سیستم های جزیره ای و موازی بزرگترین چالش صنعت بانکداری

یک مقام در وزارت امور اقتصادی و دارایی معتقد است که بزرگترین چالش حوزه بانکداری بحث یکپارچگی است و صنعت بانکداری به شدت درگیر سیستم‌های جزیره‌ای و موازی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، یکی از رویدادهای جانبی پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال » است که از اهمیت قابل توجهی در میان اهالی صنعت بانکداری برخوردار است. اواخر سال گذشته بود که سند بانکداری آینده و تحول دیجیتال از سوی وزارت اقتصاد به بانک های دولتی ابلاغ شد و در این راستا نشست ها و هماهنگی هایی نیز با توجه به اهمیت و ضرورت مساله برگزار شد.

دبیر علمی این رویداد را علی عبداللهی برعهده دارد. بر همین اساس، از این مقام وزارت اقتصاد و دارایی درباره مهمترین چالش های امروز صنعت بانکداری پرسیده ایم که متن کامل این مصاحبه را در ادامه می خوانید:
 
علی عبداللهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره مهمترین چالش صنعت بانکداری گفت:  یکی از مهمترین چالش‌های صنعت بانکداری ما امروز حرکت به سمت مراحل بالاتر و غلبه بر چالش‌ها و بحران‌های موجود در این زمینه است.
 
وی افزود: برای اینکه صنعت بانکداری بتواند مراحل بلوغ را طی کند و به سطوح بالاتری برسد با چالش‌ها و بحران‌هایی مواجه می‌شود که اگر بر آنها غلبه نکند نمی‌تواند وارد مراحل بعدی بلوغ شود.
 
عبداللهی گفت: بزرگترین بحران و چالشی که در حقیقت در حوزه بانکداری وجود دارد، بحث یکپارچگی است، ما به شدت درگیر سیستم‌های جزیره‌ای و ای بسا سیستم‌های موازی در صنعت بانکداری کشور هستیم.
 
دبیرعلمی سمینار «نقشه راه بانکداری دیجیتال » در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، گفت: راهکار غلبه بر این چالش و بحران نیز یکپارچه کردن این سیستم‌های جزیره‌ای است که مصداق آن می تواند از کربنکینگ و دیگر سیستم های یکپارچه سازی مشابه است.
 
وی تاکید کرد: اگر صنعت بانکداری ما بتواند بر این چالش‌ها غلبه کند اتفاق خوبی درصنعت رخ خواهد داد و شاهد عبور از وضعیت کنونی و بلوغ بیشتر صنعت خواهیم بود.
 
عبداللهی گفت: ما در بازدید از بانک‌های مختلف شاهد آن هستیم که هر بخش دارای یک سیستم است و در لایه‌های مختلف کارهای مختلفی در حال انجام است، در لایه فرایندها، لایه دیتاها و حتی لایه امنیت و دیگر لایه ها شاهد موازی کاری هستیم و فعالیت جزیره‌ای را در این حوزه می‌‍بینیم.
 
وی افزود: اگر بانک‌ها بتوانند در سطوح مختلف و با بهره‌مندی از متودولوژی‌های نوین، رویکردها و تکنولوژی‌های نوینی که وجود دارد بر این موضوع غلبه کنند می‌توانند موفق باشند.
 
این مقام وزارت اقتصاد گفت: ‌به طور مثال از مشتری محوری یا استفاده از سیستم‌های هوشمند صحبت می‌شود، خب مشتری محوری در صورتی معنا دارد که ما داده‌های مشتری را به صورت یکپارچه داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم، در صورتی که اگر این موضوع بخواهد به صورت جزیره‌ای باشد، امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد.
 
علی عبداللهی درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، گفت:‌ نمایشگاه تراکنش ایران، از این جهت رویدادی بسیار ارزشمند است که می‌تواند گفتمان بسیار خوبی را حول حوزه‌های محوری و دغدغه‌های اساسی امروز در راستای تحول دیجیتال بهبود بخشد تا در نهایت یک گام به جلو در این حوزه برداشته شود.
 
وی با راهگشا خواندن ITE 2019 تاکید کرد: در واقع می‌توان در نمایشگاه تراکنش ایران این گفتمان را ایجاد و بررسی کرد که اساسا این چالش‌ها چه مواردی هستند و در ادامه راهکار‌های موردنیاز نیز در این حوزه ارائه شود و ببینیم که چگونه می‌توانیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، گفت: یک مزیت دیگری که نمایشگاه تراکنش ایران دارد این است که همه اجزای اکوسیستم توسعه بانکداری را کنار هم می‌آورد؛ هم حاکمیت، هم دولت و هم بخش خصوصی هم صاحبان فناوری‌های بزرگ و فناوری‌های کوچک و هم سرمایه‌گذاران، همه اینها را گردهم می‌آورد و در نتیجه آن گفتمان موردنیاز شکل می‌گیرد.
 
عبداللهی گفت: نمایشگاه تراکنش ایران کمک می‌کند که کل این اکوسیستم به اتفاق یکدیگر یک گام به مرحله بالاتر برود.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =