مقایسه منابع درآمدی شرکت های پرداخت الکترونیک طی دو سال گذشته

همه کسب و کار در مدت عمر خود همواره دچار تغییر و تحولات فراوان می شوند. پیشرفت تکنولوژی، نیاز های مشتریان، نوآوری و … از عواملی هستند که موجب می شوند صنایع هر روز با تغییر و تحولات همراه شوند. در این میان شرکت هایی که نتوانند با این تغییرات همراه شده و خود را با آن به روز نمایند محکوم به عقب ماندن از سایر شرکت های هم گروه و گاه خروج از دامنه رقابت هستند.گزارش بر آن است که منابع درآمدی هر یک از شرکت های پرداخت را بررسی نموده و تحولات این منابع درآمدی را در سال های اخیر مورد تحلیل قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، صنعت پرداخت نیز علیرغم آن که در ایران سال های آغازین فعالیت خود را سپری می کند در حال مواجه شدن با چنین تغییراتی است. بخش عمده این تغییرات عموما تکنولوژیکی بوده و به پیدایش اپل یکشین های پرداخت باز می گردد. هر چند در این میان از افزایش استفاده مردم از مواردی همچون شارژهای تلفن همراه نمی توان صرفنظر کرد.

گزارش بر آن است که منابع درآمدی هر یک از شرکت های پرداخت را بررسی نموده و تحولات این منابع درآمدی را در سال های اخیر مورد تحلیل قرار دهد. با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات مالی تمام شرکت های این صنعت، تنها به انعکاس اطلاعات شرکت هایی که صورت های مالی آنها در سامانه کدال بورس انتشار یافته، بسنده شده است. همچنین در این گزارش تقسیم بندی درآمدهای عملیاتی شرکت ها به صورت شش ماه مورد بررسی قرار گرفته است. به دلیل آن که طبقه بندی درآمد شرکت ها با یکدیگر متفاوت بوده از مقایسه آن ها در یک نمودار واحد اجتناب شده است.


 
به پرداخت ملت: منابع درآمدی به پرداخت ملت در حدود سه سال گذشته با تغییرات زیادی همراه نشده است. بر اساس آمار مشنتر شده از عملکرد این شرکت در سال 98، حدود درآمدهای ناشی از فروش شارژ با حدود 58 درصد مهم ترین منبع درآمدی به پرداخت ملت است. درآمد ناشی از تراکنش های شاپرک ی نیز با تامین حدود یک سوم از درآمد های این شرکت دومین منبع درآمدی آن به شمار می رود. در صورت های مالی این شرکت همچنین حدود 7 درصدی از دارایی ها از سر فصلی با عنوان «قراردادهای منعقده با بانک ملت » به چشم می خورد. بررسی های جزئی تر نشان می دهد این مبع درآمدی به قرارداد سه ساله اتصال و حفظ حساب تسویه مشتریان دارای پایا نه فروش بانک ملت باز می گردد. سهم این منبع درآمدی در جمع درامدهای عملیاتی به پرداخت ملت روند کاهشی داشته به گونه ای که از 11 درصدی در نیمه نخست سال 96 به 7 درصد در شش ماهه ابتدایی سال جاری کاهش یافته است.


 
پرداخت الکترونیک سامان کیش: سال مالی این شرکت در آذر ماه پایا ن می باید. بدین جهت صورت های مالی شرکت در دوره های منتهی به خرداد ماه و آذر ماه بررسی شده است. بررسی ها نشان می دهد منابع درآمدی شرکت پرداخت الکترونیک سامان نسبت به سایر شرکت های گروه از توازن بیشتری برخوردار است. هر چند بررسی ها حاکی از آن است که در دو سال و نیم اخیر سهم درآمدهای حاصل از درگاه موبایل از کل درآمد ها در حال کاهش بوده و در نقطه مقابل درآمد حاصل از دستگاه های کارتخوان (قراردادهاي اجاره دستگاه هاي كارتخوان پذيرندگان بانكها و در آمدهاي شاپركي حاصل از دستگاههاي مزبور) و درآمدهای حاصل از سایر عملیات pos (كارمزد شاپركي عمليات و فروش شارژ بر روي دستگاههاي كارتخوان) با شیب ملایمی در حال افزایش بوده است.


