چالش های پرداخت الکترونیک شهری را بشناسیم

مدیرعامل شرکت توسن سها درمورد نقاط ضعف حوزه پرداخت الکترونیک شهری می گوید که نهادهای شهری باهم هماهنگ نیستند و در بحث پرداخت الکترونیک بین متولیان امور شهری و متولیان امور بانکی و پرداخت الکترونیک اختلاف‌هایی در سطح سیاست‌گذاری وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، جعفر پشامی درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، گفت: صاحب نظران خوبی داریم و اگر بتوانیم نظرات آنها را در یک مسیر خوب به دست سیاست‌گذاران رسانده و جمع‌بندی کنیم اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد. من فکر می‌کنم مرکز فابا می‌تواند در این حوزه نقش داشته باشد و این همایش و رویداد می‌تواند به جمع‌آوری آراء صاحب نظران و ارائه آنها به تصمیم‌گیرانی که در این حوزه سیاست‌گذاری می‌کنند موثر باشد.

مدیرعامل شرکت توسن سها درباره فعالیت‌های این شرکت، گفت: شرکت توسن سها به صورت خاص روی بحث پرداخت‌های خُرد شهری کار می‌کند و مجری بلیط الکترونیکی در تهران، مشهد و چند شهر بزرگ دیگر در ایران است و به صورت مشخص حوزه کارت بلیط الکترونیکی و پرداخت‌های خُرد شهری که در بحث حمل و نقل شهری در مترو و اتوبوس است را تامین می‌کنیم.
 
وی افزود: علاوه بر آن چند سالی است که در حوزه کیف پول شهروندی نیز کار می‌کنیم و در واقع زیر ساخت کیف پول شهری در سایت مای تهران، زیرساختی است که از سوی شرکت ما ارائه شده است و چند سالی است که فعال است و اکنون نیز تعداد زیادی از شهروندان تهرانی در آن حساب کاربری دارند، تراکنش‌های آنها پردازش می‌شود و کارهای مختلف خود را انجام می‌دهند.
 
پشامی گفت: فکر می‌کنم در حوزه پرداخت الکترونیک شهری توسعه زیادی داشتیم، اگر نگاهی به گذشته پرداخت الکترونیک شهری داشته باشید می‌بینید که عمدتا مبتنی بر کارت‌های الکترونیک آفلاین بوده است در حالی که الان آرام آرام شهرها به سمتی حرکت می‌کنند که بحث پرداخت از طریق موبایل اپلیکیشن و زیرساخت‌های کیف پول آنلاین در آنها خیلی خیلی جدی‌تر شده است، یک بخشی از این ناشی از توسعه تکنولوژی‌های زیرساختی و مخابراتی است و بخش دیگر توسعه استفاده از گوشی‌های تلفن همراه در اختیار مردم به ویژه گوشی‌های هوشمند است که این عوامل کمک می‌کنند به اینکه ما تجربه آسان‌تری از پرداخت الکترونیک را به مردم ارائه و منتقل کنیم.
 
وی تاکید کرد: این تازه ابتدای مسیر است و من فکر می‌کنم شاید این مسیر شاید خیلی بهتر در آینده توسعه پیدا کند و مردم تجربه پرداخت شهری را خیلی آسان‌تر می‌توانند تجربه کنند.
 
چالش عدم هماهنگی در نظام پرداخت الکترونیک
 
وی در تشریع نقاط ضعف این حوزه نیز گفت:‌ما عمدتا درسیاست‌گذاری‌ها سردرگم هستیم و نهادهای مختلف شهری خیلی باهم هماهنگ نیستند و در بسیاری از بخش‌ها به ویژه در بحث پرداخت الکترونیک بین متولیان امور شهری و بین متولیان امور بانکی و پرداخت الکترونیک اختلاف‌هایی در سطح سیاست‌گذاری و نگاه‌های توسعه‌ای داریم و گاهی می‌بینیم که متولیانی که در بحث‌های کلان بانکداری الکترونیک سیاست‌گذاری می‌کنند از آنچه که در واقعیت رخ می دهد بسیار فاصله دارند.
 
