جزئیات تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان رسمی از سوی بانک مرکزی

غضنفری تشریح کرد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس اعلام بانک مرکزی ارز مورد نیاز بخش رسمی تولید و تجارت با نرخ مرجع تامین خواهد شد. این بانک آمادگی کامل دارد تا همه ارز مورد نیاز برای کل واردات رسمی کشور را تامین کند.غضنفری با بیان اینکه نباید هیچ کدام از واردکنندگان حوزه تولید و تجارت نگران دریافت ارز برای واردات بعدی خود باشند، اظهار داشت: آنها باید کالای خود را مطابق معمول در مسیرهای توزیع عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس مهدی غضنفری با بیان اینکه این روزها موضوع نرخ ارز در مجامع مختلف به بحث گذاشته شده و قیمت های متفاوتی نیز برای آن مطرح می شود، تاکید کرد: بانک مرکزی برنامه های مناسبی برای تامین ارز مورد نیاز همه واردکنندگان دارد و آنها می توانند واردات رسمی مواد اولیه، کالاهای اساسی یا واسطه خود را بدون هیچ دغدغه ای انجام دهند.

وی تصریح کرد براساس قول رییس بانک مرکزی و طرح این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مقرر شد این بانک ارز مورد نیاز برای همه واردات از مسیرهای قانونی و براساس ثبت سفارش کالا را با قمیت مرجع (نرخ رسمی) تامین کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به بیانی دیگر بانک مرکزی آمادگی کامل دارد تا همه ارز مورد نیاز برای کل واردات رسمی کشور را تامین کند.
غضنفری با بیان اینکه نباید هیچ کدام از واردکنندگان حوزه تولید و تجارت نگران دریافت ارز برای واردات بعدی خود باشند، اظهار داشت: آنها باید کالای خود را مطابق معمول در مسیرهای توزیع عرضه کنند.

 ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و واردکنندگان رسمی تامین است
وی گفت: اعلام بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز مورد نیاز تولیدکننده و واردکننده رسمی موجب می شود تا آنها با آرامش هر نوع ذخیره سازی را برای مواد اولیه تولید خود انجام دهند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مورد کالاهای وارداتی دسته بندی خاصی صورت نگرفته و نرخ ارز متفاوتی نیز برای آنها در نظر گرفته نشده، بنابراین طبیعی است، این سیستم همان سیستم مورد انتظار تولیدکنندگان و تجار باشد که بانک مرکزی یک سیستم تک نرخی را اعمال کند.

غضنفری توضیح داد بانک مرکزی اعلام کرده است برای همه نوع کالایی که واردات آنها لازم است، ارز به قیمت واحد در اختیار متقاضی می گذارد و نیازی به مدیریت چندنرخی در بازار ارز نیست.
 

 فرآیند ثبت سفارش تغییر نکرده است

وی درباره فرآیند واردات رسمی نیز این نکته را یادآور شد که در این روند باید همه مسیرهای قانونی طی شود، ابتدا از ثبت سفارش آغاز شده، سپس از طریق بانک مرکزی و بانک های عامل تخصیص صورت می گیرد و در نهایت هم کالایی که از این منبع ارزی استفاده می کند در گمرکات باید عینا ترخیص شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فرآیند ثبت سفارش هیچ تغییری نکرده است و تمام موازین در مورد ممنوعیت و یا محدودیت برخی کالاها و یا اقلام کشاورزی همچنان رعایت می شود.

غضنفری افزود: انتظار ما این است که براساس اعلام بانک مرکزی، واردکنندگان همچون گذشته از این نوع ارز (مرجع) استفاده کنند و برخی تغییرات نرخ ارز در قیمت کالاها در بازار تاثیری نداشته باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که واردکنندگان رسمی کشور کالا را با ارز بانک مرکزی و قیمت مرجع وارد می کنند، انتظار این است که هم کالا را در معرض فروش قرار دهند و هم اینکه قیمت متناسب با ارز استفاده شده باشد و از سویی کالا نیز به موقع در بازار عرضه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواسته شده بازار را به دقت مورد کنترل قرار دهد، اگر بنکداری از عرضه کالا خودداری کرد یا کالای خود را با قیمت ارز آزاد محاسبه کرد از آنها درخواست مدرک کند تا نوع ارز مورد استفاده آنها مشخص شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  +    =  35