نحوه دانلود و فعال سازی برنامه رمز یکبار مصرف بانک آینده «ریما»

امروزه بواسطه گسترش شیوه‌­های پرداخت و رشد روش‌های سوء استفاده، بالا بردن امنیت تراکنش‌های بانکی به یکی از چالش‌های اصلی بانک‌ها تبدیل شده است. در این میان، با توجه به بالا بودن نرخ استفاده از کارت، بصورت حضوری یا غیر حضوری همچون درگاه‌های پرداخت اینترنتی، بالا بردن امنیت این نوع تراکنش‌ها از اولویت بسزائی برخوردار شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، طرح استفاده از رمزهای یکبار مصرف به عنوان یکی از ابزارهای مفید می‌تواند مورد توجه باشد و با توجه به عدم رغبت مشتریان برای استفاده از دستگاه مجزا جهت تولید رمز یکبار مصرف، استفاده از برنامه‌های کاربردی بر روی گوشی‌های تلفن هوشمند، یک گزینه مناسب و منطقی به نظر می‌رسد.

در این راستا بانک آینده به منظور حفظ امنیت کارت‌های مشتریان و جلوگیری از سوء استفاده از کارت‌های مشتریان محترم، نسبت به طراحی و راه‌­اندازی سامانه رمز یکبار مصرف اقدام نموده است که در ادامه به توضیحات بیشتر آن می­‌پردازیم.

لازم به توضیح می‌باشد که در برنامه رمز یکبار مصرف، کاربر بجای استفاده از رمز اول/دوم خود، از رمز اول/دوم یک‌بار مصرف که توسط برنامه در گوشی هوشمند کاربر تولید می‌گردد؛ استفاده نماید. این رمز، برای مدت کوتاهی (معمولا ۶۰ثانیه) معتبر است و بعد از آن، فاقد اعتبار می‌باشد؛ لذا، افشا شدن این رمز، خطری نخواهد داشت.

چالش­‌های موجود مربوط به رمز کارت‌های بانک:

    عدم رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان در زمان استفاده از کارت بر روی دستگاه خودپرداز
    اخذ رمز کارت مشتریان از سوی فروشندگان و وارد نمودن رمز توسط صاحب کسب و کار بر روی دستگاه پایا نه فروشگاهی
    وجود خودپرداز های خودپرداز ی مشکوک و نصب شده در نقاط نا امن
    وجود پایا نه های فروش (POS) مورد استفاده در فروشگاه‌های کم اعتبار
    وجود پایا نه‌های فروش موبایلی مورد استفاده در کسب و کار های فاقد مکان مشخص (دست فروش‌های بین راهی و..)
    وجود سایت‌های ناشناس در خریدهای اینترنتی

 

نحوه فعال‌سازی برنامه رمز یکبار مصرف بر روی گوشی تلفن همراه دارای سیستم عامل اندروید:

رویه کلی کار (بدون اشاره به جزئیات) به شرح زیر خواهد بود:

۱- مراجعه مشتری به سایت بانک و دریافت برنامه رمز یکبار مصرف از روی سایت بانک آینده.

۲- نصب برنامه و ورود اطلاعات مورد نیاز توسط کاربر (شماره تلفن همراه می‌­بایست دقیقاً همان شماره تلفن همراهی باشد که کاربر به بانک اعلام نموده است.)

۳- پس از نصب برنامه رمز یکبار مصرف، فرآیند دریافت کلید رمزنگاری، کنترل صحت و تطابق شماره تلفن همراه وارد شده توسط کاربر با شماره تلفن موجود در پروفایل مشتری در بانک، از طریق ارتباط اینترنتی صورت خواهد پذیرفت.

۴- در صورت انطباق شماره تلفن همراه: ارسال کد فعال‌سازی از طریق پیامک

درصورت عدم انطباق: راهنمایی مشتری برای مراجعه به شعبه و درج یا اصلاح شماره موبایل در سیستم بانک.

۵- فعال‌سازی برنامه بر روی گوشی به وسیله ورود کد فعال‌سازی دریافتی از طریق پیامک و تخصیص رمز یا الگو (Pattern) به منظور ورود به برنامه رمز یکبار مصرف

۶- مراجعه مشتری به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک آینده به منظور دریافت کد امنیتی
مشتری در این مرحله پس از وارد نمودن شماره تلفن همراه، می‌تواند کد امنیتی را از طریق رسید خودپرداز و کد امنیتی پیامکی را دریافت نماید. (این فرایند می‎‌‌تواند برای رمز اول کارت و رمز دوم کارت صورت پذیرد.)

۷- کاربر با وارد نمودن کد امنیتی دریافتی از طریق خودپرداز (۸رقمی) و کد امنیتی پیامک شده (۱۲۰ رقمی)، می‌تواند نسبت به فعال‌سازی برنامه اقدام نماید.

برنامه رمز یک‌بار مصرف "ریما" نسخه IOS

برنامه رمز یک‌بار مصرف "ریما" نسخه اندروید

 مشتریان گرامی می‌توانند پس از نصب برنامه "ریما" از تاریخ ۲۶ /۱۳۹۸/۰۸ با مراجعه به خودپرداز های بانک آینده نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت خود اقدام نمایند.

شایان ذکر است برنامه رمز یکبار مصرف "راز"، از تاریخ ۲۶ آبان ماه قابل استفاده نخواهد بود.

دریافت فایلخودپرداز

دریافت فایل

دریافت فایل

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  84  =  86