پنج بانکی که بیشترین کارمزد شاپرکی را پرداخت کردند

طبق آخرین گزارش اقتصادی شاپرک، بانک های پارسیان، قرض الحسنه رسالت، موسسه اعتباری توسعه ، موسسه اعتباری کوثر مرکزی و شرکت دولتی پست بانک به ترتیب پنج بانک با بیشترین کارمزد شاپرکی در شهریور 98 معرفی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و بر اساس پنجاه و یکمین گزارش اقتصادی شاپرک ، از آنجا که برای تراکنش های خرید، کارمزد توسط بانک پذیرنده پرداخت می گردد، شاخص انتخاب شده به منظور ارائه این اطلاعات، شاخص "میزان کارمزد پرداخت شده بانک پذیرنده به ازای هر 100 هزار ریال مبلغ تراکنش پذیرش شده" است.

در این بخش به منظور دقیق تر بودن محاسبه، با تاکید بر روی تراکنش های خرید که کارمزد آن به طور مستقیم توسط بانک پذیرنده پرداخت می شود، تمرکز شده است.

در جدول 5 – 11 تنها میزان کارمزد پرداختی هر بانک به ازای هر صد هزار ریال مبلغ تراکنش خرید محاسبه و ارائه گردیده است. همانطور که در این جدول مشاهده می گردد، به طور متوسط در شهریور ماه 1398، بانک های پذیرنده با  2/15 درصد رشد مثبت نسبت به ماه گذشته (مرداد 98) میزان 119 ریال از هر صدهزار ریال مبلغ جذب شده را به عنوان کارمزد پرداخت کرده اند.

در میان بانک های پذیرنده، بانک "صنعت و معدن" با مبلغ22  ریال از هر صدهزار ریال مبالغ جذب شده کمترین و بانک "پارسیان" با مبلغ 198ریال بیشترین مبلغ کارمزد را به ازای هر 100 هزار ریال مبلغ جذب شده، پرداخت کرده اند.

با توجه به اینکه عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنش های خرید، هم تعداد تراکنش ها و هم بازه مبلغی تراکنش ها هستند، به نظر می رسد که بانک هایی که نسبتِ کمترِ کارمزد به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش داشته اند، متوسطِ مبلغیِ بالاتری به ازای هر تراکنش نسبت به سایر بانک ها را تجربه کرده اند یا به عبارتی مبلغ تراکنش بیشتری به ازای تعداد تراکنش مشابه با سایر بانک ها، از پذیرندگان خود دریافت کرده اند.

به استناد جدول فوق، اختلاف متوسط کارمزد پرداختی بین بانک با کمترین و بیشترین متوسط، 7/96 برابر است. یعنی بانک "پارسیان" به نسبت هر 100 هزار ریال مبلغ تراکنش خرید جذب شده 8/84 برابر بانک "صنعت و معدن" کارمزد پرداخت کرده است. بنابراین بانک هایی مثل "صنعت و معدن" ، "توسعه صادرات ایران"،"شهر" و "کارآفرین" در این ماه در فرآیند بازاریابی و نصب ابزار برای صاحبان حساب ، اثربخش تر عمل نموده اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. سجاد می گوید

    این میزان کارمزد به شاپرک پرداخت شده است؟!

ارسال یک پاسخ

22  −    =  19