استقرار کامل نظام بانکداری متمرکز (CoreBanking) ظرف ۶ ماه آینده الزامی شد

بر اساس ابلاغ بانک مرکزی:

بر اساس «الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ریالی » بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است نسبت به را ه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکزظرف مدت 6 ماه از ابلاغ این الزامات اقدام نماید.همچنین بانکها موظف به اعتبارسنجی دقیق متقاضی اعتبار اسنادی داخلی شده اند این اعتبارسنجی حداقل شامل؛ اخذ استعلام تسهیلات و تعهدات و چک برگشتی از سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان بانک مرکزی هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک مرکزی طی بخشنامه ای« الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی – ریالی» موضوع تصویب نامه یک هزار و یکصد و سی و چهارمین جلسه مورخ 20  دی ماه سال جاری شورای پول و اعتبار را جهت اجرا به کلیه بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه  ابلاغ کرد.

در تبصره ماده یک «الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ریالی » تاکید شده است که بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است نسبت به را ه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکزظرف مدت 6 ماه از ابلاغ این الزامات اقدام نماید. بعد از زمان مذکور، بان کها و مؤسسات  (Core Banking) اعتباری غیربانکی که از نظام بانکداری متمرکز برخوردار نمی باشند به هیچ وجه مجاز به گشایش اعتبار اسنادی داخلی نخواهند بود.

 همچنین در ماده 3  این مقررات ذکر شده :بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف به اعتبارسنجی دقیق متقاضی اعتبار اسنادی داخلی (خریدار/کارفرما)است. این اعتبارسنجی حداقل شامل؛ اخذ استعلام تسهیلات و تعهدات و چک برگشتی از سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد . در خصوص اشخاص حقوقی، استعلام یادشده علاوه بر شخص حقوقی شامل صاحبان امضای مجاز، اعضای هیأت مدیره آن شخص و سهام داران عمده ای که قادر به تعیین حداقل یک عضو هیأت مدیره شخص حقوقی باشند، نیز می گردد. بانک مجاز به گشایش اعتبار اسنادی داخلی برای متقاضی (خریدار/کارفرما) که دارای سابقه چک برگشتی و یا تسهیلات و تعهدات غیرجاری نزد شبکه بانکی کشور است، نمی باشد.

با ابلاغ این دستورالعمل ، مصوبه  یک هزار و یکصد وسی امین جلسه مورخ 26/7/1390 شورای پول و اعتبار  موضوع بخشنامه مذکورملغی اعلام می گردد.

متن کامل مصوبه

شورای پول و اعتبار در اجرای بند ٥ تصویب نامه شماره ٣٥٩٨٥ /ت مورخ ٣/6/1377 هیات وزیران حصول اطمینان وزیران و با هدف ارتقاء مفاد مصوبه نهصد و شصتمین جلسه مورخ 14/5/1380 این شورا و نیز حصول اطمینان از انجام صحیح امور، ”الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی  ریالی“ را که به اختصار اعتبار اسنادی داخلینامیده می شود، به شرح زیر تصویب نمود.

ماده ١ –  بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف به طراحی، ایجاد و پیاده سازی ساختار کنترل داخلی مالی و عملیاتی مؤثر و کارا مطابق با ”رهنمودهایی برای نظام مؤثر کنترل داخلی در مؤسسسات اعتباری“ (موضوع بخشنامه مب /1172 موزخ 31/3/1386 )، در مراحل مختلف گشایش، ابلا غ، معامله و پرداخت اعتبار اسنادی  داخلی است.

تبصره – بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است نسبت به را ه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکزظرف مدت 6 ماه از ابلاغ این الزامات اقدام نماید. بعد از زمان مذکور، بانکها و مؤسسات  (Core Banking) اعتباری غیربانکی که از نظام بانکداری متمرکز برخوردار نباشند به هیچ وجه مجاز به گشایش اعتبار اسنادی داخلی نخواهند بود.

ماده ٢- هیأت مدیره بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است بر حسب میزان اعتبار و نوع وثایق معرفی شده از سوی متقاضی (خریدار/کارفرما)، نسبت به گشایش یا عدم گشایش اعتبار اسنادی داخلی ، از طریق ارکان اعتباری خود تصمیم گیری نماید.

ماده ٣- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف به اعتبارسنجی دقیق متقاضی اعتبار اسنادی داخلی (خریدار/کارفرما)است. این اعتبارسنجی حداقل شامل؛ اخذ استعلام تسهیلات و تعهدات و چک برگشتی از سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد . در خصوص اشخاص حقوقی، استعلام یادشده علاوه بر شخص حقوقی شامل صاحبان امضای مجاز، اعضای هیأت مدیره آن شخص و سهام داران عمده ای که قادر به تعیین حداقل یک عضو هیأت مدیره شخص حقوقی باشند، نیز می گردد. بانک مجاز به گشایش اعتبار اسنادی داخلی برای متقاضی (خریدار/کارفرما) که دارای سابقه چک برگشتی و یا تسهیلات و تعهدات غیرجاری نزد شبکه بانکی کشور است، نمی باشد.

تبصره – چنانچه متقاضی، دارای سابقه چک برگشتی ناشی از موارد قهری باشد، هیأت مدیره بانک /مؤسسه اعتباری غیربانکی می تواند با رعایت سایر شرایط مندرج در ماده 3، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی داخلی اقدام نماید.

ماده ٤- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است قبل از گشایش اعتبار اسنادی داخلی ، نسبت به اخذ استعلام مالیاتی در چارچوب ضوابط اجرایی تبصره 1 ماده 186 ق انون مالیات های مستقیم، 27/11/1380مصوب مبادرت نماید.

ماده ٥– بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی مکلف می باشد قبل از گشایش اعتبار اسنادی داخلی با توجه به صلاحیت، اهلیت و توان اعتباری متقاضی (خریدار/کارفرما)، وثائق و تضمینات لازم و کافی از وی اخذ نماید ، به گونه ای که در صورت عدم ایفای تعهدات، حقوق بانک در حداقل زمان، استیفاء شود.

ماده ٦- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است هنگام گشایش اعتبار اسنادی داخلی ، از متقاضی (خریدار/کارفرما) تعهد نامه ای اخذ نماید که طی آن وی متعهد به واقعی بودن معامله(قرارداد) می گردد و نیز اقرارمی نماید که با ذینفع اعتبار  (فروشنده/پیمانکار) ذینفع واحد (مطابق با تعریف ارائه شده در آیین نامه تسهیلات وتعهدات کلان) نمی باشد. همچنین تعهدنامه مزبور باید مشتمل بر این موضوع باشد که در صورت اثبات خلاف هر یک از موارد فوق، بانک حق خواهد داشت در هر مرحله از فرآیند اعتبار اسنادی داخلی برای وصول مطالبات و خسارات احتمالی خویش اقدام نماید.

ماده ٧- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است به هنگام گشایش اعتبار اسنادی داخلی، از ”سامانه شماره درخواست تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران“، شماره درخواست منحصربه فرد دریافت نماید.

ماده ٨- حداقل مدارک لازم جهت ارائه در زمان گشایش اعتبار اسنادی داخلی؛ پیش فاکتور یا قرارداد معتبر فروش کالا/ارایه خدمت، حسب مورد بیمه نامه معتبر کالا (با توجه به شرایط تحویل کالا  اینکوترمز ) به نفع بانک، فرم نامه پذیرش بازرسی و همچنین تعهدنامه واقعی بودن معامله (قرارداد) می باشد . همچنین حداقل مدارک لازم به هنگام معامله اسناد؛ سیاهه (سیاهه تجاری فروش کالا یا صورت وضعیت انجام خدمت که به تأیید کارفرما یا نماینده قانونی وی رسیده باشد.)، سند حمل ( حسب مورد؛ بارنامه ، راه نامه ، صورت مجلس تحویل و تحول کالا، حواله انبار فروشنده یا قبض انبار) و گواهی بازرسی کالا می باشد.
تبصره : گواهی بازرسی کالا باید توسط شرکت های بازرسی مستقل و معتبری که در فهرست شرکت های بازرسی مجاز بانک مرکزی (مندرج در پیوست بخش دوم مجموعه مقررات ارزی) قرار دارند صادر شود. انجام بازرسی کالا باید ناظر بر فرآیند تحویل کالا به خریدار باشد.

ماده ٩- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی مکلف است به هنگام گشایش اعتبار اسنادی داخلی، متناسب با توان و ظرفیت اعتباری متقاضی (خریدار/کارفرما)، اقدام به اخذ پیش دریافت از وی به شرح زیر نماید:

1-  در اعتبار اسنادی داخلی دیداری، حداقل 10 ٪ هنگام گشایش اعتبار؛  
2 – در اعتبار اسنادی داخلی مدت دار، حداقل 15 ٪ در زمان گشایش اعتبار، حداقل 15 ٪ به هنگام معامله اسناد.

تبصره : چنانچه متقاضی(خریدار/کارفرما) اعتبار اسنادی داخلی، یکی از وزارتخانه ها ، مؤسس ات دولتی و شرکت های دولتی که از بودجه عمومی استفاده م ینماید باشد، باید حداقل، معادل مبلغ اعتبار اسنادی داخلی در بودجه سالیانه نهاد مزبور مصوب شده باشد.

ماده ١٠ – گشایش اعتبار اسنادی داخلی مدت دار، برای مدت بیش از 360 روز(از زمان معامله اسناد یا تاریخ حمل) مجاز نمی باشد.

تبصره- گشایش اعتبار اسنادی داخلی مدت دار برای بیش از مدت مقرر در این ماده، صرفًا پس از تصویب بانک مرکزی امکان پذیر است.

ماده ١١ – پرداخت بخشی از وجه اعتبار اسنادی داخلی به ذینفع(فروشنده/پیمانکار) به صورت پیش پرداخت، از منابع متقاضی (خریدار/کارفرما)، صرفًا در مقابل اخذ ضمانت نامه بدون قید و شرط معتبر بانکی مجاز می باشد.

ماده ١٢ – بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است اطلاعات مربوط به اعتبار اسنادی داخلی گشایش یافته، هرگونه تغییرات بعدی و ابطال آن را با شماره درخواست منحصربه فرد موضوع ماده 7 این مقررات و در قالب فرم هایی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین نموده است، به سامانه تسهیلات و تعهدات بانکی این بانک ارسال و تأییدیه مربوط را دریافت نماید.

ماده ١٣ – بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی مجاز به تنزیل اعتبار اسنادی داخلی نیست. "الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی  ریالی“ در ١٣ ماده و ٥ تبصره در یکهزار و یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ 20/ 10/1390 به تصویب رسید و از زمان ابلاغ، لازم الاجر ا بوده و مصوبه  و یکصد و سی امین جلسه  شورای پول و اعتبار مورخ در خصوص اعتبار اسنادی داخلی یکهزار  ریالی ملغی می گردد.
 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  −    =  32