روند توسعه کیف پول‌های دیجیتالی/ پوست اندازی کیف های پول

با ظهور تجارت الکترونیک و خریدهای آنلاین، سیستم پرداخت نیز دچار تحول شد، به طوری که پرداخت‌های نقدی به پرداخت از طریق کارت‌های پلاستیکی و سپس پرداخت‌های بدون تماس تغییر شکل دادند. پرداخت‌ها اکنون در کانال‌های دیجیتالی از طریق کیف پول‌های دیجیتالی، سیستم‌های ابری، یا با مکانیسم‌های جدید پرداخت دیجیتالی صورت می‌گیرد. از آنجا که این سناریو به طور بالقوه در حال تحول است، اسامی مختلفی، مانند پول الکترونیکی، پرداخت‌های خرد و غیره، به این‌گونه تراکنش‌ها اطلاق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بسیاری از خدمات مربوط به پول الکترونیکی از طریق اپلیکیشن ‌های مختلف در تلفن‌های هوشمند انجام می‌شود. کیف پول الکترونیکی بر خلاف روش پرداخت سنتی، بر پایۀ نرم‌افزار رمزگذاری است که جایگزین کیف پول‌های آنالوگ در طی تراکنش‌های پولی شد. علاوه بر این، کیف پول‌های الکترونیکی به شما اجازه می‌دهند تا اطلاعات چندین کارت اعتباری و شماره حساب‌های مختلف را در فضای امن، ذخیره کنید تا در طول انجام تراکنش‌های پولی نیازی به وارد کردن اطلاعات حساب نداشته باشید. به محض اینکه کاربر ثبت نام و پروفایل کیف پول خود را ایجاد کند، دسترسی برای انجام پرداخت‌های سریعتر فراهم می‌شود.

بازار کیف پول‌های الکترونیکی بر اساس نوع، روش و کاربرد تقسیم می‌شوند. بازارهای کیف پول الکترونیکی را میتوان به کیف پول‌های بسته، نیمه بسته و باز تقسیم کرد. کیف پول‌های الکترونیکی بسته برای تسهیل در خرید کالای خدماتی توسط یک نهاد صادر می‌شوند. کیف پول‌های الکترونیکی نیم‌بسته نیز به همین شکل هستند، با این تفاوت که کاربر می‌تواند در محل معامله خدمات مالی را دریافت کند به شرطی که تاجر با صادرکننده قرارداد مشخصی بسته باشد. برداشت وجه در هیچ کدام از این دو نوع امکان‌پذیر نیست؛ اما کیف پول‌های الکترونیکی باز به کاربر این اجازه را می‌دهد که از دستگاه‌های خودپرداز یا با مکاتبات بانکی پول برداشت کند.

از نظر جغرافیایی، ابتدا آمریکای شمالی و به دنبال آن اروپا و برخی از مناطق اصلی جهان به رشد بازار کیف پول‌های الکترونیکی کمک کردند. اکنون، منطقۀ اقیانوس آرام، ژاپن، چین و هند کم‌کم به سمت تراکنش‌های کاملاً بدون پول حرکت می‌کنند. افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند در این منطقه، پیشرفت کیف پول‌های دیجیتالی را سرعت بخشیده است.

برای مثال، سیستم پرداخت الکترونیک ی Paytm شاهد افزایش ۴.۷ درصدی در ارزیابی خود بود که ابتدا با ارائۀ هزینه‌های رایگان توانست تعداد کاربران را دو برابر کند. اکنون همۀ کشورهای جهان از سیستم پرداخت کیف پول آنلاین حمایت می‌کنند که البته به ردیابی انواع معاملات و کاهش انتقال پول سیاه نیز کمک می‌کند. انتظار می‌رود بازار جهانی کیف پول الکترونیکی تا ۱۵ درصد رشد کند و تا پایا ن دورۀ ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، حدود 2.100 میلیارد دلار به بازار تزریق کند.

