بلاک‌چین خوب، بیت‌کوین بد، موضوعی که امکان‌پذیر نیست

مدیرعامل شرکت سیتکس درباره اتفاقات اخیر در کشور در حوزه استخراج ارز دیجیتال گفت: دولت می‌گوید بلاک‌چین خوب، بیت‌کوین بد، موضوعی که امکان‌پذیر نیست و این فناوری‌ها باهم هستند. ما با ماینینگ می‌توانستیم 40 یا 50 صنعت دیگر را درگیر کرده و صنعت برق را نوسازی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، شرکت مهندسی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرو سیتکس(CITEX) از سال 1380 فعالیت خود را در زمینه تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای اتوماسیون اداری با هدف تجهیز و ارتقای سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و مراکز آموزشی، به فناوری روز IT آغاز کرد.

این شرکت با همکاری تعدادی از فارغ‌التحصیلان مهندسی نرم‌افزار دانشگاه تهران و بکارگیری کارشناسان متخصص و مسئول فعالیت خود را کلید زد و ارزش‌هایی چون مشتری‌مداری، ارائه محصول با کیفیت، خلاقیت و نوآوری و همگامی با آخرین پیشرفت‌های فناوری اطلاعات را در اولویت کاری خود قرار داد.

در حال حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ سازمان بزرگ کشور و همچنین ۲۰۰،۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ کشور از سیستم های مختلف سیتکس که از گواهی احراز صلاحیت و گواهی رتبه بندی نرم افزار شورای عالی انفورماتیک برخوردارند، استفاده می‌کنند.

شرکت سیتکس از جمله شرکت های حاضر در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران است که قرار است روزهای 28 تا 30 آبان ماه در مجتمع نمایشگاهی گفت‌وگو برگزار شود. این شرکت با محصولاتی مانند راهکار زنجیره تامین بر بستر بلاکچین (تامین دارو)، راهکار نگهداری اسناد بر بستر بلاکچین (شبکه تبادل اطلاعات علمی)، راهکار اعتبار سنجی توزیع شده، راهکار مالیات بر ارزش افزوده، راهکار باشگاه مشتریان، طراحی زنجیره بلوک ی پویا و دینامیک و سند باکس Sand Box  به ITE 2019 خواهد آمد.
 
در همین رابطه، با «حسین قریب» مدیرعامل شرکت سیتکس درباره چالش‌ها و مشکلاتی که در حوزه فناوری‌های نوین در کشور مواجه است، آنچه در دنیا در حوزه فناوری اطلاعات در جریان است، بیم و امیدها در فناوری بلاک‌چین و رمزارز ها و همچنین فعالیت های این شرکت و پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران به گفت‌وگو نشسته ایم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:
 
حسین قریب در تشریح آنچه امروز در دنیا در حوزه فناوری‌های نوین در جریان است، گفت: دنیا تمرین در زمینه رمزارز ها را آغاز کرده است. مستنداتی در این حوزه وجود دارد که نشان می‌دهد در کشوری مانند آمریکا، کانادا، چین، روسیه و گرجستان در حال تمرین استفاده از فناوری‌های جدید مانند بلاک چین و رمزارز ها در حوزه‌های مختلف هستند.

از سوی دیگر، آمریکا را می‌بینیم که تهدید رمزارز ها را دیده است و می‌داند این موضوع می‌تواند تهدیدی برای دلار باشد و دنیا را برای مکانیزم‌های مدنظر خود در این حوزه و البته پیشرو بودن خود آماده می‌کند.
 
ضرورت ایجاد محیط سندباکس برای آزمون و خطای مزایای فناوری‌های نوین
 
قریب گفت: معتقدم فراتر از آنکه به دنبال یک محصول بلاک‌چینی باشیم یا اپل یکیشینی که در این حوزه فعالیت داشته باشد یا مسائل مربوط به بیت کوین ، ذات این فناوری که همان توزیع شدگی و عدم وجود مرکزیت است را باید مورد توجه قرار دهیم، البته من تاکید دارم که این توزیع شدگی به معنای صد در درصد بی‌نقص بودن این فناوری نیست، شفافیت هم صد درصد خوب نیست، اما تمرینی که در دنیا آغاز شده، اجازه داده که محیط سندباکس ایجاد شود و آزمون و خطا در آن در جریان باشد.

در واقع دولت ها باید این فضا و شرایط را ایجاد کنند تا همه آزمایش‌ها در زمینه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین انجام شود و خوب و بد آن سنجیده شود.
 
بلاک‌چین می‌تواند عدالت و اعتماد را مکانیزه کند
 
وی در تشریح مزایای فناوری‌های نوین از جمله فناوری بلاک‌چین گفت: فناوری بلاک‌چین می‌تواند دنیا را متحول کند و عدالت و اعتماد را مکانیزه کند، ما چرا پول‌هایمان را در بانک می‌گذاریم؟ چرا که من به طرف دوم اعتماد ندارم و پول‌هایم را در بانک می‌گذارم و طرف دوم از بانک پول دریافت می‌کند و وام می‌گیرد، در اینجا بانک به عنوان یک نهاد ثالث عمل می‌کند.

اما با آمدن فناوری بلاک‌چین، این تکنولوژی عنوان می‌کند که دیگر نیازی به طرف ثالث و سومی وجود ندارد و به این ترتیب بلاک‌چین با سازوکاری که دارد در حال متحول کردن دنیا است.
 

سمِ مقاومت در برابر فناوری‌های نوین برای بهره‌مندی از تکنولوژی
 
قریب تاکید کرد: در کشور ما معمولا در ابتدا نسبت به فناوری‌های جدید دافعه وجود دارد و می گویند اول باید ببینیم دنیا چه رفتاری در قبال فناوری‌های نوین در پیش خواهد گرفت و بعد درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم داشت، فضای مقاومتی که همانند سم برای بهره‌مندی از تکنولوژی به شمار می‌رود.
 
وی درباره اتفاقات اخیر در کشور در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال، گفت: اتفاقی که در کشور شاهد آن هستیم این است که دولت می‌گوید بلاک‌چین خوب، بیت‌کوین بد، موضوعی که امکان‌پذیر نیست و این فناوری‌ها باهم هستند.

یا شاهد اتفاقات خیلی بدی بودیم که در حوزه ماینینگ در چند ماه گذشته افتاد، مگر ما همواره دغدغه اشتغال نداشتیم؟ مگر دغدغه خام فروشی نداشتیم و می‌گفتیم انرژی موجود در کشور را به صورت خام به دیگر کشورها می‌فروشیم، صنعت استخراج رمزارز ، جایی بود که ما می‌توانستیم از برق و گازی که در اختیار داریم ارزش افزوده ایجاد کنیم، ما با این حوزه می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم، ما با فناوری‌هایی مانند ماینینگ می‌توانستیم 40 یا 50 صنعت دیگر را درگیر کنیم و اشتغالزایی کنیم و حتی می‌توانستیم صنعت برق را نوسازی کنیم.
 
وی تاکید کرد: درواقع این همه ارزش افزوده برای کشور را به یک باره با یک قانون غلط از بین بردیم، از سوی دیگر باعث مهاجرت سرمایه‌ها و آدم‌های فعال و کارشناس در این حوزه شدیم و امروز می‌بینیم که کلیپ‌هایی که از این افراد در فضای مجازی از کشورهای مجاور منتشر می‌شود که در زمینه ماینینگ رمزارز ها در حال فعالیت هستند و از تسهیلات بسیاری نیز برخوردارند.
 
سهم‌خواهی در بازار فناوری اطلاعات
 
وی در تشریح وضعیت بازار فناوری اطلاعات در کشور نیز گفت: متاسفانه یک سهم خواهی در این حوزه در حال شکل‌گیری است که به کشور ما آسیب می‌زند، به طور مثال اکنون بانک مرکزی عنوان می‌کند که من متولی رمزارز ملی هستم چرا که پول است، از یک سو فرابورس نیز ادعا می‌کند که متولی ماجرا است و از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با توجه به اینکه این یک فناوری جدید است، خود را مسئول و متولی آن می‌داند و همینطور سایر ارگان‌ها و نهادها ادعای مشابهی را مطرح می‌کنند.
 
قریب گفت: معتقدم یک کمیته شامل افرادی از نهادهای حاکمیتی، مالی، دولتی، دور یک میز جمع شوند و به طور مثال در 20 تا 30 جلسه این موضوع را جمع‌بندی و موانع و مشکلات را حل کنند. یک فرصت بین‌المللی در حوزه استخراج رمزارز ها، بلاک‌چین و ارتباطات فناورانه جدید در دنیا فراهم شده است و در حالی که ما به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت هستیم، کشورهای دیگر به دنبال استفاده حداکثری از آن هستند.

لزوم بهره‌مندی از پایه پولی مشترک با کشورهای همسایه
 
وی تاکید کرد: مشخص است آنچه که مردم دنیا می‌پذیرند و به سرعت در جهان فراگیر می‌شود درجه اهمیت بالایی دارد، ایجاد زبان مالی مشترک میان مردم دنیا یکی از آن علامت سوال‌های بزرگ بود که در همه این سال‌ها مورد توجه بود و تلاش بسیاری برای پایه‌گذاری آن انجام شد. فناوری پایه پولی رمزارز ها باعث شد یک زبان مالی مشترک بین مردم دنیا ایجاد شود که ما می‌تونیم از این فرصت میان کشور و دیگر کشورهای حداقل همسایه استفاده کنیم و ازمزایای آن بهره مند شویم.
 
