیعتا مقوله نظارت بر بانک های دیجیتال یک مقوله حائز اهمیت است.

عضو هیات مدیره بانک ملت با اشاره به اینکه عموما اصول و قواعد کلان نظارت بر صنعت بانکداری ثابت و پایدار است، بیان داشت: اساسا اصول نظارت بر فعالیت های بانکی تغییر جدیدی نخواهد کرد، ولی موضوع مهم نیاز مقام ناظر به ابزارهای جدید برای اعمال نقش نظارتی است.

لگزایی با تاکید بر اینکه امروزه از مباحث مهم در بحث بانکداری دیجیتال ، موضوع داده های بزرگ است، افزود: صنعت بانکداری از داده محوری کسب درآمد می‌کند و از این طریق مدل بانکداری نیز دچار تحول می شود؛‌ بنابراین ابعاد نظارت بر بانک ها نیز گسترش می یابد.

وی ادامه داد: متناسب با رشد و توسعه مفهوم دیجیتال در صنعت بانکداری، بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر و همچنین سایر نقش آفرینان نیز باید به تدریج خود را به این ابزارها مجهز کنند. از بُعد دیگر، وقتی مقام ناظر به ابزار نظارت مجهز شد، موضوع دیجیتالی شدن اهمیت می یابد و اساسا هم نمی‌توان تفاوت زیادی بین بانک‌های دیجیتال و نظارت دیجیتالی بر بانک ها قائل شد و ممکن است تنها بتوان در این بخش تقدم و تاخر دسترسی به ابزار دیجیتال را مطرح کرد.

عضو هیات مدیره بانک ملت تصریح کرد: اینکه مقام ناظر قبل از کسب و کار مجهز به ابزار نظارت شده و چابک شود،‌ می توان انتظار داشت که در لحظه ابعاد فعالیت بانک های تحت پوشش را نظارت کرد.

لگزایی در این خصوص که وضعیت فعلی بانک‌ها در ایران نسبت به آشنایی با مقوله دیجیتالی شدن و همچنین فعالیت در چارچوب استانداردهای روز بین المللی به چه نحو است؟ بیان داشت: اطلاعات نشان می دهد که اغلب بانک ها با مفهوم دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال آشنا هستند و در این زمینه برنامه ریزی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، برخی بانک ها نیز در زمینه دیجیتالی شدن از برنامه ریزی عبور کرده اند و در مرحله مطالعه و پیاده سازی قرار دارند. به صورت کلی می توان گفت که در ایران برخی بانک ها وضعیت بهتری در این زمینه‌ها دارند و برخی نیز عقب‌تر هستند ولی باید گفت که مقوله تحول دیجیتال، موضوع با قدمتی در صنعت بانکداری دنیا نیست و بیشتر از ۶ سال از زمان مطرح شدن آن نمی گذرد.

این کارشناس ارشد در نظام بانکی کشور اظهارداشت: بنابراین ظهور بانک‌های دیجیتال در دنیا مقوله ای نوپا است. این نوع بانکداری در طول سالیان اخیر در برخی کشورهای پیشرفته دنیا ابراز وجود کردند؛ ‌در عین حال، برخی بانک ها از ابتدا به صورت دیجیتالی پا به عرصه فعالیت گذاشتند و زیرساخت اصلی آنها دیجیتال است.

عضو هیات مدیره بانک ملت معتقد است که هنوز در بانک‌های مطرح دنیا، موضوع دیجیتالی شدن در حال پیگیری است، اما در برخی کشورها مانند چین و سنگاپور بانک‌هایی هستند که به صورت دیجیتال فعالیت می‌کنند و مبتنی بر تحول دیجیتال هستند.

لگزایی افزود: در ایران نیز به لحاظ شاخص‌های توسعه بانک‌ها و پیشرفت در این زمینه از دنیا عقب نیستیم و البته ممکن است اگر تا ۵ سال آینده به حرکت رو به جلو ادامه ندهیم، آنگاه با استانداردهای روز دنیا فاصله بگیریم، ولی در حال حاضر معدل صنعت بانکی ایران در بحث دیجیتالی شدن مناسب است و خیلی از دنیا عقب نیستیم.

یادآور می شود، نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت روزهای یازدهم و دوازدهم اسفندماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  8