کدام استان ها بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در کشور را دارند؟

بر اساس گزارش شماره 51 شاپرک، استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان به ترتیب دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در شهریور 1398 بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، در این بخش به منظور بررسی نحوه توزیع و میزان نفوذ ابزارهای پذیرش, تعداد و سرانه هر یک از ابزارهای فعال سیستمی در استان های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

شایان توجه است که برخلاف کارتخوان فروشگاهی، خدمات ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی لزوما به منطقه و یا استان خاصی تعلق نداشته و از سایر نقاط کشور نیز امکان استفاده از خدمات این ابزارها فراهم است.

بنابراین سرانه ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی برای هر استان معنای دقیقی نداشته و صرفا تعداد توزیع شده این دو ابزار پذیرش مورد توجه قرار می گیرد. اطلاعات مربوط به تعداد توزیع شده کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در 5 استان دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال و تغییرات آن در شهریور1398 نسبت به مرداد ماه در جدول زیر ارائه شده است.

جدول 2 – 12 پنج استان دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی – مرداد و شهریور 1398

 

 

همانگونه که در جدول 2-12 مشاهده می گردد، استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان به ترتیب دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در شهریور 1398 بوده اند.

بر اساس اطلاعات جدول 12-2 ، شکل 2-8 تغییرات تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در هر یک از استان ها را در شهریور 1398 نسبت به مرداد ماه نشان می دهد.

شکل 2-8 تغییر در تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در هر استان – شهریور نسبت به مرداد 1398

در شهریور1398 بیشترین افزایش در تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال با #N/A #N/A متعلق به استان #N/A می باشد. شکل 2-9 تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان های کشور را نشان می دهد و مبین آن است که همچنان بیشترین تعداد این ابزار با اختلاف زیادی نسبت به سایر استان ها, در استان تهران توزیع شده است.

شکل 2-9 تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در هر استان – شهریور 1398

در ادامه توزیع کارتخوان فروشگاهی به ازای هر فرد بالای 18 سال که متقاضی استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک هستند، در هر استان مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات مربوط به تعداد سرانه این ابزار پذیرش به ازای افراد بالای 18 سال در هر یک از استان های کشور، در جدول 2-13 ارائه شده است.

جدول 2-13 سرانه استانی کارتخوان های فروشگاهی فعال سیستمی به ازای افراد بالای 18 سال مرداد و شهریور 1398

ئر شکل 2-10 سرانه تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی هر استان قابل ملاحظه می باشد.

شکل 2-10 سرانه تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی هر استان به ازای افراد بالای 18 سال شهریور 1398

همانگونه که مشاهده می گردد، بیشترین تعداد سرانه کارتخوان فروشگاهی به ترتیب به استان های یزد، تهران و بوشهر و کمترین آن به ترتیب به استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمانشاه تعلق گرفته است. لازم به ذکر است که به منظور انجام محاسبات سرانه ابزار کارتخوان فروشگاهی هر استان از جمعیت بالای 18 سال کشور بر اساس سرشماری سال 1395 استفاده شده است. بر همین اساس در شهریور 1398 تعداد سرانه ابزار کارتخوان فروشگاهی در کل کشور 0/1282 عدد به ازای هر فرد بالای 18 سال ( 1,282 ابزار به ازای هر 10000 فرد بالای 18 سال) بوده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  16  =  17