راه طولانی بانکداری دیجیتال/ بررسی عملکرد ۵ بانک بزرگ تجاری کشور/ اسب سرکش نوآوری

شماره 44 ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد؛

چهل و چهارمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده با موضوعات مختلف ازجمله بررسی بانک‌های بزرگ تجاری کشور، بودجه 99، چالش‌های بانکداری باز و جای خالی کیف پول در قالب 6 پرونده و 96 صفحه و با قیمت 45 هزار تومان به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، تیتر اصلی روی جلد این شماره با عنوان «راه طولانی» در مسیر بانکداری دیجیتال است که به گفتگو با مدیرعامل بانک ملت درباره مهم‌ترین روند آینده نظام بانکی و اقتصادی یعنی بانکداری و تحول دیجیتال پرداخته است.

همچنین ارزیابی و مقایسه عملکرد 5 بانک بزرگ تجاری (5BIG یا 5 بزرگ) یکی از گزارش‌های خوب این شماره است. ارزیابی لایحه بودجه‌بندی 99 از حیث درآمد و هزینه و آثار اقتصادی آن در سال پیش رو از دیگر گزارش‌های خواندنی این شماره است.

«بازگشت خرد اجتماعی» عنوان سرمقاله این شماره است که به تحلیل شرایط خرد در وضعیت حال جامعه و اقتصاد و اجتماع و سیاست پرداخته است.

در بخش پرونده آینده رمز پویا و بررسی کیف پول الکترونیک در کشور، مشکلات مربوط به سبک تراکنش‌های کنونی ازجمله پرونده‌های خواندنی این شماره است.

همچنین 5 گفتگو با صاحب‌نظران خارجی در پرونده چالش‌های بانکداری باز در کنار یک میزگرد با حضور فعالان این حوزه از پرونده‌های کاربردی و خواندنی در این شماره است.

در این شماره گفتگو و میز سخن‌های انجام‌شده با محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت ، احمد شفیعی هنجنی، اولین مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ، پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاددانان، سید آرش شهرآیینی، عضو هیئت‌مدیره صندوق ضمانت صادرات ، محمدصادقی، معاون فناوری بانک اقتصاد نوین، شهریار خلیلی، مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت و نیما امیرشکاری ، فرهاد فائز، معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک ، سید علی هاشمی اقدم، مدیرعامل شرکت فرادیس گستر، سید کاظم دهقان، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش، صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم، حسین سلیمانی منفرد، معاون کل نرم‌افزار اداره کل زیرساخت بانک ملت ، سعید احمدی پویا، معاون کسب‌وکار دیجی پی، صاحب‌نظر حوزه کسب‌وکار بانکی و درنهایت، آقای ساسان شیردل، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن انجام‌شده است.

چهل و چهارمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده در کیوسک‌های معتبر روزنامه‌فروشی در دسترس علاقه‌مندان است.

در ادامه خلاصه‌ای از هر پرونده را می‌خوانید.

این پنج بانک

پرونده اول از این شماره سر میز سخنی با آقای محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت گشوده شده و موضوع تحول دیجیتالی بانک‌ها و تمایل به سود ده شدن در بسیاری از بانک‌های کشور، علی رقم تحریم‌های خارجی موردبررسی قرار گرفت. سپس در گزارش مفصلی به ارزیابی وضعیت ترازنامه پنج بانک تجاری بزرگ تجارت، صادرات، سپه، ملت و ملی پرداخته شد. نتایج آمارهای ترازنامه‌ای نشان‌دهنده موفقیت بهتر بانک‌های خصوصی، به‌ویژه بانک ملت در مدیریت ریسک و بهبود عملکرد است.

باگ‌های بودجه

پرونده دوم با تمرکز بر وضعیت لایحه بودجه در 5 سال گذشته، با تمرکز بر بودجه 18 وزارتخانه گشوده شد. این گزارش نشان می‌دهد که باگذشت 40 سال از انقلاب، هنوز هم دولت‌ها نظامی ساختارمند جهت ارائه بودجه نداشته و هر کدام به سلیقه خود و تنها تحت یک چهارچوب جزئی به ارائه لایحه بودجه پرداخته اند. در این بین، بودجه سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سازمان امور دانشجویان کاهش 50 درصدی بودجه 99 را نسبت به بودجه 95 شاهد بوده اند.