 
کارت اعتباری ایران کیش : این شرکت نیز بخش عمده درآمدهای خود را تحت عنوان «درآمد نصب و پشتیبانی دستگاه های پایا نه فروش و کارمزد تراکنش» گزارش کرده و از انتشار اطلاعات به صورت جزئی تر خودداری کرده است. هر چند تجمیعی بودن اطلاعات امکان هر گونه قضاوت در خصوص منابع درآمدی را غیر ممکن کرده است اما جداسازی درآمدهای مربوط به کارمزد فروش پین و شارژ نشان می دهد مدیران در تلاش اند سهم درامدهای شرکت از این حوزه افزایش دهند.


 
آسان پرداخت پرشین: بر خلاف دیگر شرکت های پرداخت مورد بررسی، بخش عمده ای از درآمدهای شرکت آسان پرداخت پرشین به فروش پین و اعتبار مربوط می شود. بررسی ها نشان می دهد در دو سال و نیم اخیر سهم این منبع درآمدی از کل درآمدهای عملیاتی آپ حدود 90 درصد بوده است. در طی این دوره سایر درآمدهای شرکت به درآمد کارمزدی شاپرک و درآمد حاصل پشتیبانی باز می گردد. هر چند در با گذشت زمان از سهم درآمد حاصل از پشتیبانی ها کاشه و به درآمد کارمزدی شاپرک افزوده شده است.


 
تجارت الکترونیک پارسیان: عدم انتشار پیوست صورتهای مالی این شرکت در دوره شش ماهه نخست سال 98 باعث شده تا اطلاعات تفکیکی از درامدهای این شرکت در دست نباشد. با این وجود بررسی صورت های مالی دو سال گذشته نشان می دهد در این شرکت نیز بخش عمده درامدها از محل فروش شارژ تلفن همراه به دست می آید هر چند آمار ها نشان میدهد سهم این منبع درامدی در سال های اخیر با همواره کاهشی بوده است. بر این اساس در سال 97 حدود 47 درصد از درامدهای شرکت از آن درآمدهای فروش شارژ تلفن همراه بوده این در حالی است که این رقم در شهوریور ماه 96 حدود 57 درصد بوده است. در نقطه مقابل در بازه زمانی مورد بررسی سهم درامدهای اجاره  کارتخوان و کارمزد های حاصل شده از شتاب و شاپرک افزایشی بوده است.


 
فن آوا کارت: در فن آوا کارت نیز که در استانه ورود به فرابروس قرار دارد درآمدهای عملیاتی از توازن نسبی برخوردار هستند. بر اساس عملکرد شش ماهه، درامد حاصل از تراکنش های پایا نه های فروش با حدود 43 درصد بیشترین سهم از درآمدهای شرکت را در نیمه نخست سال به خود اختصاص داده است. با این وجود گزارشات سه سال اخیر نشان می دهد در گذشته درامد عمده شرکت از نصب، پشتیبانی و نگهداری پایا نه های فروش حاصل می شده است. منبع درامدی که به مرور زمان کاهش یافه و جای خود را به سایر منابع درامدی از جمله درآمد فروش پاینه های فروش و پروژه های ارزش افزوده داده است.


 
از مرور تجزیه و تحلیل درآمد هریک از شرکت ها در بند های قبل، چنین بر می آید که هر چند آیتم های درآمدی شرکت های پرداخت با یکدیگر مشابه است اما مشابهت چندانی به لحاظ سهم هر یک از آنها در میان شرکت ها وجود ندارد. با این وجود، شرکت های در که منابع درآمد آنها متنوع بوده و به یک منبع درآمدی خاص اتکای زیادی نداشته اند کمتر دچار نوسانات درآمدی شده اند. نکته دیگر در خصوص منابع درآمد یشرکت های پرداخت آن که بسیاری از شرکت ها با کم کردن اتکای خود از درآمدهای کارت محور به سمت درآمدهای نرم افزاری و اپلیکیشن محور رو آورده اند موضوعی که بی شک سایر شرکت های پرداخت نیز می بایست دیر یا زود می بایست به سمت آن حرکت کنند. در غیر این صورت محکوم به خروج از صنعت هستند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3