درخواست تاسیس مرکز طراحی و توسعه فناوری‌ بلاکچین و رمز ارز در دولت

مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به منظور بهره‌برداری از فناوری‌های نوین پرداخت بین‌المللی و نورآوری مالی با تأکید بر ارائه راهکارهایی مستقل از ارزهای جهانی مانند دلار و یورو پیشنهاد تأسیس یک مرکز طراحی و توسعه را به دولت ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، یکی از جدیدترین تکنولوژی­ هایی که در سالیان اخیر برای تسهیل مبادلات تجاری در دنیا بکارگرفته می­ شود و به واسطه سرعت و کارایی بالا، هزینه پایین و امنیت قابل توجه مبادلات ارزی فراگیر شده، فناوری بلاکچین و استفاده از رمز ارز ها در بستر آن است. فناوری زنجیره بلوک ، بخشی از فناوری­ های دفاتر کل توزیع شده، است که در آن سوابق تراکنش ­ها در زنجیره­‌های متصل به یکدیگر ذخیره می­‌شود.

این فناوری، امکان معامله بین دو نفر را در سطح جهانی در کسری از ثانیه با کمترین هزینه­ کارمزد تراکنش، ممکن ساخته و نقش طرف سوم و هزینه‌­های مترتب بر حضور آن را از بین می­‌برد. فناوری یاد شده، کاربردهای گوناگونی در حوزه کسب وکار، بیمه، حمل و نقل، مالیات و … دارد. یکی از محصولات این فناوری، رمز ارز است به گونه‌­ای که معاملات بین افراد در فضای فناوری دفاتر توزیع شده، به وسیله ارزهای دیجیتال و از طریق فرآیندی به نام استخراج رمز ارز صورت می‌گیرد.

هم اکنون در کشور، رویکرد اصلی تأمین و انتقال ارز، از مسیر نظام بانکی بین‌المللی انجام می‌شود. به دلیل وجود سامانه‌هایی مانند سوئیفت، اطلاع از مبدا و مقصد ارز به سادگی امکان‌پذیر بوده و اعمال تحریم و فشار بر ذخایر بانکی ایران و بانک های طرف تعامل با ایران بسیار ساده است.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور، کلیه کارها و امورات بانکی می بایست به صورت نیابتی و از طریق شبکه تراستی‌ها انجام پذیرد. رویکرد استفاده از ظرفیت تراستی ها دارای یک ملاحظه بسیار مهم با عنوان سازو کار اعتماد است. در رویکرد سنتی معمولا با تضامین ملکی و بانکی یا اعتماد به اشخاص، این موضوع مدیریت می‌شود که مخاطرات و مشکلات زیادی را در پی داشته و خواهد داشت.

از این رو با فرصت‌های ایجاد شده در خصوص فناوری بلاکچین و ابزارهای نوین تسویه در دنیا پیشنهاد می‌شود تا ساختاری به منظور پیگیری و استفاده از این فرصت‌ها ایجاد گردد. این ساختار می‌تواند با هماهنگی و جهت دادن به تلاش‌ها در کشور، میزان قابل قبولی از اثرگذاری را بر توسعه و تنوع ‌بخشی به ابزارهای تسویه و تضمین در تبادلات بانکی ایجاد نماید.

بنابراین مرکز همکاری های تحول و پیشرفت به منظور تسهیل و گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورها پیشنهاد تأسیس مرکز طراحی و توسعه فناوری های نوین مالی بین‌المللی را با هدف ایجاد بستر قانونی، سازوکار و رویه های اجرایی لازم و کارآمد به هیئت دولت ارائه کرده است.

گفتنی است،‌ این پیشنهاد هم اکنون در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =