بیگ دیتا، برگ برنده معامله گران در بورس

امروزه سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها اطلاعاتی در مورد روند بازار به دست می‎آورند تا تصمیماتی بگیرند که تاثیر بهتری در تجارت آنها داشته باشد.طبق گفته محققان NJIT تا سال ۲۰۲۰، ارزش بیگ‌دیتا به رقم قابل توجه ۱۳۰۰۰ اگزابایت خواهد رسید و ارزش مالی بیگ‌دیتا در سال ۲۰۱۷ رقم ۹۳/ ۳۱ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد سالانه ۳/ ۱۹ درصد به ۷۲/ ۱۵۶ میلیارد دلار برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، چند سالی است ردپای تکنولوژی زندگی انسان‌ها را دچار تغییر و تحول کرده و این بار نوبت بازار بورس است تا با حضور یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا به نام بیگ‌دیتا، این حوزه دچار انقلابی اساسی شود. هر سال به تعداد افرادی که برای به دست آوردن درآمد بیشتر در بازارهای مالی و بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند افزوده می‌شود و تعدادی از آنها موفق و برخی نیز ناکام می‌مانند.

سرمایه‎گذاران باید با تمام جوانب بازار آشنا باشند و آموزش‌های مربوط به آن را بگذرانند. شاید در آینده‌ای نه چندان دور معامله‌گران بازار بورس در کنار آموزش‌های تخصصی مانند تحلیل تکنیکال و بنیادی، تابلوخوانی و آموزش‌های دیگر مجبور باشند برای موفقیت بیشتر، هر کدام یک دیتا آنالیزور باشند یا دوره‎های مربوط به آن را طی کنند.

بیگ‌دیتا می‌تواند با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، برگ برنده معامله‌گران باشد. امروزه سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها اطلاعاتی در مورد روند بازار به دست می‎آورند تا تصمیماتی بگیرند که تاثیر بهتری در تجارت آنها داشته باشد. بسیاری از شرکت‎ها در حوزه‌های مختلف مانند بازاریابی، خدمات مالی، فناوری، بهداشتی از بیگ‌دیتا برای پروژه‌های مختلف و تیم‌های ورزشی نیز برای تحلیل حریفان یا تحلیل تیم خودشان استفاده می‌کنند.

تقریبا ۸۹ درصد از کل مشاغل معتقدند برای دستیابی به مزیت رقابتی از تحلیل داده‌ها استفاده می‎کنند. این امر به‌ویژه برای شرکت‎های بزرگ برای به دست آوردن تصمیم‎گیری‌های تجاری بهتر و آگاهانه‌ می‎تواند مفید واقع شود.با استفاده از این تکنولوژی امکان خطای انسانی در پیش‌بینی معاملات از بین می‌رود. همچنین می‌توان از AI (هوش مصنوعی) و یادگیری ماشین در کنار بیگ‌دیتا استفاده کرد که ترکیب آنها بازارهای مالی را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.

طبق گفته محققان NJIT تا سال ۲۰۲۰، ارزش بیگ‌دیتا به رقم قابل توجه ۱۳۰۰۰ اگزابایت خواهد رسید و ارزش مالی بیگ‌دیتا در سال ۲۰۱۷ رقم ۹۳/ ۳۱ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد سالانه ۳/ ۱۹ درصد به ۷۲/ ۱۵۶ میلیارد دلار برسد. در ژوئن سال ۲۰۱۹، شرکت گوگل در اقدامی برای رقابت با رقبای خود، استارت‌آپ Looker را که در حوزه آنالیز داده فعالیت می‎کند به مبلغ ۶/ ۲ میلیارد دلار خریداری کرد. طبق پژوهش‌های Harvard Business Review آنالیز داده جذاب‌ترین شغل قرن بیست و یکم است.

دسترسی به بیگ‌دیتا به کاهش خطرات احتمالی در معاملات سرمایه‎گذاران، پیش‌بینی دقیق برای خرید یا فروش و رفتار قیمتی هر سهم کمک کننده خواهد بود. بیگ‌دیتا به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از داده‌هایی با فرمول ریاضی و تجارت الگوریتمی استفاده کنند. در گذشته برای انجام معاملات تصمیماتی براساس روند بازار و ریسک‌های محاسبه شده اتخاذ می‌شد، اکنون از رایانه‌ها برای مقدار زیادی داده استفاده می‎شود که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های معاملات آنلاین دارد.

برای مثال هنگامی که دونالدترامپ مطلبی را توییت می‌کند، یک روبات معاملاتی توییت‌های او را براساس اینکه نظر یا احساسات ترامپ به کدام یک از شرکت‌ها و صنایع مثبت یا منفی است بررسی می‌کند. جالب است بدانیم که سازنده روبات می‌گوید: «سود حاصل از این سرمایه‌گذاری را به تعدادی از والدین مشخص شده، اتحادیه آزادی‌های مدنی و اتحادیه منابع ملی آمریکا اهدا می‎کند.» بسیاری از شرکت‎ها در بازار سرمایه از فیس‌بوک و توییتر و سایر رسانه‎های اجتماعی استفاده می‌کنند تا از الگوهای رفتاری و خریدهای انسان‌ها اطلاعاتی را کسب کنند. مطالعه‌ای توسط دانشمندان دانشکده روتردام از دانشگاه Erasmus نشان داده است که تحلیل داده‌های پیام‌ها در توییتر می‌تواند برای پیش‌بینی تحولات موجود در بازار سهام در کوتاه‌مدت و بلندمدت به سرمایه‌گذاران کمک کند. این دانشکده یکی از ۱۰ دانشگاه برتر تجاری اروپاست.

محققان الگوریتمی را تولید کردند که می‎تواند سیگنال‎های خرید و فروش یا نگهداری سهم را در توییت‎ها را استخراج کند. آنها سپس این سیگنال‎ها را با نوسانات واقعی قیمت سهم طی روزهای بعدی مقایسه می‎کنند. آنها حتی می‎توانند احساسات مربوط به سهام اپل را در فاصله پانزده دقیقه‎ای تجزیه و تحلیل کنند، به این دلیل که افراد زیادی در مورد این سهم توییت می‎کنند.

تعداد توییت‎های مربوط به یک سهم خاص می‎تواند حجم معاملات و نوسانات و مقدار بازده سهم را در پانزده دقیقه آینده و بیش از روز بعد پیش‌بینی کند. نتایج اغلب نشان می‎دهد که هر چه کاربران توییتر درباره سهم خاصی اختلاف نظر ندارند، حجم معاملات بیشتر می‌شود. دیتا آنالیزورها می‌توانند از توییتر به‌عنوان ابزاری برای پیش‎بینی بازار استفاده کنند. اگر یک معامله‌گر باشید قطعا بیگ‌دیتا می‌تواند به شما کمک بسیاری کند تا به نتایج دقیق‌تری در مورد سهام‌ها دست پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  4  =