آیا بانک مرکزی آمار دریافتی از بانک‌ها را قبل از انتشار بررسی نمی‌کند؟

موسسه کوثر گزارش بانک مرکزی را به هم ریخت!

اگر گذرتان به استفاده از اطلاعات مربوط به گزارش‌های عملکرد نظام پرداخت افتاده باشد متوجه حجم مغایرت موجود در اطلاعات موسسه کوثر شده‌اید که چگونه با انتشار اطلاعاتی نامعتبر،گزارش‌های بانک مرکزی را به هم ریخته است؛ به گونه‌ای که در گزارش تعداد تراکنش‌(روی خودپرداز) های اردیبهشت‌‌ماه (تهران و شهرستان‌ها) ارقامی را منتشر کرده است که با ارقام ماه قبل و ‌ماه‌های بعد از اردیبهشت تفاوت بسیار زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، معتبرترین مرجع داده‌های بانکی کشور باید نظارت بیشتری روی گزارش‌های منتشره خود داشته باشد تا اشتباهات موسساتی چون موسسه کوثر اعتبار گزارش‌های آن را زیر سوال نبرد.

اگر گذرتان به استفاده از اطلاعات مربوط به گزارش‌های عملکرد نظام پرداخت افتاده باشد متوجه حجم مغایرت موجود در اطلاعات موسسه کوثر شده‌اید که چگونه با انتشار اطلاعاتی نامعتبر،گزارش‌های بانک مرکزی را به هم ریخته است؛ به گونه‌ای که در گزارش تعداد تراکنش‌(روی خودپرداز ) های اردیبهشت‌‌ماه (تهران و شهرستان‌ها) ارقامی را منتشر کرده است که با ارقام ماه قبل و ‌ماه‌های بعد از اردیبهشت تفاوت بسیار زیادی دارد؛ این اطلاعات بیشتر از اینکه با موسسه کوثر مطابقت داشته باشند به اطلاعات بانک‌های بزرگ سیستم بانکی نزدیک اند.

ولی قضیه به اینجا ختم نمی‌شود و این دست اشتباهات در گزارش‌های مربوط به مبلغ تراکنش‌های بانکی و همچنین گزارش‌های استانی به تفکیک بانک‌ها نیز به وضوح به چشم می‌خورند.

گاف‌های موسسه اعتباری کوثر

تعداد تراکنش‌های‌ روی خودپرداز برای این موسسه اعتباری در حالی در گزارش‌های اردیبهشت‌ماه 151 میلیون و 152 هزار و 945عدد (تهران: 34 میلیون و 500 هزار و 216عدد، سایر استان‌ها: 116 میلیون و 652 هزار و 729عدد ) منتشر شده است ( ارقامی نزدیک به گزارش‌های بانک ملی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سیستم بانکی) که میانگین تعداد تراکنش‌های ماه‌های قبل و بعد این موسسه حدود 5 میلیون عدد (تهران: 991 هزار و 605 عدد، سایر استان‌ها: 4 میلیون و 201 هزار  705 عدد) بوده است.

شکل زیر نمایی از گزارش بانک مرکزی است که در آن سعی شده است تفاوت در مبلغ تراکنش‌ بر روی خودپرداز موسسه کوثر را در اردیبهشت‌ماه با ماه قبل و آخرین گزارش منتشر شده نشان دهد.

اگر بخواهید عملکرد استان‌ها را در رابطه با تعداد صدور کارت، تعداد تراکنش‌ها و مبلغ آن‌ها به دست آورید باید از گزارش‌های استانی و گزارش‌های استانی به تفکیک بانک‌‌ها استفاده کنید و آنجا است که بیش از پیش با آثار این اشتباهات مواجه خواهید شد،‌ از این رو که شاید در گزارش استانی به تفکیک بانک‌ها بتوان از معیار دیگری (به‌طور مثال میانگین اطلاعات ماه‌های قبل و بعد) برای بازسازی اطلاعات این موسسه استفاده کرده و آن‌ها را اصلاح کرد، اما در گزارش‌های استانی امکان دستیابی به اطلاعات هر بانک به صورت مجزا وجود ندارد و اگر فردی صرفا از اطلاعات همین گزارش استفاده کند به صورت سهوی آمار اشتباهی را منعکس کرده است.

انگشت اتهام به سمت بانک مرکزی

چرا بانک مرکزی بدون توجه به چنین مغایرتی دست به انتشار اطلاعاتی منسوب به موسسه کوثر زده است؟ آیا جایگاه اعتباری این پایگاه اطلاعاتی توجه بیشتری برای بررسی سابقه آماری بانک‌ها و سپس انتشار آن‌ها نمی‌طلبد؟

این تنها موردی نیست که گزارش‌های بانک مرکزی در زمینه آمار عملکرد نظام‌های پرداخت مشکل داشته است؛ پایگاه خبری بانکداری الکترونیک قبلا نیز در گزارشی با عنوان "5 بانک بی‌نظم سیستم بانکی را بشناسید" اطلاعات این 5 گزارش را به زیر ذره‌بین خود برده و به بعدی دیگر از این مشکلات پرداخته است.


امید است در گزارش‌های بعدی با انتشار اطلاعات صحیح از سمت بانک‌ها و اعمال کنترل‌های لازم از سوی بانک مرکزی امکان استفاده بیشتر از گزارش‌های این حوزه محقق شود.

 

گزارشی از: مریم نبی پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄  6  =