مزایده برق نیروگاه‌ها برای ماینینگ در هاله ای از ابهام

طی روز گذشته خبری عجیب گسترش پیدا کرده که از بخشنامه جدید شرکت توانیر در خصوص مزایده برق تولید شده توسط نیروگاه‌ها برای استفاده در مزارع تولید ارزهای دیجیتال خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، از همان اوایل کار بزرگ‌ترین سپری که مدافعان برنامه‌های ضد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با آن به مصاف ماینر ها می‌رفتند بحث مصرف برق و استفاده از منابع ارزان قیمت انرژی برای امور درآمدزایی در زمینه ارز دیجیتال بوده است.

اما همان‌طور که گفتیم بخشنامه‌ای منتصب به شرکت توانیر مورخ 29/07/1398 در فضای مجازی منتشر شده که با تغییر رویکردی 180 درجه‌ای خبرهای عجیبی پیرامون تمایل وزارت نیرو جهت عرضه برق نیروگاهی برای استفاده عوامل تولید بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

در متن این بخشنامه آمده است:

با توجه به توسعه ارز دیجیتال دیجیتال و قیمت مناسب انرژی در کشور و ارزآوری مناسب این صنعت نوپا در شرایط تحریم، احداث معادن استخراج ارز دیجیتال در مجاورت نیروگاه‌ها و بهره‌برداری از برق تولید در فصول سرد سال و با ظرفیتی معادل نصف ظرفیت تولید نیروگاه مطابق با آیین‌نامه‌های مربوطه بلامانع است. لذا ترتیبی اتخاذ نمایید تا نسبت به برگزاری مزایده جهت احداث معادن ارز دیجیتال اقدامات لازم صورت پذیرد.

همان‌طور که خواندید در این بخشنامه اینطور دستور داده شده که شرکت‌های تولید نیروی برق استان‌ها می‌توانند با امکان‌سنجی ظرفیت نیروگاه‌های محدوده عملیاتی خود نسبت به برگزاری مزایده جهت عرضه فضا و امکانات برای ایجاد مزارع بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال اقدام کنند.

این برنامه به نحوی خواهد بود که در فصول سرد سال که مصرف برق در مقایسه با ماه‌های گرم‌تر کاهش می‌یابد می‌تواند از مازاد مصرف نیروگاهی «تنها برای امور تولید ارز دیجیتال » استفاده کرد و به همین خاطر ماهیت بخشنامه دارای ابهاماتی است که اصالت آن را مورد ظن قرار می‌دهد.

به هر حال هنوز هیچ منبعی از مجموعه توانیر و وزارت نیرو نسبت به این اخبار واکنش نشان نداده ولی در صورت صحت، باید بگوییم که بزرگ‌ترین دستور دولتی در خصوص حمایت از تولید ارزهای دیجیتال به‌صورت صنعتی صادر شده و به احتمال فراوان با استقبال گسترده‌ای از فعالان در این زمینه مواجه خواهد شد.

 

منبع: arzdigital

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  −    =  74