آینده پرداخت در دستان فین تک های موبایلی

2020 برای موبایل

مردم دوست دارند تا رسانه‌های اجتماعی خود را در موبایل خود دنبال کنند؛ بنابراین میزان استفاده فروشندگان از شبکه‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت به طوری که دیگر نیازی نیست خریداران به فروشگاه‌های اینترنتی هدایت شوند و امکان خرید در همان صفحه فراهم می‌شود/آمار نشان می‌دهد پرداخت از طریق تجارت اجتماعی زیست‌پذیری بالایی دارد؛ در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از خریداران آنلاین، خرید خود را از طریق شبکه اجتماعی انجام می‌دهند و در حدود ۶۰ درصد از کاربران اینستاگرام معتقدند؛ محصولات جدیدی را از طریق این شبکه پیدا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، روش های مختلف پرداخت موبایلی به سرعت در حال تغییر در نحوه خرید مشتریان و پذیرش پرداخت از طرف بازرگانان هستند. همچنانکه جامعه از پرداخت نقدی به سمت روش های دیجیتال پرداخت تکامل پیدا می یابد، بازرگانان باهوش نیز با توجه به علاقه مشتریان خود به تلفن های هوشمند راه های جدیدی پیدا می کنند.

روند گرایش به پرداخت‌های موبایلی این صنعت را بیش از پیش متحول کرد، به طوری که اکنون می توان در هر زمان و مکانی تراکنش ها را با امنیت بیشتری انجام داد و این روند با توجه به سهولت در استفاده، افزایش امنیت تراکنش ها، اتوماسیون و مراحل ساده پرداخت بیش از پیش اوج گرفته است.

روش های مختلف پرداخت موبایلی به سرعت در حال تغییر در نحوه خرید مشتریان و پذیرش پرداخت از طرف بازرگانان هستند. همچنانکه جامعه از پرداخت نقدی به سمت روش های دیجیتال پرداخت تکامل پیدا می یابد، بازرگانان باهوش نیز با توجه به علاقه مشتریان خود به تلفن های هوشمند راه های جدیدی پیدا می کنند. این روند حدودا از اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع شد که شرکت «فیلیپ اند سونی» فناوری ارتباطات میدان نزدیک (Near Field Communication: NFC ) را معرفی کردند. این فناوری برای دو دستگاه در مجاورت یکدیگر کاربرد داشت.

در حقیقت، ان اف سی اساس پرداخت‌های موبایلی اپل پی، اندروید پی، و سامسونگ پی بود، که در این میان، سامسونگ پی هم چنان از نوار مغناطیسی ام اس تی استفاده می کند. به هر حال، ارتباط از طریق این فناوری محدود به سیگنال های رادیویی و میدان مغناطیسی بود. فناوری ان اف سی با وجود راحتی و امنیت بیشتر نسبت به کارت‌های فیزیکی، برای شرکت‌ها مقرون به صرفه نبود. علاوه بر این، تراکنش های ان اف سی در مقابل ریسک هک شدن موبایل امنیت لازم را نداشتند و هر گونه دسترسی به اطلاعات کاربران بدون احراز هویت امکانپذیر بود. بنابراین، فناوری ان اف سی نه تنها از دید شرکت های فناوری بلکه از دید کاربران نیز گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسید.

در همین راستا، روند گرایش به پرداخت‌های موبایلی این صنعت را بیش از پیش متحول کرد، به طوری که اکنون می توان در هر زمان و مکانی تراکنش ها را با امنیت بیشتری انجام داد و این روند با توجه به سهولت در استفاده، افزایش امنیت تراکنش ها، اتوماسیون و مراحل ساده پرداخت بیش از پیش اوج گرفته است.

در ادامه پنج روند قابل پیش‌بینی در پرداخت‌های موبایلی برای سال‌های آینده ذکر شده است.

1)    افزایش پرداخت‌های موبایلی در فروشگاه‌ها

ابتدا غول‌های فناوری از جمله اپل ، سامسونگ و گوگل، کیف پول‌های موبایلی یا کیف پول‌های دیجیتالی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دادند که هر چه بیشتر با استقبال روبه‌رو شدند و افراد می‌توانستند به راحتی پرداخت خرید‌های حضوری یا آنلاین خود را انجام دهند. ویژگی‌های برتر این روند راحتی، امنیت و تأیید هویت بود، به طوری که دیگر نیازی نبود تا کاربران اطلاعات کارت اعتباری خود را در وب‌سایت‌ها وارد کنند یا کارت‌های اعتباری فیزیکی خود را به صندوق‌داران در فروشگاه‌های مختلف تحویل دهند.

گرایش به پرداخت‌های موبایلی ابتدا در سال ۲۰۱۶ به ۷۵ میلیارد دلار رسید و اکنون پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰  این رقم به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد و در طول پنج سال آینده نیز بیش از ۸۰ درصد پرداخت‌ها از این طریق انجام شوند؛ مثلاً طبق گزارش شرکت ویزاکارت، ۲۹ درصد از آمریکایی‌ها در طول هفته هیچ‌گونه خرید نقدی ندارند و درصد افرادی که خرید نقدی را ترجیح می‌دهند از ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۵ اکنون به ۱۸ درصد رسیده است.