در حال حاضر، کیف پول‌های دیجیتالی به دلیل رونق رمزارز ها و افزایش روزافزون تراکنش‌ها محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. اکنون دیگر مانند گذشته استفاده از کیف پول‌های الکترونیکی منحصر به افراد محدودی نمی‌شود؛ بلکه همۀ افراد جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند. در ادامه به برخی از روندهای کیف پول‌های دیجیتالی در سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم؛

امکان استفاده از چند دستگاه برای پرداخت

طبق مطالعه‌ای که در سومین کنگرۀ بین‌المللی یادگیری، نوآوری و رقابت‌پذیری ارائه شد، کاربران در طول روز از چندین دستگاه هوشمند استفاده می‌کنند؛ به این معنی که دسترسی به اینترنت دیگر محدود به تلفن‌های همراه، کامپیوتر یا لپ‌تاپ نمی‌شود؛ بلکه دستگاه‌های دیگری مانند تلویزیون‌های هوشمند، تجهیزات صوتی، ساعت‌های هوشمند و غیره به شبکه وصل هستند. در آینده‌ای نزدیک همۀ این دستگاه‌ها به کیف پول‌های دیجیتالی مجهز خواهند شد و تراکنش‌ها از طریق آنها به سادگی صورت می‌پذیرد.

افزایش روزافزون استفاده از کیف پول دیجیتالی

کیف پول‌های دیجیتالی به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به داشتن صورت‌حساب فیزیکی، ارزهای خود را سریع‌تر، کارآمدتر و شفاف‌تر به صورت آنلاین مدیریت کنند. بر اساس مطالعۀ شرکت تحلیل فناوری IDC، از زمانی که کاربران در انجام همۀ عملیات بانکی و مالی خود استفاده از روش‌های پرداخت دیجیتالی و همچنین برنامه‌های کاربردی موبایل را ترجیح دادند، میزان استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی نیز افزایش یافت. این تحقیق به خوبی نشان داد که بسیاری از کسب و کار ها آمادۀ همکاری با استفاده از کیف پول‌های الکترونیکی و انجام تراکنش‌های دیجیتالی هستند.
در سال ۲۰۱۴، اپل نخستین اپلیکیشن کیف پول موبایلی را راه‌اندازی کرد؛ سپس اندروید و سامسونگ همین مسیر را ادامه دادند. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۲ ارزش تراکنش‌ها از طریق اپلیکیشن ‌های پرداختی تلفن‌های هوشمند به حدود ۱۴ تریلیون دلار برسد که خود نشان از سرعت بالای این صنعت دارد.

ظهور کیف پول و فین‌تک‌های جدید

افزایش استفاده از رمزارز ها به عنوان ابزاری برای پرداخت، ایجاد شرکت‌های جدید فناوری‌های مالی یا همان فین‌تک‌ها را به همراه دارد تا نیاز کاربران در صرفه‌جویی و عملکرد بهتر برآورده شود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که رقابت در این زمینه افزایش یابد، به طوری که سرویس‌های جدیدی با کیفیت بالاتر و گزینه‌های بیشتر ارائه شوند.

بنابراین شرکت‌ها از استراتژی وفاداری به نام تجاری خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب تخفیف‌های ویژه‌ای به کاربران ارائه می‌شود تا به استفاده از محصولات آنها ادامه دهند. این استراتژی در پرداخت موبایلی تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار گرفته است و کاربران با هر خریدی که انجام می‌دهند امتیاز‌های جدیدی دریافت می‌کنند.

هر چه به جلو حرکت می‌کنیم، انتظار می‌رود شرکت‌های بیشتری از این روش پیروی کنند، در غیر این صورت از بازار جا می‌مانند.

کاربرد هوش مصنوعی در تراکنش‌های روزمره

در طول سه تا پنج سال گذشته، هوش مصنوعی یکی از برترین فناوری‌های نوظهور محسوب می‌شود. اکنون، این فناوری به راحتی می‌تواند تعامل روزمرۀ مشتریان را مدیریت کند.
یکی از کاربردهای هوش مصنوعی که ممکن است تاکنون با آن برخورد کرده باشید چت‌بات‌هایی است که برند‌ها و فروشگاه‌های الکترونیکی از آنها استفاده می‌کنند. این چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا مشکل مشتریان خود را برطرف کنند؛ وقتی سخن از پرداخت‌های موبایلی به میان می‌آید، چت‌بات‌ها با قابلیت تراکنش‌های خودکار پس از تأیید کاربر حرف اول را می‌زنند. علاوه بر این، هوش مصنوعی قادر به انجام دستورهای صوتی است که کارهای روزمره را مانند پردازش پرداخت یا تأیید شماره انجام می‌دهد.