در گزارش بعدی به بررسی ساختار درآمدی دولت و تکیه دولت بر درآمدهای مالیاتی پرداخته شد که نشان دهنده افزایش درآمدهای مالیاتی (البته مالیات غیر مستقیم که فشار را بر اقشار ضعیف جامعه افزایش می دهد) دولت است. در گزارش نهایی این پرونده نیز درآمدهای مالیاتی مورد تفکیک قرار گرفته که نشان دهنده سهم 58 درصدی مالیات بر مصرف و مالیات بیمه اجتماعی در درآمدهای دولت است.

بانک‌های دو دِل

پرونده سوم از این شماره در میزگردی با حضور سید کاظم دهقان، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش، صادق فرامرزی، مدیرعامل فرابوم، حسین سلیمانی منفرد، معاون کل نرم افزار اداره کل زیرساخت بانک ملت ، سعید احمدی پویا، معاون کسب و کار دیجی پی گشوده شد که چالش های بزرگ سیستم پرداخت منسوخ شده صنعت بانک و پرداخت کشور و عدم توجه به توسعه بانکداری باز و کیف پول الکترونیک را به بحث کشیده است.

سپس در گزارشی به ارائه نمونه هایی از مزایای بانکداری باز برای ذینفعان سیستم بانک و پرداخت و نمونه هایی از این ذینفعان پرداخت شد. سپس مصاحبه های کوتاهی در مورد بانکداری باز با تام گرین وود مدیرعامل شرکت VOLT Open Banking، اسکات فارل مشاور ارشد صنعت بانکداری استرالیا، Imran Gulamhuseinwala متولی نهاد اجرایی بانکداری باز انگلستان، جیم ودزوورث مسئول کسب و کار بانکداری باز مسترکارت، لانا عبدالیوف مسئول برنامه بانکداری باز در بانک لویدز ارائه شده است که نمونه هایی از موفقیت قابل توجه این سازمانها را در پیاده سازی بانکداری باز نشان می دهد. در نهایت این پرونده نیز در گزارشی تحلیلی در زمینه داده های باز بسته شد.

اسب سرکش نوآوری

پرونده چهارم از این شماره با تمرکز بر نوآوری بانک و پرداخت و کیف پول الکترونیک در میز سخنی با حضور فرهاد فائز، معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک گشوده شد. در این میز سخن اقدامات انجام شده در زمینه توسعه پلتفرمهای بانکداری باز کشور مورد بررسی قرار گرفته و سپس در میز سخنی با حضور سید علی هاشمی اقدم، مدیرعامل شرکت فرادیس گستر عملکرد آکادمی ifinc در کشور مورد گفتگو قرار گرفته است. سپس گزارشی از برگزاری همایش آی فینک در کشور و نوآوری های ارائه شده در این همایش ارائه شد.
در نهایت، در گزارشی از این پرونده میزان فعالیت شرکت BBVA در زمینه بانکداری باز و داده های باز ارائه شد.

از حرف تا عمل

در پرونده پنجم از این شماره عملکرد صندوق ضمانت صادرات و سیستم های ضمانتی صادرات در جهان مورد بررسی قرار گرفت. این پرونده ابتدا در میز سخنی با حضور احمد شفیعی هنجنی، اولین مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات پس از انقلاب، پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاد دانان و سید آرش شهرآیینی، عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات حول محور عملکرد صندوق و چالش های پیش روی آن در دوران تحریم گشوده شد. سپس در گزارشی به بررسی تاریخچه صندوق ضمانت صادرات و اهداف و فعالیت های گذشته و کنونی صندوق پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی حول محور تجربه سیستم های ضمانت صادرات در جهان بسته شد.

غیبت کیف ها

پرونده ششم و آخرین پرونده از این شماره با تمرکز بر نقش کیف پول الکترونیک در پرداخت کشور در میز گردی با حضور محمد صادقی، معاون فناوری بانک اقتصاد نوین، شهریار خلیلی، مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت و نیما امیرشکاری ، صاحب نظر حوزة کسب و کار بانکی گشوده شد. در این میزگرد بایدها و نبایدهای سیستم پرداخت کشور و چالش های استفاده مستقیم از حساب در پرداخت به جای کیف پول مورد بررسی قرار گرفت.

سپس در گفتگویی با ساسان شیردل، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن به بررسی فعالیت های بانک مسکن در زمینه پرداخت الکترونیک و بایدها و نبایدهای استفاده از رمز پویا پرداخته شد. سپس در گزارشی به ارزیابی وضعیت کیف های پول دیجیتالی در جهان و روند توسعه آن ها پرداخته شد. در نهایت نیز پیشرفت کیف پای پول الکترونیک در کشور در زمینه پرداخت از نظر آماری مورد ارزیابی و جمع بندی قرار گرفت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  73  =  81