 روش‌های پرداخت بیسیم با استفاده از فناوری‌های نو ابتدا در اروپا و سپس در آمریکای شمالی روند رو به رشدی به خود گرفته است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که روش‌های پرداخت بی‌سیم ـ از جمله با استفاده از کارت‌های اعتباری و نقدی و همچنین ابزار پرداخت پوشیدنی ـ در طول چند سال آینده تا ۷۴ درصد رشد داشته باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود که ۶۰ درصد از کل بازرگانان در این فضا حضور داشته باشند.

2)    افزایش تقاضا برای نقطه فروش تلفن همراه

فناوری نقطه فروش تلفن همراه (mPOS) بازرگانان را از سیستم سنتی پرداخت در داخل فروشگاه و تجارت خشت و ملات رها می‌کند؛ بنابراین آنها می‌توانند هر جایی که مشتری باشد، حضور داشته باشند و پرداخت‌ها را از طریق کارت‌های اعتباری یا تلفن‌های هوشمند بپذیرند. این روند تاکنون در نمایشگاه‌های تجاری و کنسرت‌ها به خوبی قابل استفاده بود.

علاوه بر این وبسایت خبری بیزینس اینسایدر پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۱، حدود ۲۷.۷ میلیون دستگاه نقطة فروش تلفن همراه ایجاد شود که نسبت به ۳.۲ میلیون در سال ۲۰۱۴ افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

3)    احراز هویت بیومتریک در حال اوج‌گیری

احراز هویت بیومتریک از اثر انگشت تا چهره و اسکن عنبیه به عنوان روشی برای تأیید هویت پرداخت‌ها روند رو به رشدی دارد. این سیستم با توجه به افزایش تقلب و سرقت هویت، روشی مطمئن را در اختیار بازرگانان قرار می‌دهد تا از هویت افرادی که با آنها سر و کار دارند، اطمینان حاصل کنند.

داده‌های این صنعت حاکی از آن است که ما تا سال ۲۰۲۱ سالانه شاهد بیش از ۱۸ میلیارد تراکنش بیومتریک خواهیم بود. الن ریچی، مدیر بخش ریسک شرکت ویزا کارت، پیش‌بینی می‌کند گرایش روزافزون به تأیید هویت بیومتریک می‌تواند استفاده از روش رمز عبور را در مدت حداقل پنج سال از میان بردارد.

4)    هوش مصنوعی باهوش‌تر

دستیاران هوش مصنوعی مانند الکسای آمازون در حال حاضر از دستورات صوتی برای سفارش و پرداخت استفاده می‌کنند. تکیه بر این روش‌های کمکی روندی است که خواه ناخواه رو به گسترش است و بازرگانان را مجبور می‌کند تا خرید از طریق روش‌های مربوط به هوش مصنوعی را تقویت کنند؛ همچنین، این فناوری نقش به سزایی در شناسایی کلاهبرداری‌ها بازی و دیوار محکمی در برابر حملات سایبری ایجاد می‌کند.

5)    سرعت بالای تجارت اجتماعی

مردم دوست دارند تا رسانه‌های اجتماعی خود را در موبایل خود دنبال کنند؛ بنابراین میزان استفادة فروشندگان از شبکه‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت به طوری که دیگر نیازی نیست خریداران به فروشگاه‌های اینترنتی هدایت شوند و امکان خرید در همان صفحه فراهم می‌شود. هر قدر مشتریان نیاز کمتری به پر کردن فرم داشته باشند، شانس نگه داشتن آنها تا پایا ن خرید نیز بیشتر است.

به این ترتیب، روند پرداخت، به ویژه با استفاده از چت‌بات‌ها و امکان تکمیل خودکار، سریع‌تر و ساده‌تر می‌شود.

به هر حال، آمار نشان می‌دهد پرداخت از طریق تجارت اجتماعی زیست‌پذیری بالایی دارد؛ در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از خریداران آنلاین، خرید خود را از طریق شبکة اجتماعی انجام می‌دهند و در حدود ۶۰ درصد از کاربران اینستاگرام معتقدند؛ محصولات جدیدی را از طریق این شبکه پیدا می‌کنند.

آینده در دستان فین‌تک‌های موبایلی

در این میان، فین‌تک‌های موبایلی به مشتریان این امکان را می‌دهند تا از فناوری‌ها و نرم‌افزار‌های جدید برای تراکنش‌های مالی خود استفاده کنند؛ بنابراین فین‌تکِ موبایلی ویژگی کلیدی در روند بانکداری موبایلی است که با فرایند رو به رشد توسعه محبوبیت خود را گسترش می‌دهد.

استفاده از فناوری در بانکداری موبایل به مشتریان اجازه می‌دهد، تراکنش‌های خود را در حین انجام کارهای روزانه تکمیل کنند. علاوه بر این امکان توقف در فرایند تراکنش نیز ایجاد می‌شود تا کلاهبرداری‌های احتمالی سریعاً متوقف و تراکنش‌های اشتباه تصحیح شوند. در آخر، تراکنش‌ها به راحتی در اپلیکیشن ‌های موبایلی قابل رؤیت هستند؛ زیرا مشتریان در زمان واقعی به حساب بانکی و تراکنش‌های اخیر خود دسترسی پیدا می‌کنند.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1