رمزارزها

ارزهای رمزنگاری‌شده منحصر به سرمایه‌گذاران و برند‌های مبتنی بر فناوری نیستند. اکنون مشاغل کوچک و بزرگ در سراسر جهان از رمزارز ها استفاده می‌کنند. در حقیقت، ده‌ها اپلیکیشن موبایلی رمزارز ‌های مختلف را پشتیبانی می‌کنند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، مشاغلی که با این فناوری سر و کار دارند باید بیش از پیش تلاش کنند. به عبارت ساده‌تر، رمزارز ها نیاز به طرف سوم را در فرآیند پرداخت حذف می‌کنند. در نتیجه این موضوع تراکنش‌های امن‌تر را به همراه خواهد داشت، چراکه امنیت، نگرانی اصلی مردم است.

حواله‌های بین‌المللی

حوالۀ بین‌المللی اساساً به معنی انتقال پول از طرف کارمند خارجی برای خانواده، دوستان یا افراد دیگر در کشور خود است. در حقیقت، حواله‌های بین‌المللی در بسیاری از کشورها بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند.
بر اساس آخرین مطالعه مهاجرت و توسعۀ بانک جهانی، میزان کل حواله‌های جهانی در کشورهای کم درآمد و درآمد متوسط در سال ۲۰۱۸ به ۵۲۹ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در کشورهای پردرآمد در همان بازه زمانی ۶۸۹ میلیارد دلار بود.
فکر می‌کنید دلیل این افزایش چه بود؟ علت عمده رشد چشمگیر حواله‌های بین‌المللی نفوذ تلفن‌های هوشمند و استفاده از راه‌حل‌های کیف پول دیجیتالی است. تلفن‌های هوشمند و فناوری‌های دیجیتالی با سرعت زیادی چشم‌انداز حواله و صنعت مالی را در کل جهان تغییر دادند.

نتیجه‌گیری

به هر روی، امروز برند‌های بی‌شماری در توسعۀ برنامه‌های مربوط به کیف پول‌های دیجیتالی فعالیت دارند. برخی از کیف پول‌های دیجیتالی رایگان هستند و تنها کافی است آنها را دانلود کنید؛ اما برخی دیگر با دریافت هزینه مزایای بیشتری علاوه بر ذخیرۀ جزئیات کارت‌های اعتباری و نقدی ارائه می‌دهند؛ مثلاً کیف پول‌های الکترونیکی می‌توانند اطلاعات مربوط به ۱۵۰۰ برنامه وفاداری را ذخیره کنند و به کاربر این اجازه را بدهند تا عضویت، پیشنهادات ویژه و امتیازات خود را مدیریت کنند.

اما انتخاب مشتری در استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی بیشتر به دستگاهی مربوط می‌شود که از آن استفاده می‌کنند. کسانی که از آیفون استفاده می‌کنند، انتخاب آنها مسلماً کیف پول اپل است که اپل ‌پی را نیز شامل می‌شود. دارندگان حساب‌های پی‌پال نیز می‌توانند از کیف پول پی‌پل استفاده کنند که به خوبی روی سیستم عامل‌های ios، اندروید و ویندوز موبایل اجرا می‌شود.

روندهای اخیر دنیای کیف پول‌های دیجیتالی را در سال‌های آینده تحت سلطه خواهد گرفت. مصرف‌کنندگان نیز آگاهی بیشتری به فناوری‌ها پیدا می‌کنند و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید در فضای رقابتی بیش از پیش تلاش کنند. علاوه بر این، بانکداری فین‌تکی و بانکداری باز اری، خدماتی را مانند حساب‌های بانکی از راه دور، کارت اعتباری و راه‌حل‌های بانکی دیجیتال ارائه خواهند داد.

 

ترجمه: فرزانه اسکندریان

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −  61  =