آزمونی سخت برای بانکداران کهنه کار در سال ۹۸/ زیان انباشته بانکهای بزرگ دولتی چقدر است

شماره 42 ماهنامه بانکداری آینده، منتشر شد

چهل و دومین شماره ماهنامه بانکداری آینده، با عنوان آزمون سخت برای بانکداران کهنه کار در سال 98: در 5 پرونده منتشر شد. «آزمون سخت برای بانکداران کهنه کار در سال 98 » و «زیان انباشته بانکهای بزرگ دولتی چقدر است» از عناوین خواندنی این شماره محسوب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، در این شماره در مبحث اقتصاد کلان چالش های موجود از منظر دخالت سیاست در اقتصاد طی 100سال اخیر مورد بررسی قرار گرفت.در این راستا گفتگویی با عالیخانی وزیر اقتصاد دهه 40 که از روی فیلم مصاحبه وی با بی بی سی پیاده سازی کرده ایم انجام شده که بسیار خواندنی است.همچنین گزارش هایی درباره نقاط عطف نزول اقتصادی آمده و در تکمیل پرونده هزینه های نظامی گری در دنیا مورد بحث قرار گرفته است.

در پرونده دوم مقوله بانکداری در سال 98 در گفتگو با بهمن اسکندری، عضو هیات مدیره بانک ملت بررسی شده است. اینکه در چنین سالی بانکداران کهنه کار قادر خواهند بود بانکها را از گزند زیان دور نگاه دارند. همچنین گزارش از سود و زیان شش ماهه بانکهای فعال در بورس ارائه شده است.همچنین گزارش درباب وضعیت بانکهای غیر شفاف دولتی و زیانهای انباشه این بانکها آمده است.

در پرونده دیگری محسن یزدان پناه، حسین بحرینی، کامران ندری، حسن درودیان، استقلال بانک مرکزی را به چالش کشیده اند.

پرونده خدمات

نوش آفرین مؤمن واقفی، سید یاسر آیت، دکتر جلال¬الدین نصیری میزگرد امنیت در سامانه های ملی را مورد بحث قرار داده اند. آخرین روندهای امنیت در شبکه بانکی و همچنین psd2 از گزارش های مکمل این پرونده است.

در پرونده های پنجم و ششم نیز مبحث شرکت های خلاق در گفتگو با نیری مدیر مرکز نوآوری ریاست جمهوری بررسی شده و در انتها نیز گفتگو با شاهین کار معاون کسب و کار ایران ارقام را خواهید خواند. گزارش مبسوطی از روند شش ماهه شرکت های پرداخت پایا ن بخش این شماره است.

زیرپای دخالت

پرونده اول از این شماره حول محور اقتصاد کلان در گفتگویی با دکتر علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد دهه 40 حول محوریت نحوه تأثیر دخالت های شاه بر اقتصاد کشور و آثار منفی افزایش درآمد نفتی کشور بر اقتصاد گشوده شد. در گزارشی در این پرونده به بررسی ریشه های تورم در تاریخ کشور در یک قرن گذشته پرداخته شد که حاکی از همزمانی دخالت سیاستمداران در اقتصاد و افزایش تورم بود. در نهایت در گزارش دیگری نیز به ارزیابی مخارج نظامی در جهان و کشور ایران پرداخته شد.

عصر بانک های غیر شفاف

پرونده دوم از این شماره با محوریت عدم شفافیت در سیستم بانکداری کشور در میز سخنی با بهمن اسکندری، عضو هیئت مدیره بانک ملت گشوده شد. این مصاحبه حاکی از ناتوانی بانک ها در مدیریت ترازنامه ها و ایجاد سود در سیستم بانکی بود. در گزارشی نیز به بررسی ترازنامه های بانکی و وضعیت نابسامان سوددهی ترازنامه ها پرداخته شد. شفافیت اطلاعات یکی از مهمترین حلقه های زنجیر اقتصاد هستند که در کشور ما بواسطه رانت های بالا از آن چشم پوشی شده است و یکی از مهمترین دلایل مشکلات اقتصادی در کشور محسوب می شوند. در گزارش نهایی نیز در این پرونده به وضعیت عدم شفافیت در سیستم بانکی کشور پرداخته شد.

رؤیای فهم نشده

پرونده سوم از این شماره با موضوع نقش بانکهای مرکزی و تأثیر استقلال آن ها بر اقتصاد کشور در میز سخنی با حضور محسن یزدان پناه، پژوهشگر در خارج از کشور، حسین بحرینی، نمایندة مجلس، کامران ندری، عضو هیئت علمی دانشگاه  امام صادق (ع) و حسن درودیان، و علی نصیری اقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه عالمه طباطبایی گشوده شد.

نبود استقلال و دانش کافی در بانک مرکزی کشور دو عامل بسیار مهم در عدم توانایی کنترل مشکلات اقتصادی توسط بانک مرکزی بوده است. این پرونده سپس با گزارشی حول محور تأثیر مقررات بانکی بر عرضه و تقاضای پول و عملکرد بانک های ژاپن، انگلستان و آمریکا ادامه یافت. در گزارش بعدی نیز نقش بانک های مرکزی در ثبات مالی در کشورهای مذکور بیان شد و در نهایت این پرونده در گزارشی حول محور فناوری های مالی و قانون گذاری در بانک مرکزی بسته شد.

امنیت فراتر از کلمه

پرونده چهارم از این شماره حول محور امنیت بانک و پرداخت کشور در میز سخنی با حضور سرکار خانم نوش آفرین مؤمن واقفی، معاون ریسک و امنیت شرکت خدمات، سید یاسر آیت، مدیر کنترل و ارزیابی امنیت اطلاعات و دکتر جلال¬الدین نصیری، مدیریت سیستم های تشخیص تقلب شرکت خدمات گشوده شد. سپس در گزارشی به بررسی قوانین امنیتی در بانکداری جهان و نحوه عملکرد PSD1 و PSD2 پرداخته شد. در نهایت این پرونده نیز در گزارشی با موضوع چالش های اجرای دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا (PSD2) به پایا ن رسید.

بعد از خلاقیت

پرونده پنجم و آخرین پرونده از این شماره با محوریت شرکت های دانش بنیان و خلاق در گفتگویی با سجاد نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز نهاد ریاست جمهوری گشوده شد. سپس در گزارشی به ارزیابی وضعیت شرکت های دانش بنیان و خلاق تأسیس شده در کشور پرداخته شد که نشان دهنده تمرکز بالای این شرکت ها در حوزه فناوری اطلاعات است. در گزارش دیگری نیز به بررسی نسخه جدید بانکداری باز با نام Open X پرداخته شد.

شهر پر از پول خرد

در گفتگویی پورشاسپ شاهین کار، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت ایران ارقام به بررسی پیش نیازهای تحول شعب بانکی کشور جهت کاهش هزینه های عملیاتی پرداخته شد.

در گزارشی دیگر نیز در این پرونده تراکنش های خرد کشور و روند آنها در 6 ماهه نخست سال های 96 تا 98 پرداخته شد و عملکرد پرهزینه برخی شرکت ها بواسطه افزایش هزینه های رقابتی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نیز این پرونده با گزارشی حول آینده مبهم پرداخت خرد در جهان خاتمه یافت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  2  =  8