ربات ها در انقلاب صنعتی چهارم تصمیم‌گیری می کنند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معتقد است که انقلاب صنعتی چهارم از جنس همگرایی است و در این انقلاب ربات‌ها در تصمیم‌گیری دخالت دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، دکتر عباس زارعی هنزکی در افتتاحیه کافه پارک فناوری‌های همگرا (NBIC) در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران استفاده از فناوری را برای حل مسائل دانست و گفت: در این رویداد فضا و ایده مشخص است تا صاحب‌نظران برای حل مسائل تبادل نظر داشته باشند.

وی این اتفاق را یک رویداد دانست که در یک فرآیند کار می‌شود، افزود: مسیر ایده تا کسب و کار در پلتفرم و شبکه فناوری دانشگاه تهران است. البته تاکنون پارک برنامه‌های متعددی درباره تبدیل ایده به کسب و کار داشته است؛ انجام این کار به صورت دستوری امکان‌پذیر نیست و دستورالعمل‌ها تنها برای مشخص کردن موقعیت افراد در مسیر است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه نانو و بایو از سال ۲۰۰۳ در دنیا مطرح شد، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ در اروپا و آمریکا انقلاب صنعتی چهارم با اولویت سلامت روح و روان مطرح است و دنیای کنونی دنیای انسان و ربات است.

بر اساس این گزارش، دکتر سلطانی، رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان این‌که در همگرایی در مرکز چیزی تعریف می‌شود که نقاط را همگرا می‌کند، افزود: به نظر می‌رسد فعالیت‌های کنونی همگی در جهت راه‌اندازی کسب و کار و شرکت‌های نوپاست.

وی با بیان این‌که ظهور فناوری با شناخت آن آغاز می‌شود، در ادامه با استناد به یک مقاله در سال ۲۰۱۵ وجود پنج ویژگی را برای ظهور فناوری ضروری برشمرد و افزود: نوآوری و تازگی رادیکال با رشد نسبتاً سریع از آن جمله است.

رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با بیان این‌که می‌توان از IT به سمت نقاط پیشرفته‌تر همگرایی استفاده کرد، گفت: انقلاب صنعتی چهارم از جنس همگرایی است و در این انقلاب ربات‌ها در تصمیم‌گیری دخالت دارند.

وی در شفاف‌ترین تعریف از همگرایی فناوری گفت: فناوری‌ها باید طوری در هم ادغام شوند که محصولات و کاربردهای متفاوت بروز کند، بر اساس گزارش ۲۰۰۷ اصلی‌ترین حوزه‌های همگرایی در ۸ گروه خلاصه می‌شود.

دکتر سلطانی با بیان این‌که در همگرایی سنتتیک بایولوژیک همگرایی زیست فناوری با دیگر رشته‌های مهندسی اتفاق می‌افتد، افزود: همگرایی به ظهور مجدد منجر می‌شود.

رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با بیان این‌که نانو با الکترونیک، نانوالکترونیک را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: تراشه‌های نانومتریک و وسایل الکترونیک ما را به ابزار و سیستم سلامت و موبایل سوق می‌دهد.

دکتر سلطانی اینترنت اشیاء ، شهر و خانه هوشمند در انقلاب صنعتی را ناشی از همگرایی دانست و گفت: زیست‌شناسی مصنوعی(مهندسی زیست‌شناسی) از موضوعات جدید مطرح است که در آن کوشیده می‌شود با استفاده از اصول مهندسی همه اشیاء و محصولات طبیعی و بیولوژیک نظیر شیر و گوشت تولید شود، البته در موضوعات انسانی اخلاق مطرح است.

وی با بیان این‌که آغاز زیست فناوری در IT در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: نسل جدید توالی‌یابی هم از سال ۲۰۰۳ بعد از ژنوم انسانی مطرح شد که بر این اساس می‌توان داده DNA را خواند تا بیماری را تشخیص داد و درمان کرد.

رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با بیان این‌که رشد این علم افزایش و متعاقب آن هزینه محصولات آن کاهش یافته است، افزود: در ایالات متحده آمریکا در این داده‌های زیستی صدها استارتاپ شکل گرفته است و حجم داده‌های NGS بیشتر از حوزه‌های دیگر زیستی شده است، می‌کوشیم به این سمت حرکت کنیم که یک داده ژنی انسانی به حجم ۶۰ GB را تولید کنیم.

دکتر سلطانی با بیان این‌که هم‌اکنون یکی از استارتاپ ‌های داخل کشور بر روی داده‌های ژنی اصالت اسب تحقیق می‌کند، تصریح کرد: این حوزه (مطالعه بر روی ژنوم) تأثیرگذاری اقتصادی بسیاری دارد.

وی خواندن سیگنال‌های مغزی برای داشتن عملکرد مناسب را از دیگر موضوعات روز دنیا دانست و گفت: چاپگر زیستی نمونه دیگری از همگرایی است که در آن تلاش می‌شود بافت‌های مختلف بدن را چاپ کرد که با قرار دادن سلول در داربستی بتوان از آن استفاده بهینه‌ای کرد، البته قدم‌هایی در ارتباط با تولید بافت استخوانی برداشته شده است، اما دنیا به سمت تولید بافت‌های مختلف نظیر کلیه برای پیوند حرکت کرده است.

رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با اعتقاد به این‌که فناوری همگرا بخش متمایز و جدایی از فناوری نیست، افزود: انجام تحقیقات در این حوزه ضروری است، در حالی که نباید بخش‌های تجاری در حوزه تحقیقات را نادیده گرفت.

دکتر سلطانی با بیان این‌که در حوزه پزشکی باید با استفاده از این رویکرد محصولی اقتصادی تولید کرد، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی هم باید برای اثر بهتر سموم به دنبال محصولات بهتر بود، به عبارتی باید چالش‌های مختلف را با ایده‌پردازی و استفاده از تجارب دیگران و همگرایی فناوری برطرف کرد.

وی با بیان این‌که جنس بسیاری از پایا ن‌نامه‌ها و پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه تهران از جنس همگرایی فناوری است، یادآور شد: همگرایی فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  3  =