مدیرعامل شرکت توسن سها گفت: به عنوان نمونه، چندین بار حوزه بحث کیف پول و آئین نامه سپاس در بانک مرکزی مطرح شد ولی به نظر می‌آید آن تلقی که بانک مرکزی از این داستان داشت و محتوای آن باعث شده که این مضووع هیچ وقت اجرایی نشود چون به نظر می‌رسد این حوزه، حوزه‌ای است که تجربه کاربری در آن خیلی مهم است، چرا که پرداخت‌های حوزه حمل و نقل شهری هم خیلی سریع و هم خیلی آسان هستند، به طور مثال برای انجام پرداخت‌های خرد در مترو و اتوبوس و تاکسی نیازی نیست رمز را وارد کنید و به بسیاری از روال های امنیتی نیازی ندارید، بنابراین در بسیاری از اوقات در این حوزه می‌توان به کاربر کردیت داد و حتی اگر پول نداشت بانک‌ها می‌توانند پرداخت را صورت دهند و این روال می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد.
 
وی یادآور شد: یکی دیگر از چالش‌های ما دور بودن سیاست‌گذاران و متفرق بودن آنها از همدیگر است. خیلی نگاه‌ها را نمی شناسند و ما خیلی دوست داریم که بتوانیم آنها را به همدیگر نزدیک کنیم و معتقدم حضور برخی از مدیران در صنعت بانکی در حمل و نقل شهری می‌تواند غنیمت باشد این یکی از مشکلات موجود است.
 
نظام معیوب کارمزد و تاثیر آن بر صنعت پرداخت
 
پشامی با بیان اینکه نظام معیوب کارمزد یکی دیگر از چالش‌های ما را تشکیل می‌دهد، گفت: نظام کارمزد باعث می‌شود شما در حوزه کیف پول الکترونیک و در حوزه پرداخت‌های خرد نتوانید گام‌های بلندی را بردارید، یک مثال ساده در این زمینه این است که در حوزه پرداخت خرد الکترونیکی در پرداخت‌های شهری عمدتا رانندگان اتوبوس یا شرکت‌های بهره برداری مترو یا اتوبوس‌رانی کارمزد پرداخت می‌کنند یعنی به نوعی مرچنت در شبکه پرداخت خرد شهری کارمزد پرداخت می‌کند در حالی که در نظام پرداخت شاپرک ی ما این را نداریم بنابراین این 2 موضوع هیچ وقت نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ شوند.
 
وی با بیان اینکه این اختلاف باعث می‌شود که نظام پرداخت‌های خرد شهری هیچ وقت نتوانند توسعه پیدا کند، تاکید کرد: فرض کنید شما کارت مترو خود را شارژ می‌کنید، شرکت مترو بابت این خدمات مانند کارت و پرداخت، کارمزدی پرداخت می‌کند و اگر شما با این کارت به سوپر مارکت بروید و پرداخت کنید آن سوپرمارکت حاضر نیست این کارمزد را پرداخت کند که این اختلاف هم یکی از مهمترین چالش‌های ما است.
 
رسالت بزرگ مرکز فابا
 
پشامی در ادامه به برگزاری پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران اشاره کرد و گفت: سال‌هاست مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش ایران را می‌شناسم، مرکز فابا رسالتی را برای خود تعریف کرده است که رسالت بزرگی است و امیدوارم بتواند در نزدیک کردن نظرات به همدیگر، ایجاد بحث‌های مفید که بتواند نگاه‌های موثری را در سطح کلان کشور جا بیندازد و در نهایت برای اینکه ما بتوانیم در مسیر درست قرار بگیریم و گام‌های درستی برداریم موثر باشد.
 
وی تاکید کرد: صاحب نظران خوبی داریم و اگر بتوانیم نظرات آنها را در یک مسیر خوب به دست سیاست‌گذاران رسانده و جمع‌بندی کنیم اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد. من فکر می‌کنم مرکز فابا می‌تواند در این حوزه نقش داشته باشد و این همایش و رویداد می‌تواند به جمع‌آوری آراء صاحب نظران و ارائه آنها به تصمیم‌گیرانی که در این حوزه سیاست‌گذاری می‌کنند موثر باشد.
 
پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران روزهای 28 تا 30 آبان ماه جاری در محل نمایشگاه گفت‌وگو برگزار می‌شود.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3