میزان علاقه به بیت کوین در ایران چگونه است؟

اکنون که به‌نظر میرسد تنش‌ها در ایران درحال فروکش است، بیت کوین دوباره به زیر سطح ۸۰۰۰ دلار عقب نشینی کرد. حرکات قیمت به‌طور قطع با اخبار فوری اخیر مرتبط با تنش‌های ایران و آمریکا همراه بوده است اما استقبال از بیت کوین در منطقه تحت‌تأثیر چه بوده است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، تردیدی وجود ندارد که بیت کوین خود را در زمره دارایی‌های با ارزشی چون طلا که ارزش انباشتن را دارد در سال جاری میلادی قرار داده است. حرکات متناظر بیت کوین و طلا تأیید کننده موقعیت این دارایی به منزله پناهگاهی امن آن را مطرح کرده است.

ازآنجاکه تنش‌های سیاسی نظامی، اندکی کاهش یافته است، قیمت بیت کوین نیز عقب نشینی کرده است. قیمت این رمزارز اکنون دوباره به تراز ۷۸۰۰ دلار کاهش یافته است که به‌نظر میرسد درحال حاضر پادشاه دنیای رمزارز ها درحال تثبیت قیمت می‌باشد. قیمت طلا نیز عقب نشینی کرده است و در محدوده ۱.۵۵۰ دلار درحال نوسان است، که به میزان ۳٪ نسبت به اوج خود در شش ساله گذشته و در طی چند روز گذشته کاهش یافته است.

استقبال از بیت کوین معمولاً در کشورهایی که تنش‌های اقتصادی یا ژئوپلتیک در آنها دچار افزایش است، با رشد همراه است اما به‌نظر نمیرسد که در ایران چنین باشد.

وبسایت لانگ هش، به بررسی داده‌ها پرداخته و متوجه شده است که قیمت بیت کوین در ایران رو به افزایش نیست و تقاضا همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

در ایران نرخ تبدیل ریال به دلار عامل تاثیرگذار در قیمت بیت کوین می‌باشد، چنانکه از شروع تحریم‌های ایالات متحده این نرخ دستخوش تغییرات قابل ملاحظه‌ای شده است.

چرا ایرانی‌ها به بیت کوین علاقه چندانی نشان نمی‌دهند؟

هیجان و ترند Iran Bitcoin که در خبرها نیز به آن پرداخته شده بود، ناشی از قیمت مضحکی که از سوی سایت لوکال بیت‎کوینز (localBitcoins) آورده شده بود، بوجود آمد. چنانکه قیمت فروش بیت کوین در ایران به همان عدد جهانی فروش از منظر دلار ی نزدیک بوده و چندان تفاوتی ندارد. (در روزهای اخیر خبری مبنی بر بیت کوین ۲۴۰۰۰ دلار ی در وبسایت لوکال بیت‎کوینز که ناشی از عدم تطابق قیمت دلار در بازار ایران بود در رسانه‌ها منتشر شد که در پی آن واژه Iran Bitcoin هم در گوگل ترند شده بود.)

این گزارش افزود:

“علاوه بر این پر بیراه نیست که با فروکش کردن بحران و افزایش ارزش ریال، چه بسا ایرانیان رقم کمتری را برای خرید بیت کوین نسبت به دیگران بپردازند.”

جستجوهای گوگل نیز دلالت بر این نکته دارد که از زمان شروع درگیری نظامی بین ایران و امریکا، افزایش علاقه چندانی برای تقاضا و خرید بیت کوین توسط ایرانیان شکل نگرفته است.

در طول هفته گذشته، واژه BTC، جستجوی چندان درخور توجهی را شاهد نبوده است و به نظر میرسد که استقبال عمومی از جستجوی این کلمه کاهش یافته است. مضافاً اینکه جستجوی واژه فارسی “بیت کوین” در گوگل به مراتب کمتر از واژه “Bitcoin” بوده است.

حجم معاملات در لوکال بیت‎کوینز به نوبه خود میتواند یک شاخص باشد اما آن هم بنابر گزارش Coin.dance چندی است که از تکاپو افتاده است.(البته تحریم کاربران ایرانی توسط بسیاری از صرافی ‌های بین‌المللی از جمله پلتفرم لوکال بیتکوینز در خردادماه سال جاری که موجب شد بخش عظیمی از کاربران ایرانی دیگر از این پلتفرم استفاده نکنند سبب میشود داده‌های آماری این وبسایت در مورد خرید و فروش بیت کوین در ایران، آنچنان هم قابل اعتماد نباشد.)

همچنین قطع دسترسی اینترنت در پی نا آرامی‌های اخیر نیز بدون شک بر عدم امکان خرید و فروش و تبادل بیت کوین تاثیر گذاشته است. بنابراین به‌نظر میرسد که در پی وقایع اخیر افزایش تقاضا یا علاقه بومی به بیت کوین در ایران مشاهده نشده است.

اما تصویر جهانی داستانی متفاوت را روایت میکند، بااین که این رمزارز از ابتدای سال ۸.۵٪ صعود کرده است، در هنگام تنش‌ها و شدت درگیری‌ها و فراگیری اخبار فوری، قیمت این رمزارز به بالاترین میزان خود در ۷ هفته پیش از آن رسید.

چرا ایرانی‌ها به بیت کوین علاقه چندانی نشان نمی‌دهند؟ نظرات خود را در پایین این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: bitcoinist

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  10  =