قریب یادآور شد: شرکت سیتکس دغدغه‌های بسیاری در حوزه فناوری‌های نوین دارد و البته برای همه آنها راه‌حل و محصول دارد. محصولاتی مانند زنجیره تامین که اخیرا در حوزه دارو رونمایی کردیم می تواند مشکلات بسیاری را که در این حوزه وجود دارد، کاهش دهد. اکنون در چرخه دارو می‌بینیم که در چند وقت اخیر مافیای دارو چه مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است، ما مدعی آن نیستیم که می توانیم مافیا را از بین ببریم اما می‌توانیم کاری انجام دهیم که چرخه آن به گردش دربیاید و شفاف و مشخص باشد.
 
ماینینگ تا آموزش در سیتکس
 
قریب در توضیح فعالیت‌های شرکت سیتکس و نقشی که در حوزه اقتصاد و فناوری ایفا می‌کند، گفت: دامنه فعالیت‌های شرکت سیتکس شامل 4 بخش می‌شود، صفر تا صد روند ماینینگ رمزارز ها به صورت بهینه، ارائه خدمات مشاوره برای مدل‌های سرمایه‌گذاری در بستر رمزارز ها با استفاده از هوش مصنوعی ، آموزش در زمینه ماینینگ رمزارز ها و کار بر روی فناوری بلاک‌چین این 4 حوزه را تشکیل می‌دهند.
 
وی افزود: ماهیت شرکت سیتکس، یک شرکت در حوزه فناوری اطلاعات است و همواره در 20 سال گذشته تکنولوژی‌های نو را ساخته و یا با توجه به آنچه در دنیا در این حوزه در جریان است، آن را در کشور پیاده‌سازی کرده است.
 
مدیرعامل شرکت سیتکس درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در آبان ماه سال جاری نیز گفت: هدف ما از شرکت در نمایشگاه، نمایش قدرت و فرصت‌های فناوری برای کشور است. فناوری‌های نوین، فرصت کم‌نظیری را برای کشور ایجاد می‌کند که باید به بهترین وجه از آن استفاده شود. به نمایشگاه تراکنش ایران می‌آییم تا آخرین محصولات و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فناوری را به نمایش بگذاریم و بتوانیم به کشور کمک کنیم.
 

نمایشگاه تخصصی، هسته‌ای برای هم افزایی و تبادل دانش
 
وی درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی نیز گفت: مسلما زمانی که نمایشگاهی به صورت تخصصی برگزار می‌شود به هسته‌ای برای تمام آدم‌هایی که در آن حوزه کار می‌کنند تبدیل می‌شود، و این موضوع به تنهایی خود یک ارزش افزوده به شمار می‌آید.
 
قریب گفت: بزرگترین خاصیت برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران را هم‌افزایی می‌دانم، چرا که فرصتی ایجاد می شود که افراد مختلفی که خدمات متفاوتی را در حوزه تراکنش و موضوعات مالی و فین‌تکی ارائه می‌دهند در یک فرصت مشترک با یکدیگر به تبادل اطلاعات و دانش بپردازند.

این در حالی است که در حالت عادی بیش از 6 ماه زمان برای دیدار و گفت‌وگو با این شرکت‌ها زمان نیاز است. اما وقتی همه این شرکت‌ها و کسب و کار ها به مدد مرکزفابا در یک هسته به نام نمایشگاه گردهم می آیند، اتفاق مبارک و میمونی رخ می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: معتقدم نمایشگاه تراکنش ایران فراتر از یک نمایشگاه، هسته‌ای برای دیدار همه افراد و بازیگران اکوسیستم بانکداری، پرداخت و استارتاپ ی است و پیش‌بینی می‌کنم بسیار پربار برگزار شود.
 
رونمایی از پلتفورم وام دهی فرد به فرد در ITE 2019
 
قریب با بیان اینکه شرکت سیستکس در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران از پلتفورم وام دهی فرد به فرد بر بستر بلاکچین، رونمایی خواهد کرد، به دیگر محصولات این شرکت در غرفه سیتکس اشاره کرد و گفت: راهکار زنجیره تامین بر بستر بلاکچین (تامین دارو)، راهکار نگهداری اسناد بر بستر بلاکچین (شبکه تبادل اطلاعات علمی)، راهکار اعتبار سنجی توزیع شده، راهکار مالیات بر ارزش افزوده، راهکار باشگاه مشتریان، طراحی زنجیره بلوک ی پویا و دینامیک و سند باکس Sand Box ، محصولات و سرویس های غرفه سیتکس در نمایشگاه تراکنش ایران را تشکیل می‌دهند.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −    =  33