مدیریت و فناوری دو شاه کلید شکل دهی آینده/ الزام استقلال بانک مرکزی

نائب رئیس اتاق ایران بیان کرد:

سلاح ورزی در همایش شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و مالی گفت: تمام بار تامین مالی در کشور بر دوش سیستم بانکی است و بخش های مختلف نظام در این امر همکاری ندارند که این وابستگی، به عنوان ریسک هم بر بنگاه ها و هم بر نظام پولی کشور وارد می شود و از طرفی سبب شود که سیاست گذار پولی از نقش اصلی خود دور شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، نائب رئیس اتاق در همایش شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و مالی گفت: شکل دهی آینده مدت زیادی نیست که در ادبیات راهبردی حوزه توسعه وارد شده است ولی ماهیت آن همواره کاربرد داشته است که در دوره  کنونی و شرایطی که یاس و ناامیدی در نظام سیاست گذاری به وجود آمده است.شکل دهی آینده اقتصاد و ارکان آن الزام پیدا کرده است.

وی اذعان داشت: برای شکل دهی آینده باید از دو منظر مدیریتی و فناوری به مسائل بنگریم که در این رابطه نگاه به گذشته کشورها و نگاه به آینده فناوری را می طلبد‌. در حوزه مدیریتی همین نکته کافیست که با استفاده از تجربیات بین المللی بدانیم که بدون کنترل هزینه های دولت و استقلال بانک مرکزی شکل دهی سیاست های پولی و مالی ممکن نخواهد بود.

بلاک چین دوست پول است و نه دش من آن

وی گفت: سیاست گذاری بهینه مستلزم استقلال بانک مرکزی و تعادل در نظام پولی است که پیش نیاز آن کنترل هزینه و بدهی دولت است  و این امر بیش از هر چیزی یک اراده سیاسی و اجتماعی می طلبد.

در حوزه آینده نگری فناوری سه بخش با اهمیت است، بخش اول موضوع بلاک چین است که برخی خوشبینانه تصور می کنند رمزارز ها قرار است جایگزین پول شوند که همین امر موجب موضع گیری منفی دولت شده است، در حالی که اتفاقا رمزارز ها می توانند مکمل خوبی در ابن رابطه باشند‌.
بخش دوم، تحلیل کلان داده ها به وسیله هوش مصنوعی   است که می تواند در قالب یک ابزار سنجش ریسک و اعتبار، زمینه ایجاد راهکارهای جدید در نظام پولی و مالی را مهیا کند.  

سلاح ورزی گفت: من معتقدم موضوع پلتفرمیزه کردن که بخش سوم است خیلی موثر است که اجرایی شدن آن هماهنگی های دوجانبه ای می طلبد و ادامه داد: پلتفرمیزه کردن اطلاعات مالی نظامی یکپارچه از داده ها را فراهم  می کند که از فرار مالیاتی و پولشویی جلوگیری می کند.

کاهش بار تامین مالی بانک مرکزی

سلاح ورزی مطرح کرد: مشکل اینجاست که تمام بار تامین مالی در کشور بر دوش سیستم بانکی است و بخش های مختلف نظام در این امر همکاری ندارند که این وابستگی، به عنوان ریسک هم بر بنگاه ها و هم بر نظام پولی کشور وارد می شود و از طرفی سبب شود که سیاست گذار پولی از نقش اصلی خود دور شود.

وی در نهایت گفت: پلتفرمیزه کردن گسترده اطلاعات مالی می تواند شرایطی را برای استفاده از ابزار سرمایه گذاری برای بنگاه های کوچک و متوسط ایجاد کند.

 

گزارشی از: مریم نبی پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

39  −    =  31