توسعه ایده‌های غیراستارتاپی با راه‌اندازی آزمایشگاه فین‌تک

مدیر فینووا یکی از اهداف اصلی راه اندازی آزمایشگاه فین تک با همکاری ارتباط فردا را توسعه ایده‌های کوچک و غیراستارتاپی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، شرکت ارتباط فردا و فینووا، روز ۲۸ مهر با حضور «سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری «آزمایشگاه فین‌تک» را در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر افتتاح کردند.

این آزمایشگاه با هدف ارائه خدماتی از جمله فضای کار اشتراکی، آموزش و زیرساخت‌های نوین مبتنی بر فناوری‌های مالی به دانشجویان و با تمرکز بر حوزه‌های فین‌تک، بلاکچین، هوش تجاری، سرویس‌های تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی و سرویس‌های ابری راه‌اندازی شده است.

«حامد قنادپور»، مدیرعامل شرکت ارتباط فردا در خصوص دلیل افتتاح چنین آزمایشگاهی، می‌گوید ارتباط فردا، تجربه مناسبی با «فینووا» داشته و توجه زیادی به نوآوری باز دارد، به همین دلیل احساس کرده تا باید به دانشگاه نزدیک‌تر شود:

 «فینووا امروز در دانشگاه امیرکبیر فضای کار اشتراکی و در دانشگاه علامه نقش یک شتاب دهنده را بازی می‌کند. از همین رو احساس کردیم که باید به دانشگاه نزدیک‌تر شویم تا بتوانیم مفهوم نوآوری باز را به شکل جامع‌تر پیگیری کنیم. به همین دلیل به ایده افتتاح آزمایشگاه فین‌تک رسیدیم.»

او می‌گوید در آزمایشگاه فین‌تک، سندباکس «فینوتک» می‌تواند در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا ایده‌های نوآورانه خود را پیاده‌سازی کنند. او در پاسخ به این سوال که در نهایت خروجی این مرکز چه خواهد بود، می‌گوید:

«خروجی این آزمایشگاه کسب‌وکارهایی است که از دل دانشگاه خارج شده‌اند. از سوی دیگر این آزمایشگاه اثرات جانبی هم خواهد داشت. برای مثال کمک می‌کند تا جوانان در کشور بمانند و چشم‌انداز بهتری از فضای کسب‌وکار داشته باشند. از سوی دیگر به دنبال آن هستیم تا نیازهای صنعت مالی را از این طریق پوشش دهیم.»

«آرین افشار»، مدیر فینووا نیز اعلام کرد که از ایجاد آزمایشگاه فین‌تک، دو هدف جدی را دنبال می‌کنند: نزدیک شدن به بدنه دانشگاه و از طرف دیگر، تبدیل شدن به یک پل ارتباطی بین صنعت بانکی و دانشگاه.

او می‌گوید اکنون امکان استقرار تیم‌های دانشجویی، چه در قالب استارتاپ و چه در قالب پروژه‌های پایا ن‌نامه‌ای وجود دارد: «تمام زیرساخت‌های مورد نیاز دانشجویان از جمله سرویس‌های بانکی و سندباکس‌ها به شکل رایگان به دانشجویان ارائه می‌شود.» افشار همچنین خبر داد که فینووا، فضای کار اشتراکی، شتاب دهی و سرمایه‌گذاری را در صورت نیاز برای تیم‌هایی که در این آزمایشگاه مستقر می‌شوند را نیز انجام خواهد داد.

افشار در پاسخ به این سوال که فینووا و ارتباط فردا با راه‌اندازی آزمایشگاه فین‌تک به دنبال چه هستند و چه برنامه‌ای برای آینده این آزمایشگاه وجود دارد، اعلام کرد که نقش اصلی را در این میان «مسئولیت اجتماعی» بازی می‌کند اما یکی از اهداف اصلی آن، توسعه ایده‌های کوچک و غیراستارتاپی است. او توضیح داد که تیم‌های دانشجویی قادر هستند با شناسایی نیازهای صنعت مالی، نیازهای تکنولوژی محور آن‌ها را تامین کنند، بدون اینکه یک استارتاپ ساخته شود.

افشار می‌گوید در حال حاضر، دانشجویان به شکل کلی اما پراکنده، در حال حل این مشکلات هستند و این مسیر، سازمان یافته نیست و حالا آزمایشگاه فین‌تک می‌خواهد به همین شکل، دانشجویان را به سمت حل مشکلات، به شکل ساختار یافته هدایت کند تا یک تیم بتواند نیاز یک سازمان بزرگ را حل کند، بدون اینکه نیاز باشد تا استارتاپ و محصولی نهایی آماده شود. در واقع آزمایشگاه فین‌تک، به همین شکل قرار است تبدیل به یک پل ارتباطی میان صنعت بانکی و دانشگاه شود.

از سوی دیگر مدیر فینووا می‌گوید خیلی اوقات دانشجویان پتانسیل‌هایی دارند اما نمی‌دانند چه فرصت‌هایی برای آن‌ها فراهم است: «به زودی فرصت‌هایی که در این حوزه وجود دارد را به شکل جامع معرفی می‌کنیم تا افراد و تیم‌ها بتوانند روی آنها کار کنند. برای مثال یک شرکت برنامه نویسی می‌خواهد در حوزه‌ای فعال شود اما نمی‌تواند مستقیماً وارد شود. شاید برای حل مشکلش به یک تیم برنامه‌نویسی سه نفره نیاز داشته باشد؛ در این حالت چه جایی بهتر از اینجا برای یافتن همین تیم.»

افشار می‌گوید در یک هفته اخیری که این آزمایشگاه شروع به کار کرده، ۳ تیم در این مرکز شروع به کار کرده‌اند و در حال حاضر نیز استقبال دانشجویان برای حضور در این فضا بالا بوده است. به گفته افشار، ۱۹ نفر به شکل هم‌زمان می‌توانند در آزمایشگاه فین‌تک مشغول به کار باشند.

دانشجویان و تیم‌های علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به سایت فینووا و تکمیل و ارسال فرم درخواست استقرار در آزمایشگاه، از خدمات فینووا در این بخش بهره‌مند شوند.

 

منبع: digiato

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =